Hírek

2005.08.17. 00:00

Vakrepülés a horvát felhőkben

Hetekbe telik, mire kiderülhet, pontosan mi okozta a két magyar kisgép tragédiáját Horvátországban. A mostani hivatalos álláspont szerint egy zivatarfelhő. Vizsgálják azonban azt is, rendben voltak-e a repüléshez szükséges dokumentumok.

Reggel-összeállítás

[caption id="" align="alignleft" width="250"] A dokumentumok valószínűleg porig égtek a Horvátországban megtalált roncsokban. Így kérdéses, rendben voltak-e a papírok. A kötelék tagjai állítják: minden szükséges irat náluk volt.
[/caption]Csütörtökön reggel még tíz kisrepülőgép és egy baráti  társaság várta a kaposújlaki repülőtéren, hogy megjelenjenek a helyszínen a határőrök és a vámosok. Kaposújlakot ugyanis nem sorolták még a nemzetközi kisgépes forgalomba. A várakozók között ott volt a nemrégiben motoros magánpilóta-szakszolgálati engedélyt szerző Fa Nándor, valamint Szabados Zoltán ultrakönnyűrepülős világcsúcstartó is. Utóbbi több bravúrt végrehajtott már gépével, és újabb Guinness-rekordra készült. Esett az eső, a meteorológia nem jósolt könnyű körülményeket egy horvátországi repüléshez. Ezért mire a vámosok és a határőrök megérkeztek, már megszületett a döntés: egy nappal elhalasztják a repülést. Az egyenruhások visszamentek állomáshelyükre. Péntekre ismét megszervezték a hivatalos ceremóniát, a kiléptetést. Addigra azonban két pilóta, látva, hogy az idő nem javul, lemondta az utat. Nyolc gép maradt húsz utassal. A kötelék nem szállt le Zágrábban, Kaposújlakról egyenesen Brac-szigetre tartott. Bosznia-Hercegovina fölé egy NATO-rendelkezés értelmében nem lehet repülni, mert túl sok a lőfegyver. A szerencsétlenül járt kötelék ezt a szabályt be is tartotta. A Plitvicei-tavak környékén egy nagyobb felhőbe kerültek. A gyorsabb gépek felderítették a helyzetet, és a kötelék tagjai állítólag megbeszélték: aki vállalja, hogy a felhők felett repül, folytassa az útját, aki nem, forduljon vissza Kaposújlakra. A kötelék szétszakadt.

„Amikor elértük a Plitvicei-tavak környékét, előttünk megjelent a viharfelhő, s folyamatosan romlottak a látási viszonyok, ezért irányt változtattunk, és minden gond nélkül földet értünk Zárában”– idézte fel az eseményeket a Föld körüli vitorlásútjairól ismertté vált sportember, Fa Nándor. Olyan volt az időjárás, hogy akkor már a nagy utasszállító gépeket sem fogadta a spliti légikikötő. Hat kisgép Zárában (Zadar) leszállt. A gépek pilótái és utasai ott értesültek két géptársuk eltűnéséről. Fogalmuk sem volt, mi történhetett. Szabados Zoltán és Viczián György gépe lezuhant, Szabadosé fel is robbant. A hírek szerint egy zivatarfelhőből akart kibújni. A felhő alsó légrétegei viszont egy magasságban voltak a Velike Lisine-hegy oldalával, amelynek az ultra light kategóriába tartozó Virus–912-es nekiütközött.

Mi okozhatta a robbanást? Lapunk utolérte Szabados Zoltán egykori műszaki tanácsadóját, aki az utóbbi időben is többször segített a pilóta bravúros repüléseiben szakértőként. Rejhart Ernő elmondta: mivel a gépet egy négyütemű, vízhűtéses motor hajtotta, kizárt dolog, hogy annak köze lett volna a robbanáshoz. Az ütközéskor ugyan minden bizonnyal kifolyt a benzin, de a motor nem tudott szikrát adni a robbanáshoz, és a hőmérséklete sem olyan, ami belobbanthatta volna az üzemanyagot. Arra gyanakszik, hogy a mentőernyő kilövőrakétája lehetett a bűnös. „Zoli gépén volt mentőernyő, amit egy gombbal lehetett aktiválni. Annak megnyomásakor egy kicsi rakéta lövi ki az ernyőt. Lehet, hogy amikor észlelte az ütközést, kilőtte a rakétát, de akkor már kifolyt a benzin. Mindenesetre ezt érdemes lenne megvizsgálni, hiszen sok kisgépen van hasonló ernyő, márpedig ha ez történt, akkor többet ártott, mint használt. Ha így volt, akkor másként kell megoldani az ernyő kilövését, például sűrített levegővel” – mondta a szakember.

Viczián gépe, a Zlin Z–142-es nem messze a Virus– 912-estől zuhant le. Hogy miért, arra a horvát rendőrség is csak azt a hivatalos álláspontot ismételgeti, hogy az alacsony viharfelhők és a köd miatt. Három férfi holttestét elszenesedve találták meg, a negyediket, egy nőét rögtön azonosítani lehetett, mert ő kiesett a gépből. Azóta Zágrábba szállították a holttesteket, a három férfi személyazonosságát csak DNS-vizsgálat útján lehet megállapítani. „A rendőrséggel a konzulátusunk tartja a kapcsolatot” – tette hozzá a Reggel kérdésére Ritecz Miklós, a zágrábi magyar nagykövetség ideiglenes ügyvivője. Dinko Vodanics, a horvát közlekedési minisztérium repülőgép-szerencsétlenségeket kivizsgáló hatósági szakembere szerint hetekig eltarthat, amíg rekonstruálni tudják az eseményeket, elsősorban a pilóták és a horvát légiirányítók meghallgatása alapján. Mivel mindkét szerencsétlenség a Plitvicei-tavaknál történt, és nemzeti parkról van szó, a roncsok és a motorok elszállításához a park igazgatóságának engedélyére van szükség. A motorokat azért kell megvizsgálni, hogy kiderüljön, a baleset idején működtek-e.

„A magyar pilótákat még vasárnap meghallgatták, kikérdezésük egyenként bő két órát vett igénybe – tájékoztatott Ritecz Miklós. – A társaság tagjai még aznap szabadon távozhattak, hollétükről nincs tudomásunk, nem jelentkeztek a magyar külképviseleten.” A kisrepülő-kötelék tagjai a horvát hatóságok engedélyével hétfőn autóval hazautaztak. Elsősorban azért, hogy néhány dokumentumot visszavigyenek és bemutassanak a horvát légügyi hatóságoknak a minél szélesebb körű vizsgálathoz. Az egyik repülőgép is hazatért, szintén okiratokért, és amint az időjárás lehetővé teszi, viszszaindul Zárába. Lapunknak sikerült elérnie telefonon az egyik pilótát, aki elmondta: a horvát hatóságok kifejezetten megkérték a kötelék tagjait, hogy a vizsgálatok lezártáig ne nyilatkozzanak a sajtónak, s ő ehhez tartja magát. Forrásaink szerint minden szükséges irat a gépeken volt, csak olyanok maradtak itthon, amiket nem kötelező elvinni, de a vizsgálathoz feltétlenül kellenek.

A repült útvonalról és a célállomás időjárásáról szóló dokumentumnak a gépek fedélzetén kell lennie. A horvát kormány szakértője hivatalosan nem, de a sajtóban elmondta, hogy a magyar gépek közül mindössze egynek voltak rendben a papírjai. Azt, hogy volt-e meteorológiai dokumentum a gépeken, a vizsgálat sem állapíthatja meg biztosan, hiszen porig égtek. „A nagykövetségnek a balesettel kapcsolatban, túl a szokásos tájékoztatásokon, több dolga nincsen – magyarázta az ideiglenes ügyvivő. – Most az a képviseletünk feladata, hogy elsősorban az áldozatokkal és rokonaikkal foglalkozzék. Konzulátusunk tevékenységi körének megfelelően kapcsolatban áll a hozzátartozókkal, akik minden lehetséges konzuli segítséget megkapnak.”

Kiképzésből nem szabad az olcsóbbat választani

A tragédia híre lesújtotta a hazai kisrepülőgépes társadalmat. Köreikben egyúttal felháborodást keltettek azok a vasárnapi híradások, amelyek a horvát légiirányítás felelősségét sugalmazták. A felszállásról való döntés ugyanis minden esetben a pilóta felelőssége. Ez a motoros magánpilóta-szakszolgálati engedélyhez szükséges tanfolyam anyagának egyik sarkalatos pontja. A felhőben való repülés közben megszűnik minden olyan érzet, amely a felhőn kívül a vezetőt szolgálja – mondta lapunknak a veresegyházi repülőiskola vezetője, Maracskó Sándor. Felhőben repülve a látótávolság nullára csökken, ez pedig olyannyira becsapja az embert, hogy műszerek nélkül azt sem tudhatja teljes biztonsággal, hogy a gép háton repül-e, felfelé, oldalt vagy lefelé tart. Maracskó általánosságban elmondta, hogy az IFR, vagyis műszeres repülést, amilyen a felhőben való repülés is, a pilótanövendékek jó időben gyakorolják egy olyan szemüveg segítségével, amely a látóteret csökkenti, viszont a műszerek kijelzői láthatók vele. Kitért a kiképzés fontosságára. Mint mondta, léteznek drágább és olcsóbb kiképzések, véleménye szerint a repülésben soha nem szabad az olcsóbbat választani. Egy kétszemélyes gép esetében egy elfogadható pilótaoktatás, amely nyújt is valamit, Magyarországon átlagosan 1,5 millió, egy négyszemélyesnél 2 millió forint.

A műszeres repülésről szóló vizsga Magyarországon nem kötelező. Tervezi a hatóság az IFR-vizsga kötelezővé tételét? – kérdeztük Bajkó Erikát, a Polgári Légiközlekedési Hatóság szóvivőjét. – A szabályokat nem szigorítani kell, hanem betartani – válaszolta.

A tragédia híre lesújtotta a hazai kisrepülőgépes társadalmat. Köreikben egyúttal felháborodást keltettek azok a vasárnapi híradások, amelyek a horvát légiirányítás felelősségét sugalmazták. A felszállásról való döntés ugyanis minden esetben a pilóta felelőssége. Ez a motoros magánpilóta-szakszolgálati engedélyhez szükséges tanfolyam anyagának egyik sarkalatos pontja. A felhőben való repülés közben megszűnik minden olyan érzet, amely a felhőn kívül a vezetőt szolgálja – mondta lapunknak a veresegyházi repülőiskola vezetője, Maracskó Sándor.

Felhőben repülve a látótávolság nullára csökken, ez pedig olyannyira becsapja az embert, hogy műszerek nélkül azt sem tudhatja teljes biztonsággal, hogy a gép háton repül-e, felfelé, oldalt vagy lefelé tart. Maracskó általánosságban elmondta, hogy az IFR, vagyis műszeres repülést, amilyen a felhőben való repülés is, a pilótanövendékek jó időben gyakorolják egy olyan szemüveg segítségével, amely a látóteret csökkenti, viszont a műszerek kijelzői láthatók vele. Kitért a kiképzés fontosságára. Mint mondta, léteznek drágább és olcsóbb kiképzések, véleménye szerint a repülésben soha nem szabad az olcsóbbat választani. Egy kétszemélyes gép esetében egy elfogadható pilótaoktatás, amely nyújt is valamit, Magyarországon átlagosan 1,5 millió, egy négyszemélyesnél 2 millió forint.

A műszeres repülésről szóló vizsga Magyarországon nem kötelező. Tervezi a hatóság az IFR-vizsga kötelezővé tételét? – kérdeztük Bajkó Erikát, a Polgári Légiközlekedési Hatóság szóvivőjét. – A szabályokat nem szigorítani kell, hanem betartani – válaszolta. A dokumentumok valószínűleg porig égtek a Horvátországban megtalált roncsokban. Így kérdéses, rendben voltak-e a papírok. A kötelék tagjai állítják: minden szükséges irat náluk volt. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!