Közélet

2008.03.21. 20:15

Viszlát kémia, fizika? Kétséges változások a közoktatásban

A kémia, fizika, biológia tantárgyak helyett a természettudományos ismeretek tárgy bevezetését is javasolja az Új iskola, új tudás programcsomag. A szakma előkészítetlenségről beszél, s hogy feszültségeket szülhet a pedagógusok között.

Márkus Kata

A tervek szerint 2009-től évente 130-140 milliárddal többet költenének a közoktatásra, ám hogy a szakma felkészült volna a változtatásokra, a szakemberek jó része szerint finoman szólva is kétséges.

Több szól ellene, mint mellette

Doba László, a Kaposvári Egyetem pedagógiai karának főiskolai docense szerint több érv szól például a természettudományi ismeretek integrált oktatása ellen, mint mellette. –  Kétségtelen pozitívuma volna – mondta el érdeklődésünkre –, hogy miután a gyerek számára amúgy is egységesnek mutatkozik a természet, így könnyebben gondolkodnának egységben a természetről. Ám az már ellene szól, hogy nincsenek integrált természettudományi szakot végzett tanárok, s jelenleg sem folyik ilyen képzés. Ha pedig a jelenlegi, szakos tanárok tanítanák a természettudományos ismereteket, akkor mitől lenne integrált az oktatás?
 Kétségtelenül ellenérv az is, hogy semmiféle szakmai egyeztetésről nem tudok ez ügyben, s a módszer kiterjedt gyakorlati kipróbálásáról sem. Ezen kívül nem volna célszerű csupán a tantárgyak egy részét integrálni, s határozottan veszélyes lenne, ha az intézkedés következtében tovább csökkenne az óraszám, ami a rendszerváltás óta amúgy is egyharmadával kevesebb a természettudományi tárgyakban.

Mindazonáltal valóban szükség van az átalakulásra – tette hozzá Doba László –, át kell vizsgálni a természettudományi tárgyak tartalmát. Kevesebb ismeret is elegendő volna, ám azokat közelebb kellene hozni a gyerekekhez. Több és jobb szemléltető eszköz kell, és persze tagadhatatlanul jobban felkészült pedagógusokra is szükség volna. Ám ami véleményem szerint a legfontosabb, hogy sokkal több sikerélmény kellene az iskolában a gyerekeknek; nem nyugodhatunk bele abba,  hogy az iskola pillanatnyilag kudarcos intézmény sok gyerek számára.

Hiányzik a szakképzés

Pillanatnyilag a természettudományi ismeretek integrált oktatására alkalmas pedagógusokat nem képeznek – mondta  kérdésünkre Keresztes Mária, a szentbalázsi iskola igazgatója. – Pedig ha ilyen módosítást terveznek, azt meg kellene előznie a pedagógusképzésnek. Ami azt jelenti, hogy már most ilyen tanárokat kellene képezni az egyetemeken. A tananyag ismerete ugyanis nem egyenlő a módszertani tudással; az hogy a pedagógus rendelkezik a megfelelő ismeretanyaggal, még nem jelenti, hogy át is tudja adni azt a tudást. Ám ami még ennél is fontosabb kérdés – tette hozzá Keresztes Mária –, ha bevezetik az integrált természettudományi ismereteket, akkor ki számít majd szakképzettnek? Mit jelent akkor az intézmények számára a száz százalékos szakos ellátottság? Ami azért is húsba vágó kérdés, mert a pályázatoknál előírás a teljes szakos ellátottság. Pályázati források híján pedig az iskolák a mostaninál is nehezebb helyzetbe kerülnek. S arról már szót se ejtsünk, hogy ha egyáltalán nem, vagy csak kevés megfelelő szakos pedagógus lesz, akkor az intézkedés nem legalizálja-e a szakképzetlenséget?

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!