Kék hírek, bulvár

2010.10.13. 13:55

Kötelező biztosítás: ne válasszunk nevesincs céget!

Elképesztő különbségek is lehetnek a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításnál (kgfb). Az idei kampány során akár egymillió ügyfél is biztosítót válthat.

Harsányi Miklós

A mostani kampányban már nem a jármű hengerűrtartalma, hanem alapvetően a motor teljesítménye határozza meg a díjat. Szakemberek úgy látják: számos gépkocsi forgalmi engedélyében eleve hibás adatok szerepelnek. Egyes becslések szerint a járművek akár 8-10 százalékát is érintheti a tévedés. Annak idején rosszul rögzítették a jármű teljesítményét, ezért egyes alkusz cégek átszámítási kalkulátort üzemeltetnek. A két mértékegység – kW-LE – közötti átszámítási kulcs 1,36, így a járműtulajdonosok könnyen kiszámolhatják, hogy mennyit kell majd fizetniük.

Az árakkal kapcsolatos kalkulációk megosztják a szakértők véleményét. Akad, aki a díjak fokozatos emelkedését tartja ésszerűnek, míg mások az árversenyből kiindulva, tartósan alacsony árakat jósolnak az idei, illetve az elkövetkező évekre – számolt be Marosvölgyi Péter, az egyik társaság szakmai igazgatója.

Tájékoztatása szerint ennek oka, hogy a hengerűrtartalomról a gépjármű teljesítményére való áttérés sokak számára díjváltozással jár majd. Szélsőséges esetben akár több tízezer forinttal is drágább vagy éppen olcsóbb lehet jövőre ugyanannak az autónak a kötelező biztosítása.

– Mindez azért, mert egészen 2011-ig a gépjárműveket, azok hengerűrtartalma alapján sorolták be különböző kategóriákba – tudtuk meg. – Minél nagyobb volt a hengerűrtartalom, annál magasabb díjat kellett fizetni a kocsi tulajdonosoknak. Mivel 2011-től már a gépjármű teljesítménye alapján sorolják kategóriákba az autókat, így a kocsik esetén, amelyek kW teljesítménye és hengerűrtartalma szélsőségesen eltér, elképzelhetőek lesznek óriási különbségek.

Kovács Zsolt, a megyei veteránjármű-szövetség elnöke amondó: az előzőnél igazságosabb lehet a mostani kötelező felelősség-biztosítási rendszer.



– A nagyobb teljesítményű autókkal általában gyorsabban hajtanak, így megsokszorozódik a balesetveszély – jegyezte meg Kovács Zsolt. – Ugyanakkor szerintem igen kevesen tudják, hogy mivel jár ez a változás. A járműtulajdonosok jószerivel akkor szembesülnek kgfb-módosítással, amikor megkapják a biztosítótól az ajánlatot. A kifejezetten erős sportkocsi tulajdonosok alighanem ráfaragnak.

Ezt a véleményt osztja Böröczi Csaba, az egyik kaposvári autósiskola tulajdonosa. Szerinte, akinek drága, luxus járműve, azok közül sokan ezután bizonyosan nagyobb biztosítási összeget fizetnek. Arra a felvetésre, miszerint hogyan lehet kivédeni az ügyeskedést, arról beszélt: csak akkor lehet az adatokat „kozmetikázni”, ha valaki meghamisítja a forgalmi engedélyt. Ez pedig bűncselekmény, s rendkívül könnyen fény derülhet a turpisságra.

Neten böngészik a táblázatokat

– A figyelem és az összehasonlító táblázatok böngészése megtérül – vallja Böröczi Csaba. Általában az internetes ajánlatokat nézegeti, a kötelező megkötése előtt általában 10-15 biztosító kínálatát futja át. Azt mondta: soha nem választ „neve sincs” társaságot, a szerződéskötés előtt igyekszik minél több információt begyűjteni.

Egye előrejelzések szerint a váltások fele több mint az online-piacon történik majd. 2001 novemberében lehetett először az interneten biztosítást kötni. Akkor pár száz ügyfél élt a világháló kínálta összehasonlítás- és biztosítóváltás lehetőségével. Hét éve ez a szám 25 ezerre emelkedett. A legkiemelkedőbb eredményt tavaly hegyezték: félmilliónál is többen online-felüleleten vásárolták meg a kfgb-biztosításukat.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!