Hírek

2005.08.19. 00:00

A biztonság a legfontosabb

Újabb, félig Európán kívüli helyszín mutatkozik be a Forma–1-ben. A Török Nagydíj gyönyörű és biztonságos pályával várja a pilótákat, és a politikusok is a biztonságot emlegetik.

Hegyi Áron

[caption id="" align="alignleft" width="124"] David Coulthard autója Isztambul egyik leglátványosabb kapujánál
[/caption]Sajnálatos, hogy egy, az egész világ figyelmére számot tartó sportesemény felvezetése kapcsán nem a versenyzőkről, az autókról, a technikáról, a sebességről és a másodpercekről esik a legtöbb szó. A Forma-1-es sorozatban ezen a hétvégén debütáló Török Nagydíj kapcsán leggyakrabban a terrorizmus és a biztonság kifejezés hangzik el. A brit titkosszolgálat már jó előre figyelmeztette a csapatokat: legyenek a szokásosnál is óvatosabbak, munkatársaik kerüljék a zsúfolt helyeket. Az Európai Unió felé kancsintgató, világi berendezkedésű muzulmán országban ugyanis vasmarokkal fogják vissza az iszlám szélsőségeseket. Ennek ellenére minden évben több terrorcselekmény történik, melyek leggyakoribb színtere az ország kulturális, gazdasági és turisztikai (de nem közigazgatási) fővárosa, Isztambul, illetve a török Riviéra népszerű üdülőhelyei. Az elmúlt egy hónapban két merényletben heten haltak meg (az 2003-as isztambuli merényletben 60-an vesztették életüket).

A török hatóságok persze igyekeznek mindenkit megnyugtatni, úgy szavakkal, mint tettekkel. Mumtaz Tahincioglu, a Török Motorsportszövetség elnöke elmondta, kétezer rendőr és katona fog vigyázni a rendre a pályán és annak környékén. Valamennyi, a pályára érkező autót átvizsgálnak, és minden néző csak a fémdetektoros kapukon keresztül juthat el jegyén feltüntetett helyére. Tahincioglu az eredményes szervezés példájaként hozta fel a két esztendővel ezelőtti, első török rali-vb-futamot, amelyet az iraki háború árnyékában rendeztek meg. Forma–1-ről lévén szó, a pénz is központi szerepet játszik, elsősorban a török belpolitikában. Az ellenzék nagy erőkkel támadta a kormányt, amiért a beruházás a tervezett 60 millió dollár (12 milliárd forint) helyett 150 millióba (30 milliárd forint) került. A kormány viszont azzal védekezik, hogy a befektetés jóformán már az idén megtérül, hiszen a turisták révén csak Isztambul 120 millió dollárral (24 milliárd forint) gazdagodik.

A pálya környéke még korántsem olyan, amilyennek tervezője, Hermann Tilke (ő álmodta meg a sepangi, a szahíri és a sanghaji pályát is) elképzelte. A parkosítás még gyerekcipőben jár, mostanában vetik a füvet és ültetik az első facsemetéket, a házigazdák szerint három év múlva minden zöldben (mellesleg az iszlám szent színe) fog pompázni a pálya körül. Érdekesség, hogy az 5378 méter hosszú pályán az óramutató járásával ellenkező irányban kell körözni, hasonlóval csak Imolában és Sao Paulóban találkozhattak idén a pilóták. 

1. Török Nagydíj Isztambul

Péntek: 10:00: 1. szabadedzés, 13.00: 2. szabadedzés

Szombat: 8.30: 3. szabadedzés, 9.15: 4. szabadedzés, 12.00: hivatalos időmérő edzés (RTL Klub, élő)

Vasárnap: 14.00: a verseny rajtja (RTL Klub, élő)

Szombat: 8.30: 3. szabadedzés, 9.15: 4. szabadedzés, 12.00: hivatalos időmérő edzés (RTL Klub, élő)

Vasárnap: 14.00: a verseny rajtja (RTL Klub, élő) David Coulthard autója Isztambul egyik leglátványosabb kapujánál -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!