Hírek

2008.03.14. 06:08

Reklámtól híznak a gyerekek

Nemzetközi harcot indítanak szombaton a fogyasztóvédők a gyerekeket célzó egészségtelen élelmiszereket hirdető reklámok ellen. A nem megfelelő étkezés miatt a világon ma több elhízott gyermek él, mint alultáplált.

Németh Márk

[caption id="" align="alignleft" width="260"] Legszívesebben csokit, narancsízű üdítőt, cukorkát uzsonnáznának a gyerekek
[/caption]Csoki, narancsízű üdítő, cukorka – így nézne ki a legtöbb gyerek uzsonnája, ha saját maga állíthatná össze a menüjét. Ez derül ki abból a nemzetközi tesztből, amelyet a világ 136 országa mellett hazánkban is elvégeztek a napokban. A „Mi kerül a tálcára?” elnevezésű felmérést egy budapesti és egy zalaegerszegi iskolában végezték el tizenöt, 8-14 éves kor közötti általános iskolással. A gyerekek tucatnyi termék közül választhatták ki, és tehették a tálcájukra azokat az ételeket, italokat, amelyeket legszívesebben elfogyasztanának. A teszt bebizonyította a fogyasztóvédők feltételezését, hogy a kicsik inkább a tévés hirdetésekben gyakran látott, egészségtelen élelmiszereket kedvelik, szemben az egészséges, de kevésbé hirdetett árukkal szemben. „Szinte mindegyik tálcára került a neve alapján is gyerekeknek szánt csokoládéból és az agyoncukrozott szénsavas üdítőkből, jeges teákból. A natúr joghurthoz és az aszalt gyümölcsökhöz alig nyúltak az iskolások, a bio tejből pedig senki sem kért” – számolt be lapunknak a tapasztaltakról Dömölki Lívia, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület élelmiszerszakértője. Meggyőződése, hogy a gyermekek elhízásáért több más tényező mellett az őket célzó reklámok is felelőssé tehetők.

Az Európai Unió a Fogyasztói Világszervezettel és az Egészségügyi Világszervezettel együttműködve a közelmúltban harcot indított a gyermekelhízás ellen. Több friss felmérés szerint a világon 10 százalékkal több túlsúlyos gyermek él, mint alultáplált. A világszintű akció egyik fontos eleme a gyerekeknek szóló hirdetések kordában tartása.

Információink szerint szombaton, az Európai Fogyasztó Napja alkalmából tízpontos javaslatcsomagot hoznak nyilvánosságra, amelyet el szeretnének fogadtatni a tagországokkal. Egyebek között betiltanák az egészségtelen termékeket hirdető reklámokat a tévében a gyerekek által nézett idősávban, reggel 6 és este 9 között. Azokat a hirdetéseket is száműznék, amelyek a szülőkre gyakorolnak nyomást például úgy, hogy azt sugallják, az adott terméktől lesz okosabb és erősebb a szemük fénye. Korlátoznák azt is, hogy gyermekeknek szóló kulturális vagy sporteseményeket szponzoráljanak az egészségtelen élelmiszereket gyártó cégek.

Március 15-e az európai fogyasztók ünnepe is

Mivel az európai fogyasztóvédelem legfontosabb eseménye, az Európai Fogyasztó Napja március 15-ére, nemzeti ünnepünkre esik, a hazai szervezetek „Fogyasztói Hetek” név alatt az előtte és utána lévő hetekre koncentrálnak programjaikkal. Szerte az országban számos tájékoztató előadást, tanácsadást, bemutatót szerveznek egészen április elejéig a fogyasztóvédők. A pontos programról és a különböző helyszínekről a www.ofe.hu-n lehet tájékozódni. Brüsszelben az esemény kapcsán idén először osztották ki a fogyasztók felvilágosítását szolgáló európai kezdeményezéseknek járó díjat. A versenyen – amelyen minden tagállam győztes kampánya indulhatott – a magyar Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) nyerte el a legjobb, fiataloknak szóló kampány díját rajzpályázatával.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!