Kék hírek, bulvár

2011.02.14. 15:20

Válság hajtja a tolvajt, ellophatatlan autó még nincs

Tizenöt esztendővel ezelőtt még több mint 17 ezer autót loptak el Magyarországon, tavaly ennek nagyjából a felét. Ebből a szempontból óriási a javulás, ám a képet árnyalja, hogy két évvel ezelőtt csak 5804 autólopást jelentettek, ám tavalyelőtt – a szakemberek szerint a válság hatására – jelentősen megugrott az autólopások száma: 2009-ben 9500 ilyen eset történt az országban.

Vas András

Az idehaza ellopott kocsik kétharmadát Budapesten vitték el a tolvajok, akik körében a Volkswagen, a Suzuki, az Opel, a Skoda, a Renault, a Peugeot, a Ford, a Mercedes, a BMW és a Toyota bizonyult a legnépszerűbbnek.

Somogyban az elmúlt évtizedben több mint háromnegyedével csökkent a bejelentett kocsilopások száma: míg 2000-ben 310, addig tavaly 69 esetben nyomoztak ilyen ügyben a rendőrök. Drasztikusan, kétharmadával csökkent az autófeltörések száma is a megyében, tíz éve 753, míg 2010-ben 264 esetet jelentettek be a károsultak.
A kevesebb lopás a hatékonyabb felderítésnek, valamint a biztonságtechnika fejlődésének is köszönhető, bár a szakemberek abban egyetértenek: ellophatatlan autót még nem gyártottak. Viszont minél jobb és több védelmi rendszert szereltet a tulajdonos a kocsijába, annál nehezebb a tolvajok dolga, akik általában amúgy is a könnyebb ellenállás irányába mozdulva választanak ellopandó kocsit.

– Az alapvédelmet, mely a négy ajtóra kiterjedő riasztó, minden esetben érdemes beszereltetni – vélekedett Csapó László autóvillamossági szakember. – Nagyjából 25 ezer forintba kerül, egy esetleges autófeltörés után már a személyes iratok pótlása is drágább ennél.
A további védelmi rendszerek természetesen emelik az árat, ám mindegyik beszerelésével csökken a lopási-feltörési kockázat.
– Leginkább a nyomásérzékelőt szoktam ajánlani – folytatta Csapó László –, de az üvegtörés érzékelő, mely már egy karcolásra is reagál, az ultrahangos figyelő is hasznos lehet. Tökéletes biztonságot persze egyik sem nyújt, hiszen ha másként nem megy, a tolvajok egyszerűen elvontatják a kocsit.

Az autótolvajok először kiválasztják a megfelelő márkájú és színű modellt, majd néhány napig figyelik a tulajdonos szokásait, aztán a megfelelő időben elviszik az autót. Az egyszerűbb kocsik ajtó-, kormány- és váltózárának nyitása csak néhány másodperc, a védettebb kocsiknál rádiófrekvenciás kódolvasót használnak, blokkolják a műholdas vagy mobiltelefonos jelzőket, de olykor elég az alufóliás árnyékolás is.

– A tolvajok módszerei nem nagyon változtak az elmúlt években – tájékoztatott Bíró Gábor, a megyei rendőr-főkapitányság sajtóreferense –, ám az utóbbi két évben leginkább a betörések vagy strand- és zseblopások során szerzett indítókulcsokkal lopták el az autókat. Somogyban a nyári idegenforgalmi szezonban érkezik a legtöbb ilyen jellegű bejelentés: nagyforgalmú parkolókból vagy nyaralók udvaráról lopják el leginkább a járműveket.
Az ellopott autók többsége bontókban végzi, a tolvaj a piaci érték öt-tíz százalékát kapja, lebukás esetén pedig börtönt.

Autólopások és -feltörések Somogyban
keret
Az olaszoké a citromdíj
Az európai autólopási rangsort Olaszország vezeti évi negyedmillió meglovasított kocsival, utána Nagy-Britannia és Franciaország következik 200-200 ezerrel. A legrosszabb mutatójú városok Nápoly, Marseille, Athén, Párizs, Koppenhága, Stockholm és Amszterdam. Nyugat-Európában az ellopott autók átlagéletkora jóval alacsonyabb, mint idehaza: míg Magyarországon 11 esztendő, addig tőlünk nyugatra 5,5 év körüli a korátlag. Bár az ellopott autók számát tekintve csak a középmezőnyben találhatók a skandináv országok, az ezer autóra vetített lopásokban Svédország és Dánia az európai listavezető, előbbiben 11,5, utóbbiban 10,4 autó ez az arány. A kontinensen amúgy folyamatosan csökken az autólopások száma, a kivétel Törökország, ahol évi 7-8 százalékos a növekedés.

Autólopások és -feltörések Somogyban

Év

Lopás

Feltörés

1997

441

851

2000

310

753

2008

66

458

2009

69

399

2010

69

264

Tippek a védekezésre

– Bár meglehetősen drága – százezres tétel –, de az egyik legjobb megoldás a műholdas védelmi rendszer.

– Garázs híján ajánlatos őrzött parkolót választani.

– Ha nincs őrzött a parkoló, forgalmas, kivilágított helyen célszerű megállni.

– Érdemes egy-egy titkos kapcsolót beépíteni, amelyek a gyújtást vagy az üzemanyag-ellátást blokkolják.

– Kormányzár esetében csak a teljes kormányt elfedők használnak.

– A váltózár elsősorban automata autók esetében ér valamit, a kézi váltós kocsikat elhúzzák kinyomott kuplunggal, vagy alul kiakasztják a rudazatot, beteszik a váltót kettesbe, és úgy viszik el.

– Garázs híján ajánlatos őrzött parkolót választani.

– Ha nincs őrzött a parkoló, forgalmas, kivilágított helyen célszerű megállni.

– Érdemes egy-egy titkos kapcsolót beépíteni, amelyek a gyújtást vagy az üzemanyag-ellátást blokkolják.

– Kormányzár esetében csak a teljes kormányt elfedők használnak.

– A váltózár elsősorban automata autók esetében ér valamit, a kézi váltós kocsikat elhúzzák kinyomott kuplunggal, vagy alul kiakasztják a rudazatot, beteszik a váltót kettesbe, és úgy viszik el.

-->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!