Közélet

2009.05.07. 21:05

A rangsor végén a somogyi diákok

A megyék közti rangsor utolsó harmadában végeztek a somogyi diákok a tavaly májusi, immár hatodik alkalommal megszervezett országos kompetenciamérésen.

Márkus Kata

A leggyengébb átlagos teljesítményt a hatodik osztályosok nyújtották matematikából, amely a 15. helyre volt elég. Ám ugyanez a korosztály szövegértésből teljesített a felmérésben részt vevők közt a legjobban, a 11. helyen végeztek.



A hatodik helyen végeztek a régióban tanuló diákok a hét régió és Budapest alkotta rangsorban matematikából és szövegértésből is. Ennél jobb teljesítményt csupán a nyolcadikosok értek el matematikából, ötödikek lettek a rangsorban. Somogyban a hatodikosok teljesítménye hullámzó volt, a nyolcadikosok és tízedikesek egyenletesen produkáltak, előbbiek a tizenkettedikek, utóbbiak a tizennegyedikek lettek a megyék közti összehasonlításban.
[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Fotó: Lang Róbert
[/caption]
Oktatási szakemberek szerint intézmények közti rangsort felállítani azonban értelmetlen volna a mérésen nyújtott teljesítmény alapján. A szociális hátteret firtató kérdőív visszaküldése nem kötelező ugyanis az intézmények számára. Ezek nélkül pedig fals eredmények születhetnek. Nehéz ugyanis összevetni mondjuk egy városi iskolát, ahol még válogathatnak is a jelentkezők közt, és egy olyan intézményt, amelyikbe 80 százalékban hátrányos helyzetű tanuló jár.

Talán éppen ezért nem is vállalkoztak az elemzők intézményi rangsor készítésére, néhány kiemelkedő teljesítményt azonban érdemes megemlíteni. Somogyból például a balatonszemesi Reich Károly iskola diákjai az átlagos fölött teljesítettek, a nyolcadikosok szövegértési teljesítménye túlszárnyalta a városi, megyeszékhelyi és fővárosi átlagot is. Csakúgy, mint a kaposmérői iskola hatodikosainak összeredménye.

Miovecz János
, a kaposmérői iskola igazgatója szerint a kiemelkedő teljesítmény a kiváló pedagógusok és a szülők együttműködésének, s annak is köszönhető, hogy mód van bizonyos osztályokban és tantárgyakban csoportbontásban tanítani.
[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Fotó: Lang Róbert
[/caption]
A tavalyi, országos mérésben 1699 fenntartó 3058 intézményének 3845 telephelye vett részt. Összesen 326 és fél ezer tanulónak küldött tesztfüzetet az Oktatási Hivatal, s a felmérést minden 6., 8. és 10. évfolyamos tanuló megírta. Az országos összesítésből kiderült, hogy a korábbi eredményekhez képest a 6. évfolyamon nincs jelentős eltérés a teljesítmények között. A 8. évfolyamos tanulók matematika- és szövegértés-teljesítménye valamelyest növekedett, a 10. évfolyam esetén pedig mindkét felmért területen csökkent az átlageredmény. A 8. évfolyam matematikaátlagában a korábbi évekre jellemző csökkenő és a 10. évfolyamosok szövegértési képességében kirajzolódó növekvő tendencia szakadt meg ezzel 2008-ban. A 6. évfolyamon a szövegértés-teljesítmény azonban évről évre töretlen javulást mutat.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!