Hírek

2005.08.12. 00:00

Kritikus tömeg küzd két keréken

Eddig egy méter sem készült el az erre az évre ígért új fővárosi kerékpárutakból. A Kritikus tömeg nevű felvonulás talán felgyorsítja az építkezést.

Tóth Tímea

[caption id="" align="alignleft" width="149"] Több ezren vettek részt a Föld napján megrendezett Kritikus tömeg elnevezésű kerékpáros-felvonuláson
[/caption]Ismét megszállja Budapest utcáit a kritikus tömeg. A Föld napi kerékpáros-felvonulás után a fővárosi autómentes napon hívják nyeregbe a bringásokat. A cél most is ugyanaz: elfogadtatni az autósokkal és a főváros vezetésével, hogy Budapesten hatalmas tömeg szeret, vagyis szeretne kerékpározni. Ha lenne elegendő, jó minőségű bicikliút, ha megfelelőek lennének a szállítási és tárolási lehetőségek. Biztató, hogy a jelek szerint van értelme az utcára vonulni. A legutóbbi akció óta a főváros vezetése szinte valamennyi biciklisszervezettel tárgyalóasztalhoz ült. Rendszeresen nyomon követik a balesetveszélyes kerékpárutakról érkező bejegyzéseket is az interneten.

– A külső kerületekben használhatóbbak az utak, mert ott volt elég hely, hogy széles sávokat alakítsanak ki. Ezeket a közelmúltban zajlott útépítések során többnyire meg is csinálták – magyarázza Kürti Gábor, a Kritikus tömeg főszervezője. – A probléma a Belvárosban kezdődik. Nincs összeköttetés a külső területekkel, csak az Andrássy úti kerékpárút, amely a Deák téren egyszer csak véget ér. Valamint a XIII. kerületből induló út, ez az Országházig tart.

Stratégiailag a Nagykörúti bicikliút lenne a legfontosabb a bringásoknak, a Petőfi és a Margit híd között. Ezt a parkoló autók helyén lehetne kijelölni. Ha elkészül, akkor következhetne a Kiskörút, majd a hidak. A műszaki egyetemen már gondolkodnak azon, hogy a Margit híd északi oldalán hogyan lehetne kibővíteni az útpályát egy kerékpárút számára. Az Erzsébet hídon lévő út is alapvető fontosságú. Azért, hogy a budai oldalon futó Duna-parti és Hűvösvölgyi gerincutaknak legyen majd kapcsolata a – leendő – pestiekkel.

– Bicikliparkolókra is szükség van, olyanokra, mint az újpesti városközpontnál nemrég átadott ingyenes kerékpárgarázs – sorolja az igényeiket Kürti Gábor, aki egyben a Hajtás Pajtás futárszolgálat oszlopos tagja is. – Koppenhágában és Berlinben erre már rég rájöttek, ott több ezer férőhelyes kerékpártárolók vannak. Az újpestiben 15-20 bringa fér el – teszi hozzá. A főváros persze ígérget és nagyszabású tervet dolgozott ki. 2015-re megdupláznák a jelenleg 141 kilométeres kerékpárút- főhálózatot. Idén 180 millió forintot szántak a kerékpáros-közlekedés fejlesztésére. Ebből a külső Váci úton, a Róna utca és Szőnyi út közötti szakaszon, a külső Bartók Béla úton, a Paskál és a Tóváros lakópark köré, a Szilágyi utcában, Vizafogó dűlőben és az Árpád hídra vezető Gömb utcában jelölnének ki kerékpárutat. Ebből eddig semmi nem készült el. A főpolgármesteri hivatal sajtóosztályán közölték, hogy az év végére a Gömb utcai, a Róna utcai és a külső Bartók Béla úti kerékpárút lesz felfestve. A Vérmezőn átvezető murvás bicikliutat leaszfaltozzák. Legkorábban októbertől a Bazilika oldalán is lehet majd bringázni.

További reményre ad okot a bicikliseknek, hogy Tiba Zsolt főjegyző a főpolgármester megbízásából felülvizsgálja a fővárosi önkormányzat útfelújítási programját, hogy kiderítse, hol lehetne további utakat építeni.
A főváros jelezte igényét az M0 engedélyező hatóságának, hogy a Budapestről kivezető utak M0 felett megépülő hídjain biztosítani kell a gyalogos- és a kerékpáros-közlekedés helyét. Kerékpártárolót 1991 és 2002 között 700 helyen alakítottak ki. Ezekben összesen 13500 bicikli fér el. Kísérletként Szentendrére és Pomázra zárható reteszeket telepítettek.

Vidéken többen tekernek

A fővárosiak alig egy százaléka közlekedik naponta biciklivel, holott csúcsforgalomban gyorsabban lehet haladni két keréken. Alkalomszerűen a budapestiek egyharmada biciklizik. A többség a szabadidejében veszi elő drótszamarát. Vidéken többen pattannak két kerékre. Forgalomszámlálási adatok szerint a Dél-Alföldön négy–hét ezren, Budapesten ezerötszázan járnak bringával iskolába vagy munkába. Az átlagkerékpáros 2,36 kilométert tesz meg naponta.

Az átlagkerékpáros 2,36 kilométert tesz meg naponta. Több ezren vettek részt a Föld napján megrendezett Kritikus tömeg elnevezésű kerékpáros-felvonuláson -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!