Közélet

2009.09.10. 08:00

Hárommilliárdos beruházás állt le lakossági tiltakozás miatt

Forrnak az indulatok a Lullát Balatonendréddel összekötő, 10 kilométer hosszúra tervezett út Endrédet érintő nyomvonala miatt. A lakossági tiltakozás miatt a beruházás leállt.

Kolumbán Tünde

Nem az út ellen vagyunk, csak az Endrédet érintő torz nyomvonalat nem tudjuk elfogadni, épüljön meg az út közmegegyezéssel – hangsúlyozta a balatonendrédi tiltakozók közül Fónagy István.

Megírtuk: Balatonendréden aláírásokat gyűjtöttek a 3,5 milliárd forintos költségvetésű, európai uniós támogatással épülő út nyomvonalának módosítása érdekében. A tiltakozók Sólyom László köztársasági elnököt is megkeresték. A tiltakozók állítják: a terveztetett nyomvonal utolsó szakasza rossz, zajt, szennyet, füstgázt, bűnözést hoz, és tönkreteszi a medenceszerű völgyben fekvő Balatonendréd lakóinak életminőségét.
[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Fónagy István: bűnözést hozhat az új út
[/caption]
A tiltakozók 640 aláírást gyűjtöttek össze Balatonendréden, csupán tájékozódó jelleggel, hogy megtudják: hányan állnak ki a nyomvonal utolsó szakaszának megváltoztatása mellett. A tiltakozók nem értik, hogy míg a legtöbb esetben a Natura 2000-es területeken szinte mindenféle építési tevékenységet megtiltanak, akkor itt miért engedték meg, hogy út épülhessen. Az ellenzők tábora felvetette: ésszerűbb, logikusabb nyomvonalat is ki lehetne alakítani, ahol nincs szükség drága műtárgyak építésére, szakadékok feltöltésére, csakhogy szerintük ennek megvalósítása nem érdeke az útépítőlobbinak, mert abból nem lehetne milliókat „kivenni”. Az endrédi ellenzők tábora Késmárki Tibor polgármestert is okolja azért, hogy az önkormányzat elfogadta a nyomvonaltervet, sőt állításuk szerint a polgármester nem tájékoztatta kellően a lakosságot.

– 2004 decemberében falugyűlést tartottunk, ott ismertettük a Tab–Lulla–Balatonendréd út nyomvonaltervét – reagált a támadásra Késmárki Tibor, és hozzátette: néhány hónappal később a megyei közlekedési felügyelet a tulajdonosoknak külön is tájékoztatót tartott. Az út nyomvonalát azonban akkor sem vitatta senki. – A közlekedési felügyelet felhívta a figyelmet, akinek észrevétele van, írásban jelezze, de ezt senki sem tette meg – folytatta Késmárki Tibor, aki szerint ha környezetvédelmi engedélyt is kapott a terv, szélsőséges terhelés nem érheti a Natura 2000-es területet.

Késmárki Tibor egyébként csúsztatásnak nevezi, hogy a tiltakozók a Sólyom László köztársasági elnöknek írott levelükben is tranzitútként emlegetik a vonalat, amelyen jelentős kamionforgalom bonyolódik majd le.

– Szakértői állásfoglalást kértem ezzel kapcsolatban, amiből kiderül: a tranzitút két ország közti teherforgalmat bonyolít le. Ez azonban alsóbbrendű összekötő út lesz, amelyről akár ki is lehet zárni a kamionforgalmat – hangsúlyozta Késmárki Tibor. – Mivel az uniós pályázat úgy szólt, hogy az épülő útnak településfeltárónak kell lennie, azaz érintenie kell a településeket, ezért sem lehet elfogadható a tiltakozók által megrajzolt, Endrédet elkerülő módosított nyomvonal, hiszen azzal fennáll a veszélye annak, hogy az unió visszavonja a támogatást.
[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Késmárki Tibor visszautasítja a vádakat
[/caption]
Késmárki Tibor kérdésünkre visszautasította azt a vádat, hogy azért is érdekelt a bírált nyomvonal elfogadtatásában, mert neki is van ott kisajátításra váró földterülete. Ezt – mint Késmárki Tibor elmondta – örökölte. – 2004 óta a hivatal folyosóján látható a terv – mutatta a településvezető, aki sajnálja, hogy az ezerkétszáz lelkes kis falut ennyire megosztották azok, akik életvitelszerűen nem tartózkodnak a településen.

Késmárki Tibor leszögözte: a faluért dolgozik, és meggyőződése, hogy az út, amely a Siófok-orientáltságú zsákfalut megnyitná Tab felé, fejlődést hoz, és munkalehetőséget teremt Balatonendrédnek, ráadásul az új vonal megépítése egyetlen fillérjébe sem kerül a településnek.

A köztársasági elnöki iroda tájékoztatása szerint az államfőnek hatáskör hiányában nem áll módjában a Tab és Balatonendréd közötti útépítés ügyét kivizsgálni, mondván: a közigazgatási szervek működésére a köztársasági elnöknek nincs igazgatási befolyása. Az erről szóló levelet a minap kapták meg a tiltakozók.


Nagyobb térképre váltás

Késmárki Tibor a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. elnök-vezérigazgatójától kapott levelet. Ebben Reményik Kálmán arról ír: a tiltakozók által vázolt alternatív nyomvonal négy-öt kilométerrel hosszabb, mint az eredeti, amit ha elfogadnak, és minden hatást figyelembe vesznek, 26 hónappal késlelteti a kivitelezés befejezését, és előre nem látható többletköltséget jelent.
Az endrédi képviselő-testület kedden este az eredeti, tiltakozást kiváltó nyomvonal mellett foglalt állást.



A mérnökök jellemezték úgy, hogy ez a legrombolóbb nyomvonal, amit tervezniük kell, mivel a falu völgyének peremén haladva átvág egy hegyet, majd tizenkét méteres töltésen szeli át a Natura 2000-törvény által védett patakvölgyet, s éri el a falu belterületét – magyarázta Fónagy István, s hangsúlyozta: nem igaz, hogy budapestiek lennének a földtulajdonosok az út nyomvonalán. Fónagyék arra is kitértek: az igaz, hogy ők nyitották fel a lakosság szemét az útszakasz Endrédet érintő 3-4 kilométeres szakaszának módosítása érdekében, de mindezt telekspekulációs szándék nélkül.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!