Kék hírek, bulvár

2007.10.07. 17:01

Csehül jártak a csehekkel

Hazamenekültek a csehországi munkából. Ügyvédet fogadtak és feljelentették a munkaerő-közvető céget. A balatonkeresztúri házaspár is jó keresetet remélt Csehországban. A házuk tatarozásához kellett volna a pénz, ezért jelentkeztek a külföldi munkára.

Márton László

A határ túloldalán szembesültek azzal, hogy már semmi sem arról szól, amit a kaposvári tájékoztatón hallottak.
– Kétszázezer forintunk bánja ezt a próbálkozást, a jó részét úgy kértük kölcsön. Nem lett vakolat házra és még el is adósodtunk. A férjem hét, én öt kilót fogytam az alatt az öt nap alatt. Senkinek sem kívánom azt, amit átéltünk – sírta el magát Nikolicsné Papp Katalin.

A csehországi Panasonic céghez keresett távirányító összeszerelésre munkásokat egy budapesti munkaerő-közvetítő cég. Jó fizetést, normális szállást ígértek, ezért döntött úgy a házaspár, hogy belevágnak. Szeptember 26-án indult a buszuk Pestről. Az, hogy számítógépeket kell összeszerelni, nem lett volna gond, de már nem nyolcórás munkanapról beszéltek, hanem tizenkettőről, heti hat alkalommal.

– Azt is megtudtuk nem Pilsenben, hanem Pardubicében fogunk dolgozni, a szállásunk meg Hradec Královéban lesz. Aztán amikor a szállásra értünk elszörnyedtünk. Lakhatatlan állapotok uralkodtak. Egy láger jellegű épületben akartak elszállásolni minket, ahol koszos ágyneműk, bűz fogadott bennünket. Egy kicsit sem hasonlított az itthon mutatott képekre – mondta a fiatalasszony.

Miután nem voltak hajlandók lefeküdni ilyen körülmények között, még éjjel átszállították őket egy hotelbe. Mivel reggel 4.50-kor kellett volna indulniuk az üzembe, sokan már le sem feküdtek. Végül hiába vártak órákig a hajnali buszra, aznap nem vitték őket dolgozni. Többen 48 órát voltak talpon, nem is ettek, mert nyoma sem volt a beígért konyhának, főzési lehetőségnek.

– Én már a második napon elmentem a vasútállomásra, hogy megnézzem, hogy tudunk hazajutni. Egyre inkább kezdett az egész munkavállalás zavarossá válni – vette át a szót Zsolt, Katalin férje. Voltunk az üzemben is, ott láttuk, hogy többen rühesek lettek a mindenki által használt védőfelszereléstől.

– Állandósult a huzavona az aláírandó szerződések miatt. Minden nap új szerződéssel álltak elő, csak hogy maradjunk – mondta Katalin. Hol magyar, hol cseh, aztán angol nyelven toltak elénk papírokat, hogy írjuk alá. Azt mondták a hotelból, ami igazán egy munkásszálásra hasonlított, majd végleges helyre kerülünk. Minden nap más és más információk jöttek, nem mertünk már bízni senkiben. Úgy láttuk jónak, ha mielőbb hazamenekülünk. Azt ígérték hétfőn buszt küldenek értünk, de csak Tóth Zoltán, a cég egyik ügyvezetője jött. Kedden hajnalban vonatra szálltunk.

Dolgozni nem akartak, csinálják a fesztivált

Az Oláh & Tóth Munkaerő-közvetítő és Szolgáltató Kft. egyik ügyvezető igazgatója szerint azok a fiatalok, akik most csinálják a fesztivált, föl sem vették a munkát. Nem is dolgozni mentek ki, hiszen négyen számítógép hegyeket vittek magukkal. Abba a háromcsillagos hotelbe helyezték el őket, ahol ő is meg szokott szállni. Azok reklamálnak, akiket kitiltottak a szállodából, mert egész éjszaka részegen dorbézoltak – jegyezte meg Oláh József, aki szerint 360 ezer forintos számlát fizetett ki utánuk az angol menedzsment. – Kedden Pardubicében leszek, szívesen látunk ott bárkit, akinek kérdése van céghez, vagy akár az angol menedzsmenthez – mondta.

Voltak, akik így is maradtak. Egy pécsi házaspár 80 koronával a zsebében és egy tenyérnyi szalonnával a táskájában döntött úgy, hogy marad. Azok, akik hazajöttek, minden kivitt élelmiszert náluk hagytak.

Feljelentést tettek a rendőrségen, kártérítést követelnek – mondta a budapesti Zámbori István, aki maga is szenvedő alanya volt a balul sikerült munkavállalásnak. – Ügyvédet fogadtunk, mindent elkövetünk, hogy kárpótoljon bennünket a közvetítő cég, mondta a fiatalember, akit ügyük képviselőjének választottak a pórul járt munkavállalók.

A munkaerő-közvetítőnél másként látják a történteteket. A kft dolgozói úgy vélik, hogy a kint dolgozók meg vannak elégedve. Pénteken újabb csoportot utaztattak Csehországba, velük együtt a cég egy munkatársa is kitelepült.

A munkaerő-közvetítő társaságnál nem értik az ügyfelek magatartását

A Cseh határ közelében értesültem arról, hogy akik a buszt kérték, már hazaindultak – mondta Oláh József. – Egy hölgy maradt ott, aki szeretett volna hazajönni, de nem volt pénze. Ekkor én a buszt, ami Győrnél járt visszafordíttattam. A hölgynek, pedig a kiérkezésem után adtam húszezer forintot és ötszáz koronát, hogy haza tudjon utazni. A vitatott szállásról az előző csoport előtt készültek képeink – tette hozzá. – Akkor kifogástalan állapotban volt. Most joggal nem fogadták el, hiszen tényleg lelakott. Legalább 10 telefonszámunkat ismerik a kint dolgozók, ha problémájuk van, elérjenek bennünket. Érdekes: senki nem jelzett egyik számon sem. Miután megtudtuk, hogy probléma merült fel, Tóth Zoltán kollégám azonnal a nagykövetséghez fordult segítségért.

– Én sem mennék zuhanyozni olyan körülményekben, ami ott volt – ismerte el lapunknak Halmi István, a munkaerő-közvetítő koordinátora, aki szeptemberben együtt utazott a csoporttal Csehországba. Ennek ellenére úgy látja nem ők hibáztak. A szállást a cseh partner intézte. Véleménye szerint a csehektől kapott rossz információk miatt fordulhatott elő a félretájékoztatás is.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!