Közélet

2009.10.13. 09:06

Otthon perceket tanul a kamasz

A somogyi általános iskolások fele a hírekkel ellentétben alulterhelt, naponta csak perceket töltenek délutáni tanulással. Az a 15-20 százaléknyi gyerek, aki viszont valóban túlterhelt, észre sem veszi ezt, nem panaszkodik, hogy sok a dolga.

Márkus Kata

A diákok csupán 30-35 százaléka mondható átlagosan leterheltnek az iskolán kívüli elfoglaltságokat tekintve. Egyebek között ez derül ki abból a felmérésből, amelyet Tóth Istvánné, a Kaposvári Egyetem adjunktusa készített csaknem hatszáz tanuló bevonásával. Arra keresett választ, mennyit és milyen technikával tanulnak, mivel töltik szabadidejüket a somogyi diákok, s valójában mennyire túlterheltek a gyerekek.

A hat-tíz évesek 12 százaléka rendelkezik nagyon kevés szabadidővel – tudtuk meg Tóth Istvánnétól –, nyelvet tanul, teniszezik, úszik, zeneiskolába jár, persze szinte kivétel nélkül különórákon. Az ezekre járó gyerekek gyakran még egyszer annyi időt töltenek tanulással, mint amennyit az iskolában. Tehát napi 8-10 órát, ám csupán harmaduk érzi úgy, hogy túlterhelt.
[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Ha a diák figyel az órán, kevesebbet kell otthon tanulnia
[/caption]
Azok az alsó tagozatos diákok, akik nem járnak különórára, javarészt napközisek, s ott fél-másfél órát töltenek leckeírással. Szerintük ez elegendő is. A felső tagozatba lépéssel azonban drasztikusan csökken a napközisek száma, s ezzel a tanulásra fordított idő is. A kicsiknek tíz, a nagyobbaknak csupán három százalékát várja otthon szülő, nagyszülő. Rajtuk értelemszerűen nagyobb a leckeírási kényszer, főként ha a lecke elkészültétől függ a szabadidő mennyisége.

A valódi kulcsos gyerekek aránya azonban az életkorral növekszik. Ők azok, akik az idejüket maguk osztják be, így hát a tanulási idejük is rendkívül nagy szóródást mutat.

Vannak, akiket a szülők telefonon ellenőriznek, különböző feladatokkal bízzák meg őket – mondta Tóth Istvánné. – Ám jórészt a neveléstől függ, mennyire tudnak élni a gyerekek a lehetőséggel. Sajnos túl sok a céltalanul kóborló, plázás gyerek, aki csak annyi időt tölt otthon, hogy ledobja a táskáját, aztán útnak indul. Egy részük ügyel arra, hogy a szülők előtt érjen haza, más részük még erre sem. A másik réteg a tévé- és számítógépfüggők köre, ők a monitor előtt tanulnak és esznek.

A felmérésből kiderült, hogy az igazi kulcsos gyerekek 30 százaléka fél órát tölt a lecke megírásával, a többi kevesebbet. A nagyobb kamaszok saját bevallásuk szerint 15 percet vagy kevesebbet szánnak otthoni készülésre. A kistelepüléseken élők közt is sok a csellengő, és sajnálatos módon a leghátrányosabb helyzetű családok gyerekeinek van a legtöbb szabadon használható idejük.

Természetesen minden gyereknek szüksége volna céltalanul eltölthető időre, mozogniuk, játszaniuk kellene, ezzel szemben jelentős százalékuk ezt nem teszi. A gyerekek több mint fele nem szeret olvasni, harmaduk nem is tud, tehát tanulni sem képes.

Tóth Istvánné szerint mindezeket figyelembe véve délibábos ötlet a bukásmentes iskolatípus. Valóban szükség volna a tananyag csökkentésére, és a pontos, szilárd ismeretekre épülő képességfejlesztésre. A legfőbb szabályt pedig mindenekfölött szem előtt kellene tartani: írni-olvasni nem tudó gyerek nem kerülhet ki az iskolarendszerből. Ám a jelenlegi, szinte automatikus továbbhaladással, az érdemjegy helyetti szöveges értékeléssel ez a tendencia erősödik.



Sok családban szinte ciki, ha nem járatják különórára a gyerekeket Frank Zsuzsa gyermekklinikai szakpszichológus szerint.

A gyermekpszichológus nem egy családdal találkozott, ahol már az általános iskola alsó tagozatában elkezdték felkészíteni a gyerekeket az egyetemi felvételire. Pedig a mértékletesség rendkívül fontos volna, ellenkező esetben ugyanis szorongó, kimerült, alvászavarokkal küzdő gyereket nevel a szülő. Bár a diákok különbözően terhelhetők, egy általános iskolásnál már heti három különóra is súlyos túlterheltséghez vezethet. Arra sem árt odafigyelniük a szülőknek, hogy a különóra közvetlenül a napközi után, négy-öt óra körül legyen, és ne este, amikor a gyerek már fáradtabb. Ha a gyerek nem élvezi a foglalkozást, ha az alvásideje csökken miatta, akkor nem éri meg kifizetni a különórát.

Címkék#Kaposvár
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!