Hírek

2007.08.05. 10:03

Palik: Egészséges őrület nélkül nem megy

Palik László ezúttal nemcsak kommentátorként, hanem a versenyt rendező részvénytársaság elnökeként is készül a vasárnapi Magyar Nagydíjra, az esztendő legrangosabb hazai sporteseményére.

Dénes Tamás

– Izgul? Vagy ilyen hosszú gyakorlattal rutinszerűvé válik már a szervezés, az előkészítés?

– Bevallom, én mindig izgulok. A cégben „normális időszakban”, azt hiszem, tizenkét ember dolgozik főállásban, most, a versenyi előtti napokban, illetve a hét végén körülbelül négyezren munkálkodtak azon, hogy minden rendben legyen. Szerintem izgalom, egészséges őrület, szelíd üldözési mánia nélkül ezt nem is lehet csinálni.

– Tényleg nem válik rutinszerűvé?

– Azt gondolom, ha az ember bármit is megszokásból, ha úgy tetszik, rutinszerűen akarna csinálni, azzal jelentősen növelné a hiba lehetőségét. Ha elhinné, hogy a feladat könnyen megoldható, ha elégedetté válna azzal, amit elért, már az önelégültség kerülgetné. Nem, akkor már sokkal jobb az állandó izgalom.

– Összehasonlítható érzés, mondjuk, a drukk szempontjából futamot kommentálni, nagydíjat szervezni vagy éppen a Szahara homokjában vezetni?

– Igen és nem. Különböző feladat mindegyik, s ezért vélhetően különböző képességeire van szüksége az embernek. Egy közös: az izgalom.

– Ha már ennél a bűvös szónál tartunk: nem tartott attól, hogy Michael Schumacher visszavonulása után csökken majd a Magyar Nagydíj nézettsége? A versenyeken évről évre rengeteg német néző bukkant fel, akiknek nagy része, vélhetően, Schumacher miatt érkezett.

– Bevallom, amikor tavaly véglegessé vált Michael Schumacher visszavonulása, átfutott az agyamon, hogy jaj, mi lesz a Magyar Nagydíjjal. Kár lenne ugyanis tagadni, hogy az elmúlt esztendőkben meghatározó volt a német vendégek száma. Rengetegen érkeztek Németországból honfitársaiknak, elsősorban nyilvánvalóan Michael Schumachernek szurkolni. Aztán az idei verseny közeledtével, ahogy szépen fogytak a jegyek, egyre inkább megnyugodhattunk. A jelek szerint a Magyar Nagydíj vonzó a Forma–1 szerelmesei számára, függetlenül attól, hogy Michael Schumacher már nem versenyez.

– A Magyar Nagydíj szervezése minden esztendőben a legmagasabb elismerést kapja Bernie Ecclestone-tól. Mit tettek azért, hogy idén is így legyen?

– Minden esztendőben akadnak újítások vagy éppen felújítások. A mostani versennyel kapcsolatban a legfontosabb változás a nézők kényelmét célozza. Lecseréltük s ebből következően komfortosabbá tettük az üléseket.

– Az utóbbi években időről időre felvetődött, hogy meddig lesz még Magyar Nagydíj.

- Huszonegy nagydíj áll mögöttünk, ami, ugyebár nyerő szám – veszteségről szó sem lehet. De tény, hogy az ember azt látja, egyre többen szeretnének versenyt rendezni. Jövőre már Szingapúr is rendezhet, mégpedig a hírek szerint éjszakai futamot. Meddig lesz még biztosan Magyar Nagydíj?

– 2011-ig. A tavaly aláírt, öt esztendőre szóló megállapodás első versenye az idei.

– A mostani idény egy új korszak kezdetét jelenti a Forma–1-ben. Nem ül már a volán mögött az eddigi 57 világbajnokság csúcstartója, a legtöbb világbajnoki címet és a legtöbb futamgyőzelmet szerzett pilóta. Milyen vagy milyennek ígérkezik a Schumacher utáni korszak?

– A Forma–1 az elmúlt esztendőkben fantasztikus fejlődésen ment keresztül. Egyesít magában mindent, ami egy sportágat a sportvilág elitjébe emelhet. Csúcsszintű technika, hihetetlen népszerűség s rendkívüli izgalmak a versenyeken. Így volt ez tavaly is, amikor Michael Schumacher és Fernando Alonso versenyzett, minden idők egyik legszorosabb végjátékát produkálva a világbajnoki címért, végül a spanyol győzelmével. De szerencsére így van ez az idén is, amikor is hasonlóan kiélezett a verseny a világbajnoki elsőségért.

Palik László

SZÜLETETT 1962. január 13-án Tatabányán

VÉGZETTSÉGE közgazdász

CSALÁDI ÁLLAPOTA nős, két gyermek apja

A TELEVÍZIÓS húsz éve televíziós, előbb az MTV, majd később az RTL Klub „színeiben”. Szakmai pályafutásának kiemelkedő eseménye volt a 2000-es, sydneyi olimpia alatti folyamatos műsorvezetése, ami alatt két Guinness-rekordot állított fel. A magyarországi televíziózásban a Forma–1-es közvetítések csúcstartója, legmeghatározóbb alakja.

AZ ÜZLETEMBER 1991-től a Radio Bridge ügyvezető igazgatója, Magyarország első magán-rádióállomásának, valamint az Eurosport magyar nyelvű változatának alapítója, az Autó-Motor kiadója, 1996-tól a Scriptum Rt. igazgatótanácsának tagja volt. 2001 óta a Hungaroring Sport Zrt. elnöke.

AZ AUTÓVERSENYZŐ A kilencvenes évek végén szállt be versenyzőként is az autósportba. Először 2002-ben, navigátorként indult a Párizs– Dakar-ralin, majd az év márciusában pilótaként is elkezdett versenyezni, ez után megalapította saját motorsportcsapatát Palik Racing Team néven, amely az RTL Motorsport Klub

keretein belül működik. Legnagyobb sikerét

a 2005-ös „Dakaron” érte el, a 18. helyen zárt.– Jót tett a Forma–1-nek az új csillag, Lewis Hamilton feltűnése?

– Röviden szólva: biztosan. Szenzációs versenyző, de ezt nem érzelmi, vagy ha úgy tetszik, szubjektív alapon mondom, eredményei megteszik ezt helyettem. Ilyen fickó, aki az első kilenc versenye mindegyikén a dobogóra állhatott a futam végén, még sohasem volt a Forma– 1-ben. Egészen egyszerűen szenzációsak az eredményei. Megjegyzem, újoncként, leszámítva az első idényt, előtte soha senki nem vezette a világbajnoki pontversenyt. Lewis Hamilton tényleg remek, de a Forma–1 erejét  s a többi élversenyző nagyságát jelzi, hogy a brit pilóta példátlanul bravúros szereplése ellenére is „csak” két ponttal vezet. Merthogy az utána következők is fantasztikus versenyzők.

– Ameddig az utolsó mondatot nem mondta ki, azt hittem, Hamilton a kedvence.

– Nincsen kedvencem. Egy kommentátornak nem lehet. Nagyon ügyelek arra, hogy a közvetítésekben soha ne utaljak arra, hogy nekem valamelyik versenyző szimpatikusabb a másiknál, az egyiket valamiért jobban kedvelem, mint vetélytársát. Ez a szakma egyik alapszabálya. Nem sérthetem meg a nézőt azzal, hogy az esetleg általa szimpatikusabbnak tartott versenyző ellen beszélek. Ettől függetlenül Lewis Hamiltont mint sportembert, mint versenyzőt nagyon tisztelem – miként a többieket is.

– A közvetítéseit hallgatva kitűnik a szenvedélyessége. Kevésbé cizelláltan fogalmazva: feltűnő, hogy mennyire imádja azt, amit csinál.

– A világ egyik legszerencsésebb emberének tartom magam. Hiszen amikor éppen nem a családommal foglalkozom – amit mindennél jobban szeretek –, szinte a nap teljes egészében annak a szent őrületnek élhetek, amit autósportnak neveznek. Akár közgazdászként, amikor a Hungaroringen dolgozom, akár televíziós kommentátorként, amikor közvetítek, akár autóversenyzőként, amikor magam is a volán mögé ülök.

– „Gyakorló” autóversenyzőként, no meg a Forma–1 szerelmeseként volt alkalma kipróbálni egy F1-es autót?

– Bevallok valamit: amikor először kiszálltam egy Forma–1-es autóból, miután mentem vele jó pár kört, azt éreztem, hogy hiába gondoltam addig, hogy tudok valamit a Forma–1-ről, óriási tévedésben voltam. Mindent másként látok azóta.  A Forma–1-es versenyautó a világ legkönnyebben vezethető kocsija. Lassan. Technikailag annyira tökéletes, hogy az maga a csoda. Ugyanakkor óriási csapda is annak, aki túl könnyen veszi, hiszen a kocsi hihetetlen sebességre képes. S innentől kezdve már nehéz vezetni. Ellenben fantasztikus élmény.

VÉGZETTSÉGE közgazdász

CSALÁDI ÁLLAPOTA nős, két gyermek apja

A TELEVÍZIÓS húsz éve televíziós, előbb az MTV, majd később az RTL Klub „színeiben”. Szakmai pályafutásának kiemelkedő eseménye volt a 2000-es, sydneyi olimpia alatti folyamatos műsorvezetése, ami alatt két Guinness-rekordot állított fel. A magyarországi televíziózásban a Forma–1-es közvetítések csúcstartója, legmeghatározóbb alakja.

AZ ÜZLETEMBER 1991-től a Radio Bridge ügyvezető igazgatója, Magyarország első magán-rádióállomásának, valamint az Eurosport magyar nyelvű változatának alapítója, az Autó-Motor kiadója, 1996-tól a Scriptum Rt. igazgatótanácsának tagja volt. 2001 óta a Hungaroring Sport Zrt. elnöke.

AZ AUTÓVERSENYZŐ A kilencvenes évek végén szállt be versenyzőként is az autósportba. Először 2002-ben, navigátorként indult a Párizs– Dakar-ralin, majd az év márciusában pilótaként is elkezdett versenyezni, ez után megalapította saját motorsportcsapatát Palik Racing Team néven, amely az RTL Motorsport Klub

keretein belül működik. Legnagyobb sikerét

a 2005-ös „Dakaron” érte el, a 18. helyen zárt. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!