2006.03.07. 07:00
Felzaklatnak a depressziós plakátok
SÉRELEM Olvasónk gondokkal küszködik. Az utcán járva vagy otthon, a televízió előtt pihenni, felüdülni szeretne. Sérelmezi, hogy a választási reklámok egy sorozata rosszkedvet csinál neki.
A jelenség fogadtatása személyiségtípustól függ – mondja Rusz Edit pszichológus. A kívülről kontrollálható emberek könnyen környezetük hatása alá kerülnek. A reklámot látva hamar elfogadják a hirdetett terméket. A belső iránytűvel élőknek viszont gyakran ellenszenvessé válik egy-egy hatásvadász hirdetés. Közömbösek lesznek a termék iránt, vagy elutasítják azt. S végül vannak a bizonytalanok, akik nem tudják, merre induljanak. Egy választási hadjárat hatásvadász reklámjai elsősorban őket célozzák meg. Próbálják a háttérben álló érdekcsoport céljai felé terelni őket.
Az átlagosan normális ember pszichéjére bizonyos határig nincsenek jelentős hatással a reklámok. Azok számára azonban, akik mindent sötéten látnak, mert mondjuk bizonytalanságban élnek, nyomasztóak a depresszív hirdetések. Erős ellenérzésük fóbiává válhat, betegségekhez vezethet. A depresszív képek özöne megnyomoríthatja őket. Ugyanakkor igaz: egyetlen ember sem szereti a negatív dolgokat, mert azok rontják a kedélyállapotát.
A választási plakátok tartalmának csak a sajtótörvény szab határt – mondták a Magyar György és Társai Ügyvédi Irodában. A hirdetés nem hívhat fel bűncselekményre, nem sértheti a közerkölcsöt vagy a személyiségi jogokat. Azt, hogy a depressziós plakátok özöne az utóbbit megsérti, bíróság előtt bajosan lehetne bizonyítani.