2009.07.24. 21:24
Pisztollyal lőtt műalkotások
Kamion és piszoár, fűnyíró és hűtőszekrény, hamutartó és szemetesláda. Némi fantáziával egyedi alkotások születhetnek a semmitmondó tárgyakból.
[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Egy kis festék, és máris egyedi a fűnyíró
[/caption]
Airbrush, magyarra fordítva légecset. Így nevezik azt a különleges művészeti technikát, melyet egy kaposvári srác képvisel, nem is akármilyen szinten. Zsuka – ahogy legtöbben ismerik, a teljes nevét egyébként nem árulja el – számos motort, autót, bukósisakot és még ki tudja, milyen kedvenc tárgyat, járművet tett már egyedivé a tulajdonosának.
Mint mondja: sokan azt hiszik, hogy akkor jó egy airbrush, ha az minél feltűnőbb, ám Zsuka, ha csak lehet, meggyőzi a maga ízléséről az ügyfeleket. Merthogy az Amerikából származó technológiának megvannak a szabályai, Zsukának pedig a maga elképzelései.
[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Egyedi stílust kapnak az elkészült alkotások
[/caption]
– Magyarországon a legtöbben minél csillogóbb, polírozottabb munkákat szeretnének látni, de már sokan választják a matt változatokat is – meséli a szakember. Ezzel szemben Amerikában ezek a stílusok lassan már kifutóban vannak, ott az antik airbrushok a slágerek.
Zsuka is ezért az antik vagy inkább retródizájnért van most oda, mert újabb fogásokat próbálhat ki ebben a stílusban. Alkotásait különleges eszközzel végzi, melyet airbrush-pisztolynak neveznek. Ebbe tölti az autófestékeket, több ezer színárnyalat közül választhat. Airbrush-pisztolyára különösen büszke.
[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Pisztollyal lőtt műalkotások
[/caption]
– Japán gyártmányú, sorszámozott pisztollyal dolgozom – teszi hozzá –, igen precíz eszköz, jó a súlyelosztása, remekül szabályozható. Nagy becsben tartom.
És hogy az egykori tetováló-művész hol tanulta ki a szakmát? Oktató DVD-kből és könyvekből. Merthogy ezt a szakmát szinte sehol nem tanítják.
– Akad néhány meistro, akik airbrush-iskolát nyitottak, de nem jött be nekik. Ezt mindenki maga tudja megtanulni, elvétve akad Magyarországon olyan szakember, akitől valóban érdemes tanulni – állítja Zsuka. – Az airbrush szorosan összefügg az autó- vagy motorépítéssel, hiszen az igazi megszállottak az elejétől fogva megtervezik a járművet, majd a dekorációt.
[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Ez még a dubai sejknek is tetszik
[/caption]
Míg régen fali plakátokon mutatkoztak be az airbrush-művészek, addig ma szinte csak a fantázia szab határt az „alapanyagnak”. A bukósisak és a járművek a legkedveltebbek, de szinte bármilyen fémre lehet fújni. Az airbrush ugyanis rendkívül tartós, mivel szakszerűen leápolják. Mindaddig tökéletes a kép, amíg el nem rohad alatta a fémfelület, vagy össze nem töri a tulajdonos. Így életre szóló „festmény” lehet az airbrush, igaz, nem a nappali falán...
Zsukát Kaposváron nemcsak művészetéről, hanem rali-mániájáról is sokan ismerik. 1988-tól a terepjáróversenyek állandó résztvevője, sőt 2000-ben egy terepjárón esküdött örök hűséget kedvesének. 2004-ben a Magyar Bajnokságban második helyen végzett, másfél hónapja pedig Palik László csapatában, az RTL Klub Motor Sportnál terepralizik. Legutóbb Gyulán versenyeztek, ahol harmadik helyen zártak Challenge-kategóriában.
Zsuka azt állítja: a terepraliban a kihívás vonzza, mert sosem tudja előre a versenyző, mire számíthat. Legközelebb augusztus 20-21-én versenyeznek Veszprémben, ahol egy nap alatt 487 kilométer vár rá és társára, Kratochvill Vilmosra. Céljuk az, hogy 2012-re a mostani H csoportból feljussanak a Palik-csapatba.
Zsuka egyik kedvenc kreációja egy Bobber-stílusban épített Harley Davidson, amely manapság egy dubai sejk garázsában áll. A történet – bármilyen furcsán is hangzik – egy sótartóval kezdődött. Zsuka egyik barátja, egy motorépítő jött ugyanis azzal az ötlettel, hogy a motor festése egy sótartó mintája alapján készüljön. Így a vajszínű, piros és fekete színű extrém motorra a sótartó különleges gót jellegű betűihez hasonló mintázat került rá, az apró sótartó pedig a sebváltón landolt dekorációként. A „sóbike” óriási sikert aratott, 2007-ben tizedik lett a Motorépítő Eb-n, majd megvásárolta egy amerikai motorépítő, és még számos díjat szerzett vele. Ma azonban egy dubai sejk hobbimotorjaként szolgál.