Hírek

2005.08.15. 00:00

Elég volt a traffipaxos ügyeskedőkből!

A hatóságok büntetnék azt az autótulajdonost, aki nem árulja el, adott időben ki vezette a gépjárművét. Egyre gyakoribb, hogy nincs kit felelősségre vonni a szabálysértésekért.

Szemán László

A Belügyminisztériumban már dolgoznak azon a kormányrendelet-tervezeten, amely szerint az autótulajdonos tíz- és ötvenezer forint közötti bírságot fizetne, ha nem lehetne megállapítani, hogy ki szabálytalankodott az autójával. – Összehasonlítva az európai országok adatait, megállapíthatjuk: Magyarországon kiemelkedően magas a halálos közlekedési balesetek száma. Előírás, hogy az európai uniós országoknak 2010-ig a felére kell csökkenteni a 2000-ben rögzített baleseti mutatókat. Az általunk beszerzett modern sebességmérő eszközök és a büntetőpontrendszer – úgy tűnik – egyelőre nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.

– Változtatnunk, szigorítanunk kell – mondta lapunknak Garamvölgyi László, az ORFK szóvivője. Az ezredes hozzátette: a közlekedési szabálysértések közel felében nem tudják megállapítani, hogy ki az elkövető. Különösen igaz ez a gyorshajtásra. A szabálysértési eljárás lefolytatásához kétséget kizáróan meg kell állapítani az elkövető személyét. A gyorshajtó gépkocsit lefotózzák, ám ebből a felvételből nem állapítható meg, ki vezette a járművet. Nem úgy, mint például a brit szigeteken vagy éppen Franciaországban. Ezekben az országokban a traffipaxok olyan fotót készítenek, amelyen azonosításra alkalmas minőségben szerepel a járművezető arca is. Az ilyen készülék drága, nálunk erre nincs pénz.

– A rendőrség értesíti a gépjármű tulajdonosát a szabálysértésről, és kéri, nevezze meg, ki vezette az adott időpontban a járművet. Szinte már rutinszerű, hogy „nem tudom, ki vezette” vagy éppen „valamelyik családtagom vezette, de nem tudom, hogy melyik” tartalmú válasz érkezik. A  tulajdonos következmény nélkül megteheti, hogy nem árulja el, ki vezette az autóját. Ezen kívánunk változtatni – mondta Garamvölgyi.

A Belügyminisztérium elképzelései szerint az ausztriai példát vennék alapul az új kormányrendeletben. Az Európai Unió országai közül például Németországban, Franciaországban, vagy Ausztriában az autótulajdonosok, vagy a gépjármű üzemben tartói felelnek a névtelen szabálysértésekért. Ausztriában tíz-ötvenezer forintnak megfelelő euró büntetést rónak ki a gépjármű tulajdonosára, vagy üzembentartójára, ha nem lehet megállapítani, hogy ki követte el a szabálysértést. A Belügyminisztérium tervei szerint új bírságot, az úgynevezett közlekedésbiztonsági bírságot vezetnék be, amely tíz- és ötvenezer forint között lenne megállapítható. A tételt befolyásolná például, hogy hányadik esetben nem árulja el az eljárás alá vont, hogy ki vezette a járművét. Visszaeső többet fizetne.

Ugyanakkor gondolnak a törvényalkotók arra is, hogy a tulajdonost ne érhesse többszörös és érdemtelen hátrány. Tehát a kormányrendelet egyértelműen tiltaná a szabálysértési és a közlekedésbiztonsági bírság együttes kiszabását. Mint ahogy a tulajdonost, üzembentartót büntető ponttal sem sújthatnák. Ami egyébként is életszerűtlen lenne, hiszen vannak olyan autótulajdonosok, akiknek nincs jogosítványuk.

Kinek kell bizonyítani?

Magyar György ügyvéd szerint nem szabad helyből elvetni az új szabályozást, bár a jelenlegi ismerete szerint akár alkotmányossági kérdéseket is felvethet a tervezet. A járműtulajdonos ugyanis nem kötelezhető arra, hogy saját hozzátartozóját feljelentse a hatóságnak. Erre büntetőeljárás során sem kötelezhető. Ráadásul a bizonyítási kényszer a hatóságokon van, nem az állampolgáron. Ennek ellenére mérlegelni kell az új szabályozás előnyeit és hátrányait, majd ennek ismeretében kell a kérdést leszabályozni. A megnyugtató azonban az lenne, ha az állam nem a hatóságok munkáján spórolna. El kell látni a rendőrséget megfelelő minőségű traffipax készülékekkel, és a probléma máris megszűnik. Amennyiben felismerhető a fotón az autóvezető arca, nincs szükség újabb bírságfajta bevezetésére.

Magyar György ügyvéd szerint nem szabad helyből elvetni az új szabályozást, bár a jelenlegi ismerete szerint akár alkotmányossági kérdéseket is felvethet a tervezet. A járműtulajdonos ugyanis nem kötelezhető arra, hogy saját hozzátartozóját feljelentse a hatóságnak. Erre büntetőeljárás során sem kötelezhető. Ráadásul a bizonyítási kényszer a hatóságokon van, nem az állampolgáron.

Ennek ellenére mérlegelni kell az új szabályozás előnyeit és hátrányait, majd ennek ismeretében kell a kérdést leszabályozni. A megnyugtató azonban az lenne, ha az állam nem a hatóságok munkáján spórolna. El kell látni a rendőrséget megfelelő minőségű traffipax készülékekkel, és a probléma máris megszűnik. Amennyiben felismerhető a fotón az autóvezető arca, nincs szükség újabb bírságfajta bevezetésére. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!