Közélet

2007.06.03. 10:12

Végig a 66-os úton

A magyar 66-os utat járja végig az American Car Club Hungary (ACCH) nyolc amerikai autójával Pécs és Kaposvár között. A túra végén Kaposváron a desedai kempingben szálltak meg szombat este. Ma egy tiszteletkört mentek a városban, majd a 67-es úton Siófok felé vették az irányt, de a kőröshegyi viaduktra is felhajtanak.

Tímár András

 A tengerentúli autócsodák között olyan klasszikusok vannak, minta az 1977-es Oldsmobile Ninety-Eight Regency luxuscirkáló, mely a kertvárosi tehetős középkorosztály autója volt, vagy az 1960-as Chevrolet Impala.

A konvoj a magyar 66-oson haladt végig Pécs és Kaposvár között. Busszal mintegy másfél órát zötykölődtünk Pécsig, hogy csatlakozni tudjunk hozzájuk. Visszafelé ezekkel a hajókkal két óra volt az út, de az a két óra minden európai autósnak meghatározó. Az American Car Club Hungary (ACCH) elnökének autójában, egy 1967-es Cadillac DeVille-ben kaptunk helyet a hátsó ülésen. A gyöngyházfényű autóhoz impozánsan passzolt a piros kárpit. Az autó méretei miatti ámulat másodpercekre bénított le, majd hirtelen közbevágott a klubelnök Kiss György, vagy ahogy a klubtagok hívják Kisgyuri: „Menjetek csak bátran! Fél Amerika ilyen hátsó üléseken fogant.”

Rolling Stones - Route 66 (1976)



Voltak szakaszok ahol szinte lépésben haladtunk, volt ahol hatvan-hetven mérfölddel is száguldott a gép. A több, mint hétszáz tagot számláló klubból sajnos csak egy páran tudtak eljönni, de a túra szervezőjének Papp Edinának szándékában áll megismételni. - Kaposváron voltunk Kisgyurival, mikor átmentünk a pécsi állatkertbe. Akkor jöttünk rá, hogy a kevésbé legendás magyar 66-oson vagyunk. Rögtön szerveztünk egy túrát - mondja Edina, az anyósülésrről, amely önmagában akkora, hogy lábát felrakva fordul hátra. A DeVille egyébként hat személyes autó. A hátsó ülése egy kanapé, elől ugyanez csak a középső ülésrész lehajtható könyöktámasznak. Bár az autó minden darabja valahogy kicsit nagyobb és szebb mint európai úttestvérei, minden emberi léptékű.

Látszódik minden pontján, hogy ezt emberek tervezték embereknek. A van-e benne extra? - kérdésem általános derültséget okozott az autóban. Majd Kisgyuri elmagyarázta, ami ma egy európai luxusautóban extrának minősül, azoknak a nagy részét már hatvanas években beleépítették a tengerentúlon az autókba mindenkinek. Nem akartam hinni a fülemnek. A DeVille 1967-es gyártása ellenére már tudja, hogyha jönnek szembe és lekapcsolja a fényszórót tompított világításra, van esőérzékelős ablaktörlője és memóriás a ülésbeállítása. Akkor már létezett beépített bakelitlemez-játszó az autóban és a légkondi is ajándék volt, mint a mai autóknál.

A sor viszonylag jó tempóban haladt, csak néhány helyen kellett megállnunk bevárni egymást. Olyan gépcsodák jöttek mögöttünk, mint az 1967-es Oldsmobile Ninety-Eight Regency luxuscirkáló. Ez az autó a tulajdonosa elmondása szerint a kertvárosi középréteg elérendő járgánya volt. A már viszonylag tehetős emberek között tucatautónak számított, ma Magyarországon csak ez az egy van belőle. Mint ahogyan a kék színű Chevrolet Impalából is. Tíz éve rakta össze a tulajdonosa és nagyon vigyáz rá. De volt még a menetben Dodge Shadow és Ram is. De mindegyik autó a maga nemében egyedi volt és az országban csak egy volt belőle.

Ahhoz, hogy az ACCH-ban valaki klubtag legyen igazából csak egy autó kell. Arról az autóról kiderül, hogy a tulajdobosa fanatikus-e vagy sem. A klub csak ilyeneket gyűjt, de mindenki mehet. Kisgyuri is az és nála is egyedi az út egy Cadillacig, mint mindenkinek.
„Apámnak sok könyve volt, amiben ilyen autókat láttam. Egy 1959-es Impala be is volt jelölve benne. Az az álmom, de apámnak meg is vettem.” Az Impala, mint később kiderült a Hungária lemezborítója volt, de az ilyen dolgokat nehéz kiszedni Kisgyuriból, mert végtelenül szerény ember. Az autóit állandóan viszik klipforgatásokra és fotózásokra, valamint esküvőkre.

A DeVillenek a mai napig komoly történelme van. Azon túl, hogy ma csak egy van belőle az országban, ilyen autója volt Elvis Presleynek is. De ilyet ajándékozott kedvenc barátnőinek is. Janis Joplin is ilyet vezetett. „A kor sztárjainak ilyen autója volt. Ez olyan, mint ma egy nagy Mercedes, csak ez sokkal jobb.” Az autót nem Kisgyuri hozta be, hanem egy üdítőgyártó cég reklámcélra. - Akkor eladták őket, tizenkettő volt Cadillac-ekből, így került hozzám ez. Ebből a modellből csak egy volt - meséli Kisgyuri. Az autó restaurálása négy évet vett igénybe, mert a gazdája a csavarokig lebontotta, majd újra felépítette. De, mint mondja a jó autót a gazdája örökké építi. Mikor az áráról érdeklődök furcsán néz. „Igazából hat millió forint, de nem akarom eladni.” Csak, hogy a férfiak is örüljenek a gépcsoda hétezer köbcentis és 340 lóerős. A nőknek meg az számít úgyis, hogy gyöngyházfényű és nagy, a szomszédnak meg sohasem lesz.

Az autó modernkori történetéhez hozzá tartozik, hogy napjainkban Amerikában a cabrio kivitelét hullaszállítóként használják, a feketék fehér színben, a fehérek pedig fekete színben. Ahogy közeledtünk Kaposvár felé, egyre sötétedett, de az emberek még mindig sorban tátották a szájukat az út szélén. A kocsmákból pedig üvöltöttek: „Anyád, de szép!”

Kapcsolodó oldal:
American Car Club Hungary

Van véleményed a cikkről? GYERE A FÓRUM TOPICBA!

Ezek is érdekelhetik