Hírek

2007.03.26. 06:04

Visszaszorul az üzemanyag-turizmus

A kamionosok évente többmillió kilométerrel vezetnek többet, hogy olcsóbban tankolhassanak. Az unió ennek kiküszöbölése végett közelítené egymáshoz a tagországokban alkalmazott minimális jövedéki adót, a mérték megemelésével.

Németh Márk

[caption id="" align="alignleft" width="260"] Az olcsóbb üzemanyag reményében a kamionosok kerülőutakat tesznek. Ezzel növelik a költségeket és terhelik a környezetet.
[/caption]Megelégelte az üzemanyagturizmust és az azzal járó környezeti és gazdasági károkat Brüsszel, ezért közelítené egymáshoz az egyes tagországokban az üzemanyagra kirótt jövedéki adó mértékét. Az Európai Bizottság (EB) javaslata abból indul ki, hogy a nemzetközi fuvarozó cégek az olcsó üzemanyag nyomát „követve” tervezik meg útvonalukat. Emiatt évente többmillió kilométert tesznek meg feleslegesen a kamionok.

„A javaslat egyaránt szolgálja a felesleges üzemanyag-fogyasztás, valamint a levegőszennyezés mértékének visszafogását, az útrongálás és a kamionosok által jelentett balesetveszély csökkentését. Nem utolsó sorban tisztességes versenyfeltételeket teremt a különböző országok szállítói számára” – foglalta össze kérdésünkre Kovács László vám- és adóügyi EU-biztos. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy több lépcsőben közelítenék egymáshoz az uniós országokban a fuvarozókat legjobban érintő, áru- és személyszállításra használt úgynevezett kereskedelmi gázolajat sújtó jövedéki adó mértékét. Jelenleg óriási különbségek vannak az európai tagállamok között a jövedéki adóterhekben, ami a fogyasztói árakban is tükröződik. Bulgáriában például ezer liter dízelnek 220 euró a jövedéki adója, míg Németországban ennek több mint duplája, 470 euró.

A tervezet szerint első lépcsőben 2010-ben a jelenleg kötelező ezer literenkénti 302 euróról minimum 330 euróra emelnék a jövedéki adót. Hazánkat ez az emelés még nem érintené, ugyanis nálunk már most 339 euró a dízel jövedéki adója. Öt év múlva, 2012-ben már 359 euró, 2014-ben pedig egységesen 380 euró lenne a kereskedelmi gázolaj jövedéki adójának minimális mértéke az Európai Unióban. A tagállamok természetesen ennél magasabb adót is megállapíthatnak.

Hét év múlva lényegében majdnem mindegy lesz a kamionosoknak, hogy merre közlekednek, mindenhol hasonlóan drága lesz az üzemanyag. Így a fuvarozók által jelenleg favorizált államok mentesülhetnek a nagy kamionosforgalom által okozott környezetszennyezéstől és a széndioxid-kibocsátástól. És persze eleshetnek attól a többletbevételtől, ami a náluk tankoló teherautók jövedéki adójából származott.

Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók egyesületének főtitkárhelyettese szerint a közúti közlekedés mesterséges drágítása az egész nemzetközi kereskedelem számára hátrányos lehet. Vannak ugyanis olyan fuvarozási feladatok, amelyeket csak az utakon lehet elvégezni. Karmos elmondása szerint a fuvarozó cégek összkiadásaiban a legjelentősebb tételt, harminc-negyven százalékot, az üzemanyagköltségek jelentik. A gázolaj jövedéki adója pedig a teljes költség 12-16 százalékát teszi ki. A jövedéki adó tízszázalékos emelkedése ezért mintegy másfél százalékkal emelné a fuvarozók költségeit, ezzel az ügyfelek által fizetendő díjakat is. Az EB javaslatáról a Pénzügyminiszterek Tanácsa dönt majd, várhatóan még július előtt.

Drágulhat a benzin is

Hosszútávon a személyautókat is érintheti a javaslat, ugyanis a szabályozás szerint a nem kereskedelmi dízel és az ólmozatlan 95-ös benzin jövedéki adója nem lehet alacsonyabb a kereskedelmi dízelénél. Jelenleg a benziné 359 euró; miután 2012-ben a kereskedelmi dízelé eléri ezt a szintet, a továbbiakban együtt emelkednek.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!