Hírek

2005.08.26. 06:19

Az ország vasúti fordulópontja

Két villamosmegállóval a Népliget után, a Fradi-pálya közelében bújik meg a Ferencvárosi pályaudvar. Kívülről kicsinek tűnik – a valóságban ez az ország fordulópontja.

Rados Virág

[caption id="" align="alignleft" width="320"] A személyforgalom elenyésző ezen a pályaudvaron. Főleg tehervonatok fordulnak meg itt, méghozzá hatalmas számban. Keletet és nyugatot kötik össze a sínek segítségével.
[/caption]– Tessék csak, mi tetszik? – invitál befelé Nyíri András állomásfőnök, névjegykártyája szerint csomóponti vezető. Szimpatikus, szemüveges férfi a negyvenes évei elején. Tárva-nyitva álló ajtaja elárulja: nem az a fajta vezető, aki gőgösen elzárkózik. Bemutatkozásunk után mégis sajnálkozva tárja szét a kezét. Nyilatkozni? Csakis engedéllyel. Ebből a szempontból katonás rend honol a cégnél. Engedély márpedig nincsen. Állomásfőnökre nem számítottunk. A Józsefvárosi pályaudvarról legalábbis rég elszivárgott minden tótumfaktum. Igaz, azt méretben, forgalomban össze sem lehet hasonlítani a ferencvárosival. Nyíri büszkén figyeli ámuldozásunkat a falon függő térkép előtt. – Itt vagyunk – mutat egy icipici négyszögre. – Ez pedig a nagy egész.
Rengeteg bevonalkázott felület. Száz holdon terül el a pályaudvar. Ezt már az egyik vasutasnő súgja meg – név nélkül. Hozzájuk tartozik a Keleti- és a Nyugati-rendező, a Gubacs-rendező is és a személyi pályaudvar. Csak az utóbbinak tizennyolc vágánya van. – Nekünk nem kell félnünk a leépítéstől – mondja a sötétkék egyenruhás asszony. – Még az éjszakai ügyeletben sem alszunk. Ez az ország fordulópontja.

Vagyis a nyugatról és a keletről érkező vonatok mind Ferencvárosban fordulnak meg. Kevesen tudják, micsoda irdatlan teherpályaudvar ez. Az áthaladó személyvonat sem kevés. A büféfülkében negyven körüli, szőke nő mosolyog. Nagy szó, hogy bolti áron bőségesen meg lehet nála reggelizni.

[caption id="" align="alignleft" width="107"] A dolgozók szerint túl kevesen maradtak az állami cégnél
[/caption]– Párizsit, szalámit, zsömlét, kiflit tartunk – mondja Kercsóné Sipkay Ágnes (39). – A környékbeliek azért jönnek, mert nem kell sorba állniuk, mint a közértben. Egy csomó törzsvendégünk van a szomszédos munkásszállóból. A vasutasok munka után itt beszélgetnek egy sör mellett.

A kávé 80 forint, tiszta üvegpohárban tisztességes adag. Nem a pályaudvari, szokásos fehér műanyagba mért kétujjnyi. – Fél decivel elküldenének minket a sóhivatalba – így Ágnes. – Az itteni szegény emberek a két-három gyerekükkel alaposan megnézik, mire költenek.

A köpcös, bajuszos férfi debrecenit kér mustárral. Falatozik, míg jön a vonat. De hiába ízlik az étel, nem lesz tőle jókedve. A nyugdíjas vasutasban mindig ott motoszkál valami kitörölhetetlen melankólia. – Mindent a gépekre bíznak, az itt a baj – sóhajt keserűen. – Szétszedik a vasutat, de attól nem lesz jobb. Tudja, hányan dolgoztak a MÁV-nál 1961-ben? Százezren! Most a harmada sincsen. Az utasok panaszkodnak, hogy piszkos – a lábukat meg cipőstül felrakják. Az iskolai végzettség magasabb lett, a műveltség meg kisebb.

Háta mögött szőke copfos kislány és farmernadrágos, fiatalos nő érkezik a kunszentmiklósi vonathoz. Újhelyi Ágnesnek (38) tetszik a váróterem. – Régebben fafűtéses vaskályhák köhögtek itt – mutat a radiátorokra. – Ahhoz képest ez már csili-vili.

A hétéves Bianka a gyerekek derűjével mindenben megtalálja azt, aminek örülhet. – Azért jó a pályaudvar, mert mászókázhatok! – pillant fel seprűs szempillái alól. Hogy hol van itt mászóka? Hát a pénztárablak előtt. A vastag, zöld védőkorlát a copfos szerint direkt erre készült.

Mi mennyibe kerül?

kávé: 80 Ft

kóla: 210 Ft

szódavíz: 10 Ft/dl

felvágott: 90 Ft/10 dkg

virsli: 170 Ft/1 pár

Arany Ászok: 235 Ft/doboz

büfé: 2

újságos: nincs

nyilvános vécé: 1 konténer

Főleg teherpályaudvar

személyvágányok: 20

rendezővágányok: 54

tárolóvágányok: 28

áthaladó vonatok

teher és személy: 200-50/nap

megálló személyvonat:

kb. 30/nap

ingázók: 4-5000/nap

kóla: 210 Ft

szódavíz: 10 Ft/dl

felvágott: 90 Ft/10 dkg

virsli: 170 Ft/1 pár

Arany Ászok: 235 Ft/doboz

büfé: 2

újságos: nincs

nyilvános vécé: 1 konténer Főleg teherpályaudvar személyvágányok: 20

rendezővágányok: 54

tárolóvágányok: 28

áthaladó vonatok

teher és személy: 200-50/nap

megálló személyvonat:

kb. 30/nap

ingázók: 4-5000/nap A személyforgalom elenyésző ezen a pályaudvaron. Főleg tehervonatok fordulnak meg itt, méghozzá hatalmas számban. Keletet és nyugatot kötik össze a sínek segítségével. A dolgozók szerint túl kevesen maradtak az állami cégnél -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!