Közélet

2009.06.25. 07:54

Kis magyar szeszipari pornográfia a nagykertől a kocsmáig

Márkás whiskey-t vett a kocsmájába egy vállalkozó, de a felbontás után kiderült, hogy pancsolt szeszt kapott. Az eladott termékért senki nem vállal felelősséget, de a kocsmárost megbüntethetik.

F. Szarka Ágnes

Egy kaposvári ital-nagykereskedésben vásárolt Pál Roland többféle alkoholt felesége kocsmája számára, köztük  egy whiskey-t is. Az üvegben azonban más volt.
– Az első vendég, aki belekortyolt, azonnal visszaadta. Bár az illata jellegzetes, a színe világosabb, az íze pedig..., szóval nem a megszokott márka volt az üvegben – mondta Pál Roland. – Visszavittem a nagykerbe, ahol nem vállalták a felelősséget, továbbküldtek a fogyasztóvédőkhöz. Ők nem foglalkoztak az ügygyel, mert vállalkozó a nejem. A vámosoknál pedig azért vontak felelősségre, hogy miért bontottuk ki. Javasolták: bevizsgáltatják, hogy kiderüljön, mi van a szögletes üvegben, de ez nekem százezer forintomba kerül. Annyit azért nem ér meg. Elképzelhetetlen számomra, hogy ki, hol, mikor pancsolt bele, és azt sem tudom, hogy kihez forduljak.



Kajzinger Attila, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság ellenőrzési osztályvezetője azt mondta, hogy vizsgálják a bejelentést, és együttműködésre kérik fel a vámosokat.
Fülöp Ferenc, a kaposvári Vám- és Pénzügyőri Hivatal vezetője javasolja, hogy olvasónk tegyen közérdekű bejelentést a vámosoknál.
– Mindenképpen meg kell vizsgálni, hogy mi van a palackban. Ha eredeti a zárjegy, a sorszáma alapján kideríthető, hogy mikor gyártották az említett italt. A gond akkor kezdődik, ha hamis a zárjegy. Ha a számla whiskey-ről szól, és az ellenőrzés esetén az üvegben valamilyen másik vagy felhígított löttyöt találunk, az több ezer forintjába kerülhet a vendéglátósnak. Érvként pedig nem fogadható el, hogy így vette.  

Novák Ferenc, a Fogyasztóvédelmi Egyesület elnöke azt mondta: a jogszabály kizárja, hogy az egyesület vagy a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hivatal vállalkozók panaszával is foglalkozzon. Jogosítványuk szerint csak természetes személyek ügyeiben járhatnak el.
– Javaslom, hogy a panaszos vegyen még egy üveggel, és azt a vámosoknál nyissa ki – mondta Novák Ferenc. – Nyert ügye van, ha abban is pancsolt az ital. Ha nem az, akkor marad a bíróság, ahol kártérítési pert indíthat polgári peres eljárás keretében.
Kertész Rudolf, a Kisosz elnöke szerint a jog védi az eladót és a vásárlót is.
– A vevő az üvegbe nem láthat bele, csak felbontás után derül ki, hogy mit tartalmaz a palack – mondta Kertész Rudolf –, ám azt, hogy miként került bele, szinte lehetetlen kideríteni. Az észrevételt hivatalossá kell tenni, a panaszosnak a vásárlók könyvébe kell minőségi kifogását beleírnia.

[caption id="" align="aligncenter" width="334"] A vámosok tavaly 365 lite hamisított italt foglaltak le
[/caption]

Tóth Szabolcs, a Somogy Megyei Élelmiszerlánc-biztonsági és Állategészségügyi Igazgatóság igazgatóhelyettese azt mondta: a panaszos közvetlenül az igazgatósághoz fordulhat, mert a hatáskörükbe tartozik a vizsgálat.
– A bizonyítás nehézkes, tételvizsgálattal akkor lehet eredményt elérni, ha találunk még ilyen italt – mondta Tóth Szabolcs –, ha nem, akkor sem lehet teljesen kizárni, de
bizonyítani sem a hamisítást.


A gyártó mossa kezeit

Telefonon megkerestük a gyártót is, akitől az alábbi állásfoglalás érkezett: „az általunk forgalmazott Johnnie Walker termékkel kapcsolatos ügyben nem áll módunkban nyilatkozni a konkrét probléma és körülményei, a reklamált ital, valamint az egyéb hivatalos hatósági állásfoglalások ismerete hiányában. A fogyasztói észrevételek vállalatunk számára nagyon fontosak, mind érzékszervi, mind laboratóriumi kivizsgálásukra nagy hangsúlyt fektetünk egy-egy fogyasztói megkeresés alkalmával. A vizsgálatokhoz megfelelően képzett munkatársak és természetesen megfelelő laboratóriumi infrastruktúra áll rendelkezésre. A kivizsgálások pontosságát nagyban segíti, ha rendelkezésre áll italminta, valamint ismert a reklamált palackon szereplő LOT-szám, azaz tételazonosító.
Arra következtettünk, hogy a hatóságok felé is történt intézkedés, amennyiben a fogyasztóvédelem illetékes hivatala a panaszt regisztrálta, úgy a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal Élelmiszerlánc-biztonsági és Állategészségügyi Igazgatóságán keresztül megkeresi vállalatunkat az ügy kivizsgálása céljából, ez eddig még nem történt meg.”

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!