2006.10.13. 15:33
Fogkrémért kiáltó vizsgálat
A nagy húsvéti sonka-, majd a nyári jégkrémteszt után ezúttal a rostos üdítők világába kalauzoljuk el a nagyközönséget, nem titkoltan azzal a céllal, hogy segítsünk eligazodni a kavalkádban.
Kommandónk ismét útra kelt, végigjárta a város kisebb-nagyobb bevásárlóközpontjait, hogy megfelelő, ám egyáltalán nem reprezentatív készletet állítson össze. Mindezek után lapunk munkatársai a korrekt olvasói tájékoztatást szem előtt tartva végigkóstolták a több liternyi felhozatalt, hogy az egyes termékeket különböző kategóriák szerint értékeljék. Mint a korábbi alkalmakkor, a vizsgálat természetesen ezúttal is teljesen szubjektív, ám talán mégis segít eligazodni narancslék világában.A gondos válogatást követően hét termék került terítékre, melyeket íz, utóíz, állag alapján, végül pedig olvadás utáni állapotában vizsgáltak és értékelték – 0-10–es skálán – szakértőink.
Első lépésként a gyümölcslét(...) rejtő dobozok kerültek górcső alá. Természetesen a tartalom nagyban meghatározta a formát, így nem meglepő, hogy a papírdobozokon a narancssárga szín dominált: szerkesztőségünk konyhája úgy festett a próba alatt, mint egy Fidesz-nagygyűlés.
– Egyszerű, mint egy magyar narancs két szegfű között – jegyezte meg sokat látott napi szerkesztőnk a Siti doboza láttán, míg ugyanő megörülve – a dizájn alapján – búzasört sejtett a sokpolos csomagolás mögött. A legtöbben amúgy a Bravo kékes dobozát jelölték az első helyre, s ez a cégnek a többi kategóriában elért közepes eredmény ellenére az összetett dobogó legalsó fokára volt elég.
Amíg a csomagolás nem váltott ki hevesebb érzelmeket tesztelőink körében, addig a vizsgált italok színe már jobban felizgatta a társaságot. A többség természetesen képben volt, s tudta, a választék elsősorban annak köszönhető, hogy a gyártók merészebben vagy fukarabban bántak a festékanyagokkal. Akadtak azonban, akik kevésbé tudományos alapon közelítettek a kérdéshez.
– Gyalázat – lögybölte a poharában úszó öt százalékos tescós lét borászkodásban jártas kollégánk, s senki sem mondott neki ellent. Sőt, a katonaviselteket a sorozás előtti vizeletvizsgálatra emlékeztette egyik-másik nedű, míg a festészetért rajongó munkatárs egy korábban nem ismert, kikeverhetetlen színt vélt felfedezni. Abban viszont mindenki egyetértett, a vizsgált italok annyi festéket tartalmaznak, amivel ki lehtne seteni a kaposvári Fő utcát...
Az igazi – embert próbáló – vizsgáltot persze az ízpróba jelentette. A korrekt tájékoztatást szem előtt tartó kollégáknak nem kevesebb mint 14 féle-fajta italt kellett végigkóstolniuk – lapzártáig senki sem jelentkezett táppénzre. A korábbi tesztekhez képest ezúttal jóval alacsonyabbak lettek a pontszámok: nem tudni, a munkatársak ízlése lett kifinomultabb, vagy a felhozatal minősége nem ütötte meg a kívánt szintet.
Az összetett viadalt, meglehetősen közepes pontszámmal az ötven százalékban gyümölcsöt – nem narancsot(!!!) – tartalmazó Solevita nyerte. A bajnok sikere nem egyértelmű, hiszen erősen megosztotta a közvéleményt: akadt, aki a minimális pontszámmal büntette, mások már-már elaléltak tőle. Az ezüstérem a Solfrutta család százszázalékos tagjának jutott.
– Karcolja az igazit – jegyezte meg az egyik hirdetési munkatárs, mire többen egyetértőn bólintottak: – Annyiban feltétlenül hasonlít a narancsra, hogy nem ragad tőle össze az ember szája. Ez is elég volt tehát a dobogó második fokához, míg a már említett Bravót a csomagolás repítette a bronzéremig.
Nem sokkal maradt le mögötte a Tesco "százasa", mely ízével meglepte a társaságot: többekben felmerült, hogy esetleg narancsot is rejt az ital, ami a felhozatalt ismerve hatalmas dicséretnek számított. Persze nem minden a márka: a gazdaságos üzletlánc az alsóházban is képviseltette magát, méghozzá rögtön két versenyzővel.
– Természetidegen anyag, csak vodkával fogyasztható – hozta meg súlyos döntését sportos kollégánk, aki hozzátette, a narancslé akár el is hagyható az említett koktélból. Ám még ez az ital is három vetélytársat maga mögé tudott utasítani...
– Nomen est omen, ez valóban sittből készült – vélekedett egy iparban jártas kolléga, miután belenyalt az egyszázalékos Siti-lébe, ám ezzel nem mindenki értett egyet. – Inkább bitumen lehetett az alapanyag. Legalábbis azonos gépsoron készült vele.
Napi szerkesztőnknek viszont éppen ez az itóka nyerte el tetszését, s jelentősen felpontozta a bizalomra egyáltalán nem méltó versenyzőt. Először csak azt hittük, viccel, majd elmét megzavaró gyomorrontásra gyanakodtunk, végül az elmúlt napok idegőrlő munkájára fogtuk döntését...
– Be kellene tiltani! – üvöltött fel a már említett sportrovat-tag, miután levegőhöz jutott a Fruppy megkóstolását követően, s mások is fogkeféért kiáltottak próbát követően.
– Ezzel pedig vallatni lehetne – hörögte elhalóan marketinges kollégánk, miközben lassan kihullot kezéből az 5 százalékos tescós narancs palackja. – Még egy korty, s megmondom, ki ölte meg Kennedyt...