Közélet

2007.04.23. 14:10

Másfél év után újra hajózható a Sió teljes szakasza

Hosszú hajókürt jelzéssel búcsúzott a Balatontól a Tihany II nevű vízibusz, amikor tegnap délután elsőként a Sió-zsilipen keresztül elindult a Dunára. Másfél éve nem közlekedett hajó a csatornán, utoljára 2005. októberében, a Balaton jelenleg legnagyobb vízijárműve, a Szent Miklós szelte a Sió vízét.

SONLINE

Mire a felújított zsilip tegnap halk nyikorgással kinyílt, két kisebb hajó, a Tihany II, az Izsó, és ez utóbbi által vontatott ponton állt készen az indulásra.
- A vízszintszabályozásnál keletkezett többlet vízmennyiséget használtuk ki ahhoz, hogy hajózható legyen a Sió felső szakasza is –tudtuk meg a Balatoni Vízügyi Kirendeltség hajózási felelősétől. Néhány nappal ezelőtt elvégeztünk egy előeresztést, azért hogy a hajók tiszta mederben közlekedhessenek – tette hozzá Sziszenstein Ferenc.

A tegnap útrakelt hajóknak 120 km-es utat kell megtenniük, míg elérik a Dunát. Ez az átlagos 20 km/órás sebesség mellett, egy napi hajóutat jelent. A Sió az ország legveszélyesebb, legnehezebben hajózható csatornája. Jelenlegi, 160 cm-es vízmélységét a szakemberek a programba bejelentkezett hajók igényeihez igazították. A vasárnap indított vizijárművek a szűk csatornán biztonsági okokból egymást szorosan követve haladnak a Duna torkolata felé.

- A Siót mindig is keveset használták. Csak a legjobb hajósok vállalkoznak arra, hogy a végighajózzanak a keskeny, kanyargós vízen, amin egyébként sok a feltöltődés – mondta Sümegi Árpád, a Tihany II kapitánya, aki egyben a vízibusz volt tulajdonosa.
- Visszaesett a forgalom a Balatonon, ezért váltam meg a Tihanytól, ami Balatonalmádi és Balatonfüred után mostantól Budapesten dolgozik majd – mesélte a hajós.

A vízügyi szakemberek tavaly nyár óta április 7-én nyitották meg először a Sió zsilipet, azóta mintegy 2 centit apadt a Balaton vize. A zsilipfelújítás befejeztével szombaton a Közép-Dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság megemelte a leeresztett víz mennyiségét, így jelenleg naponta 3 centivel is csökkenhet a most 116 cm-es vízszint. A zsilipet a hét vége felé 113 cm-es vízállásnál zárják le. A szakemberek szerint a tó optimális vízszintje 110 cm lenne.

A füredi hajógyárban 18 évvel ezelőtt épült 70 személyes utasszállító a Dunán Eurama néven közlekedik tovább.
Az Izsó-t is eladta tulajdonosa Dobos István, aki igazi tengeri medveként kék csíkos pólóban, és horgonyt formázó fülbevalóval asszisztálta végig a kishajó és az általa vontatott ponton indulását. – Egy hét alatt készítettük fel a két úszóegységet az útra, mondta a kapitány, aki tapasztalt hajósnak számít a Sión. Másfél éve is hajózott rajta, és ő volt az, aki néhány évvel ezelőtt a tó legszebb hajóját, a Jókait áthozta a Sió-zsilipen.
A Sió felső szakaszának hajózhatósága mindig a Balaton vízszintjétől függ. A felújított zsilipen keresztül 2 nap alatt összesen 5 úszóegység halad át. A Balatonról tegnap elindult három hajó után ma két másik közlekedik a csatornán, a Dunáról felfelé.
A szakemberek szerint, amennyiben az időjárástól függően a tó vízállása magas marad, úgy ősszel újabb hajózási program indulhat a Sión.

Másfél éve nem közlekedett hajó a csatornán, utoljára 2005. októberében, a Balaton jelenleg legnagyobb vízijárműve, a Szent Miklós szelte a Sió vízét. A vízügyi szakemberek tavaly nyár óta április 7-én nyitották meg először a Sió zsilipet, azóta mintegy 2 centit apadt a Balaton vize. A zsilipfelújítás befejeztével szombaton a Közép-Dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság megemelte a leeresztett víz mennyiségét, így jelenleg naponta 3 centivel is csökkenhet a most 116 cm-es vízszint. A zsilipet a hét vége felé 113 cm-es vízállásnál zárják le. A szakemberek szerint a tó optimális vízszintje 110 cm lenne. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!