Hírek

2007.08.10. 06:25

Teljes a közlekedésfejlesztési lista

Öt vasúti, ötvenhat közúti, valamint öt városi tömegközlekedés fejlesztési projektre bólintott rá a kormány. A beruházások a következő két évben indulhatnak el, s a költségeket hazai és uniós forrásokból fedezik.

Tóth Marcella

Összesen 1265 milliárd forint értékű, a következő két évben elinduló út- és közlekedésfejlesztési beruházás sorsáról döntött  szerdai ülésén a kormány. A teljes támogatott projektlistát tegnap ismertette Daróczi Dávid kormányszóvivő. Hangsúlyozta: a döntésnél elsődleges szempont volt, hogy a közlekedésben elmaradott térségek, illetve a kiemelten fontos központi régió fejlesztésére jusson pénz

A költségeket uniós és hazai forrásokból fedezik. Az első két évben induló projektek összköltségét jelenti az 1256 milliárd forint. Ebből 115 milliárd értékű az olyan beruházás, amelyet nem lehet uniós forrásból finanszírozni. A fennmaradó 1150 milliárd forintnak a tizenöt százalékát, azaz 172,5 milliárdot hazai forrásból fedezik, míg nyolcvanöt százalékát, azaz 977,5 milliárdot adja az unió támogatás formájában. Ebből mintegy 600 milliárdot lehet felhasználni az első két évben, mivel várhatóan ekkora értékű beruházás valósulhat meg 2008 végéig.

Útfejlesztésre összesen 440 milliárd forint jut, amelyből 56 projekt valósul meg. Így a program keretein belül több mint 770 kilométernyi út épülhet, illetve újulhat meg. Az utak közül a már korábban ismertett M0-ás déli szektorának építése, s a 4-es főút – amelyet hét év alatt szeretnének kétszer kétsávosra bővíteni a fővárostól egészen a román határig – mellett számos útszakasz került be a támogatott körbe (lásd térképünket). Így egyebek mellett a 8-as, a 86-os főút, valamint az M43-as gyorsforgalmi út fejlesztése és az M7-es Balatonkeresztúr-Nagykanizsa közötti szakasza.

Öt vasútszakasz korszerűsítésére összesen 375 milliárd forintot irányzott elő a kormány. A Szolnok–Debrecen és a Budapest–Lökösháza vasútvonal korszerűsítése mellett a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd közötti szakasz is megújulhat.

Öt város tömegközlekedésének fejlesztésére 450 milliárdot lehet fordítani. Hetvenöt milliárd forint támogatást kap a három vidéki város, Debrecen, Szeged és Miskolc a villamosok ötven kilométer hossznyi fejlesztésére. A fennmaradó pénz a fővárosnak jut, s ebből fedezik majd a 4-es metró beruházását, s két villamosvonal fejlesztését.

Dél-Alföld 212,5

Dél-Dunántúl 63,5

Észak-Alföld 240

Észak-Magyarország 50

Közép-Dunántúl 45

Közép-Magyarország 490

Nyugát-Dunántúl 108 -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!