Hírek

2005.06.11. 06:51

Villeneuve hazai reményei

Gilles Villeneuve a Ferrari egyik legnevesebb versenyzője volt annak ellenére, hogy sosem lett világbajnok. Ma az ő nevét viseli a montreali pálya, ahol fia, Jacques újból megpróbálja bebizonyítani, hogy nem kopott még ki teljesen a Forma–1-ből.

Hegyi Á.–Méhes K.

[caption id="" align="alignleft" width="305"] Jacques Villeneuve Montrealban az édesapjáról elnevezett pályán versenyezhet a hétvégén, a Sauber pilótája bizonyítani szeretne
[/caption]Enzo Ferrari 1977 végén, amikor Niki Lauda „árulása” után pilóta nélkül maradt, egy ismeretlen kanadai legényt ültetett be a tűzvörös gépbe, bizonyos Gilles Villeneuve-öt. A 27 éves québeci fiú az első néhány versenyén több Ferrarit tört ripityára, mint más évek alatt, ám a Commendatore nem tette ki a szűrét, valahogy megérezte, hogy Gilles-ből még lesz valaki. Villeneuve 1978-ban a montreali pályán megnyerte élete első nagydíját.

Jacques Villeneuve-ről sok olyan fotó van, ahol kisfiúként a Ferrari-boxban játszik, ül édesapja autójának kerekén vagy éppen a szétszedett Ferrari ülésében. 1982. május 8-án, amikor Gilles halálos balesetet szenvedett a belga Zolderben, a gyerek 11 éves volt. Feljegyezték róla, hogy a kanadai kormánygép fedélzetén, amely a koporsót szállította haza, Jacques végig versenyautókat rajzolt. Gilles Villeneuve legenda lett, Jacques viszont véghezvitte azt, ami az apjának nem adatott meg: 1997-ben ő lett Kanada első Forma–1-es világbajnoka. Más kérdés, hogy a Gilles Villeneuve-pályán sosem nyert, egy második hely kivételével meglehetősen gyenge teljesítményt nyújtott az utóbbi tíz évben. Sajnos idei formáját látva sem remélheti a honi közönség, hogy a nemzet nagy fia most majd megmutatja... (A családban van még egy Jacques Villeneuve, mégpedig Gilles öccse, aki a nyolcvanas évek elején három Forma–1-es nagydíjon indult, 1985-ben ő lett az amerikai Cart-sorozat első kanadai futamgyőztese, ma pedig 51 évesen az ország egyik legsikeresebb hómobilversenyzője.)

Szóljunk egy szót a hét végi versenyről is, kezdjük mindjárt egy Jenson Button-idézettel: „Imádok ide járni. Montreal nagyszerű város, egy csomó olyan hellyel, amelyet muszáj megnézni, és még a versenypálya is remek. Alig várom, hogy sétálhassak a városban”. Nos, a BAR-Honda angolja nincs egyedül a rajongásával. A pálya ugyanis valóban csodaszép. A 4361 méter hosszú ring a Szent Lőrinc-folyó egyik, Szent Helen nevű, szigetén található, az 1976-os olimpiára épített evezőspálya tőszomszédságában. Egyetlen hibája talán, hogy rendkívül kicsi a leszorító erő, nem véletlen, hogy az elmúlt napokban az összes csapat erre készült a hasonló tulajdonságokkal bíró silverstone-i és monzai pályákon. Arra viszont nem nagyon lehet felkészülni, hogy a városi forgalom maradványai ott lesznek a pályán. Ellenben lehet és kell is készülni arra, hogy a pálya csaknem hatvan százalékán padlógázzal, 300 kilométer/óra körüli sebességgel fognak repeszteni a pilóták.

Ennek megfelelően óvatos duhajként készül a pilóták – Fernando Alonso révén – és a konstruktőrök pontversenyében éllovas Renault-csapat is. „Technikai téren némi konzervativizmussal készültünk a hétvégére, nem engedhetjük meg ugyanis, hogy hibázzunk. Persze nem vittük túlzásba a maradiságot, azzal előnyt adnánk az üldözőinknek, ami megengedhetetlen luxus volna – mondta Pat Symonds, a franciák sportigazgatója. „Két éve enyém volt a leggyorsabb kör, tavaly esélyünk volt a győzelemre, úgyhogy idén az a legkevesebb, hogy ott leszünk a dobogón” – mondta Alonso, akit nagyon megnyugtat, hogy az előző nagydíjon ismét hibátlanul ment alatta az autója.

Michael Schumacher is megszólalt, aki rekordot jelentő hét alkalommal győzött Montrealban. A világbajnoki címvédő német elmondta, jól kezeli a szokatlan helyzetet, miszerint túl a sorozat harmadán, még egyetlen futamot sem nyert. „Sokat dolgoztunk, megint vannak új fejlesztéseink, a kérdés csak az, elég lesz-e mindez?” A kérdésre pontos választ csak a vasárnapi verseny után kaphatunk.

Gilles Villeneuve

(1950. 1. 18.–1982. 5. 8.)

F1-es futamok száma: 67

Győzelem: 6

Pole position: 2

Leggyorsabb kör: 7

Pontok száma: 106

VB-helyezés: 2. (1979)

Csapatok:

1977 McLaren (1 verseny)

1977–82: Ferrari (66 verseny)

A belga Zolderben hunyt el.

Jacques Villeneuve

(1971. 4. 9.)

F1-es futamok száma: 140

Győzelem: 11

Pole position: 13

Leggyorsabb kör: 9

Pontok száma: 224

VB-helyezés: 1. (1997)

Csapatok:

1996–98: Williams, 1999–2003: BAR, 2004: Renault (3 futam)

2005: Sauber

F1-es futamok száma: 67

Győzelem: 6

Pole position: 2

Leggyorsabb kör: 7

Pontok száma: 106

VB-helyezés: 2. (1979)

Csapatok:

1977 McLaren (1 verseny)

1977–82: Ferrari (66 verseny)

A belga Zolderben hunyt el. Jacques Villeneuve (1971. 4. 9.)

F1-es futamok száma: 140

Győzelem: 11

Pole position: 13

Leggyorsabb kör: 9

Pontok száma: 224

VB-helyezés: 1. (1997)

Csapatok:

1996–98: Williams, 1999–2003: BAR, 2004: Renault (3 futam)

2005: Sauber Jacques Villeneuve Montrealban az édesapjáról elnevezett pályán versenyezhet a hétvégén, a Sauber pilótája bizonyítani szeretne -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!