2007.11.29. 18:15
Szövegértésben a világ elitjében végeztek a magyar negyedikesek
Élmezőnyben végeztek a magyar diákok a PIRLS elnevezésű nemzetközi szövegértési vizsgálaton, amelyen 45 oktatási rendszer vett részt
Élmezőnyben végeztek a magyar diákok a PIRLS elnevezésű nemzetközi szövegértési vizsgálaton, amelyen 45 oktatási rendszer vett részt – jelentette be tegnap Hiller István oktatási és kulturális miniszter. Egy 2006-ban, a negyedik osztályos általános iskolás diákok körében elvégzett felmérésben csupán négyen előzték meg Magyarországot. Hiller szerint a javulás az előző öt évvel ezelőtti vizsgálathoz képest szignifikáns, Magyarország nyolc ponttal jobb eredményt ért el.
A PIRLS-vizsgálaton ennél jobban csak Oroszország, Hongkong, Luxemburg és Kanadából Alberta tartomány szerepelt. Hasonló eredményt produkált a felmérésen 10 oktatási rendszer, többek között Szingapúr, Olaszország, Svédország, Németország és Hollandia. Gyengébben szerepelt 30 oktatási rendszer, köztük az Egyesült Államok, Anglia, Franciaország, Spanyolország, Ausztria és Románia.
A felmérés szerint a nemzetközi átlagnál jobbak az eredményeink az irodalmi jellegű szövegeknél, mint a tudományos jellegűeknél. Sikeresek voltak a tanulók az értelmezést, összefoglalást és értékelést igénylő feladatoknál, s a lányok és fiúk által elért eredmények között kisebb volt a különbség, mint az átlag. A magyar tanulók többet olvasnak, mint a nemzetközi átlag. A diákok olvasás iránti attitűdje és olvasói önképe a nemzetközi átlag szintjén mozgott.
Az oktatási miniszter szerint a javulás az olvasási és szövegértési képességek megerősítésére hozott intézkedések eredménye. A miniszter hangoztatta, hogy az alsó tagozaton nincsenek problémák, de ezt tovább kell vinni, hogy a PISA-felmérés, amely a 15 évesek kompetenciáit méri, hasonló eredményeket hozzon.