Hírek

2005.08.15. 00:00

Szigorú roncsautó-elhelyezés

Szeptembertől illetékfizetésre köteleznék azokat a gépjármű-tulajdonosokat, akik nem regisztrált bontókban adják le leselejtezett autóikat. Módosítás nélkül a roncsautók többsége illegális bontókhoz vándorol, ezzel lehetetlenné téve, hogy a gépjárműgyártó és -importőr cégek eleget tegyenek új környezetvédelmi kötelezettségeiknek.

BAMA

A gépjárműgyártó és -importőr vállalkozások, valamint a velük szerződésben álló bontó-hasznosító vállalkozások is fellélegezhetnek, ha a kormány valóban megszünteti a roncsautókra vonatkozó előírások betartását ellehetetlenítő jogi kiskapukat. A leselejtezett gépjárművek hasznosításának megoldására – uniós előírásnak is eleget téve – a gyártó és importőr (kötelezett) cégeknek június 30-tól gondoskodniuk kell a roncsautók visszavételére szolgáló rendszerről, ellenkező esetben akár forgalmazási engedélyüket is visszavonhatják. A határidőre készülve a hatóságok által is regisztrált bontó és hulladékfeldolgozó cégek három országos hasznosító hálózatot hoztak létre, több milliárd forintot fordítva az előírt előírások teljesítésére. A gyártó és importőr cégek számára ezzel lehetővé vált, hogy a hasznosító hálózatokra támaszkodva tegyenek eleget kötelezettségüknek. Július közepéig a többség, 25 cég csatlakozott is valamelyik hálózathoz.

Most a tulajdonosok gépjárművük forgalomból kivonásakor nem kötelesek igazolni, hogy regisztrált bontóban adták le a roncsot. Ez a kiskapu gyakorlatilag működésképtelenné teszi a kiépült rendszert. A tulajdonosok többsége – a roncsokért néhány ezer forinttal több pénzt kínáló – illegális bontókban adja le gépjárművét: az első fél évben forgalomból kivont 36 ezer autóból 1417 jelent meg a 80 regisztrált bontóban. Ezzel a három hasznosító hálózat nem jut alapanyaghoz, súlyos veszteségeket okozva nekik. Másrészt a gyártó és importőr cégek sem tudják a roncsautók hasznosítását igazolni, azaz a feldolgozókkal kötött szerződéseik ellenére képtelenek eleget tenni kötelezettségeiknek.

Ennek orvoslására az érintett minisztériumok olyan javaslatot dolgoztak ki, amely a végleges forgalomból történő kivonást szeptembertől csak bontási-átvételi igazolás mellett tenné lehetővé. Legfeljebb egy évig továbbra is engedélyezhető lenne a járművek forgalomból történő ideiglenes kivonása, amelyhez nem kellene az említett igazolást felmutatni. Ugyanakkor a tervek szerint az ideiglenes kivonást olyan magas illetékkel terhelnék meg, hogy senki nem lenne érdekelt abban, hogy erre hivatkozva kerülje ki a legális bontókat – közölte Erdey György, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium helyettes államtitkára. Megkérdezett szakértő viszont elmondta: nem kizárt, hogy „váratlanul” elszaporodik az öreg járgányok lopása. Ilyenkor a rendőrség hivatalból intézkedik a nem megtalált autók forgalomból kivonása iránt.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!