Hírek

2005.08.31. 00:00

Lehullott végre a lepel

Már az utolsó simításokat végzik a megszépült Ferihegyi repülőtér I. terminálján. A negyedszer felújított műemlék hangulatában az ötvenes évek és a huszonegyedik század keveredik.

Kiss Gergely

[caption id="" align="alignleft" width="298"] A felújított I. terminálon évi két és fél millió utast lehet majd fogadni, ám a folyamatosan emelkedő utasszám miatt előbb-utóbb ez is kevés lesz
[/caption]Most először láthattuk azt, amit eddig titkoltak az illetékesek, meghívták a sajtót egy kis bejárásra. Befejeződött Európa egyik legrégebbi repülőterének, a Ferihegy I. termináljának felújítása. A műemléki épület megőrizte a negyvenes évek építészetének értékeit is, ugyanakkor a mai kor színvonalának megfelelő felszereltségű. A 2004 októberében megkezdődött beruházás tíz és fél milliárd forintba került.

A Ferihegy I. átadása óta ötven év telt el. Az elmúlt évtizedekben, főleg a megnövekedett utasforgalom miatt, többször átalakították. Most szintén a terminál befogadóképességének maximalizására fektették a hangsúlyt. Miután a védettség miatt bővítésről nem lehetett szó, egyes feladatköröket kiszerveztek az épületből. Az „A” szárny emeletén megszűnt a tranzitszálló és a kilencvenes években kialakított kisgépek fogadását biztosító terminál. Az utóbbi egy könnyűszerkezetes épületben kapott helyet, csakúgy, mint a kormányváró, amely szintén áldozatul esett az átalakításnak. Az indulási és érkezési csarnokok kialakításánál az acél és az üveg kapta a főszerepet. Tartószerkezeteik a repülőgépek bordarendszerére emlékeztetnek. A D csarnok bútorait az eredeti berendezések mintájára gyártották le, így azok is az ötvenes éveket idézik. Szintén az eredeti tervek alapján állították vissza az A épület kávézóját és az emeleti éttermet.

A hangulatot a korabeli felvételek alapján készült óriásfotók teszik teljessé. A munka jelentős részét a pincerendszer bővítése tette ki. Az indulási csarnok alatt alakították ki a poggyászkezelőt, így ezzel is további helyeket spóroltak.

Az I. terminál igénybevételére hat fapados légitársaság jelentkezett. A hagyományos társaságok nem igazán kaptak az ajánlatra, mivel az adottságok miatt a repülőtér csökkentett üzemmódban áll rendelkezésre. Sokaknak kényelmetlen, ha busszal szállítják a repülőgéphez, ugyanis utashíd kialakítására nem volt lehetőség. Az emelkedő utasszám miatt azonban már nem sokáig lehet halogatni egy új terminál felépítését. A százmilliárdos beruházás sorsa a privatizálás alatt álló Budapest Airport Rt. jövőbeni tulajdonosán múlik.

Ötvenöt éve adták át a Ferihegyi légikikötőt

A Magyar Kereskedelem- és Közlekedésügyi Minisztérium 1939 szeptemberében írta ki a pályázatot a repülőtér megépítésére. A megbízást a Népstadion tervezője, Dávid Károly nyerte el. Az épületet 1944-ben a német hadsereg vette birtokba, így nem kerülhette el a bombázásokat. Szerencsére a repülőgép formájú épületegyüttesnek csak a két oldalsó szárnya pusztult el. A központi csarnokot hivatalosan 1950-ben adták át, 2000 óta műemléki védelem alatt áll. A mostani felújítás generál-tervezői: KIPSZER Rt., ÁMRK, Lakóterv Kft.

terminálján. A negyedszer felújított műemlék hangulatában az ötvenes évek és a huszonegyedik század keveredik. Kiss Gergely Ötvenöt éve adták át a Ferihegyi légikikötőt A Magyar Kereskedelem- és Közlekedésügyi Minisztérium 1939 szeptemberében írta ki a pályázatot a repülőtér megépítésére. A megbízást a Népstadion tervezője, Dávid Károly nyerte el. Az épületet 1944-ben a német hadsereg vette birtokba, így nem kerülhette el a bombázásokat. Szerencsére a repülőgép formájú épületegyüttesnek csak a két oldalsó szárnya pusztult el. A központi csarnokot hivatalosan 1950-ben adták át, 2000 óta műemléki védelem alatt áll. A mostani felújítás generál-tervezői: KIPSZER Rt., ÁMRK, Lakóterv Kft. A felújított I. terminálon évi két és fél millió utast lehet majd fogadni, ám a folyamatosan emelkedő utasszám miatt előbb-utóbb ez is kevés lesz -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!