Közélet

2009.11.23. 08:26

Enni kell, adni nincs miből - karácsonyi válság a boltokban

Ünneplőbe öltöztek a bevásárlóközpontok és az üzletek. A forgalmukon még nem érezni a karácsony közeledtét.

Jakab Edit

– Ez nem vásár, csak sétatér... – összegezte tapasztalatait egy kereskedő a hét végi kaposvári vásáron. – Tavaly is a karácsonyi előtti egy-két hét volt erős, de ilyenkor már érezni az ünnepek közeledtét. Legtöbben csak nézelődnek. Nem várok sok jót a decembertől sem.
– A karácsonyt még végigcsinálom, de aztán nem tudom, mi lesz – ezt egy belvárosi üzlet tulajdonosa mondta. – Talán a bronz-, ezüst- és aranyvasárnapon lesz némi forgalom, de azzal vége. Január és február minden évben csak vegetálás. Azt a karácsonyi forgalom nélkül nem biztos, hogy túléli az üzlet.
A szakemberek szerint reális a jóslat: az idén már a karácsony sem menti meg a kisebb kereskedőket. Évről évre csökken a forgalom, a válság pedig még inkább elvette az emberek vásárlókedvét. 

[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Édességre még azért költünk
[/caption]

– Négy-öt éve tapasztaljuk, hogy talán decemberben indul meg a komolyabb érdeklődés – mondta Kertész Rezső, a Kisosz megyei társelnöke. – A november nem ad okot optimizmusra. A kereskedők szinte mindenütt azt mondták: a tavaly ilyenkorinál tizenöt-húsz százalékkal kevesebb a forgalmuk. Nem tudni, hogy az emberek most kivárnak, és decemberre tartalékolnak, vagy az eddiginél is jóval kevesebb pénzt tudnak az ünnepi vásárlásra szánni. Gyanítható, hogy az utóbbi igaz.



A felmérések szerint egyvalamin nem spórolunk karácsonykor: az ételeken. Várhatóan az élelmiszer-forgalom esik vissza a legkevésbé az előző évekhez képest. A fa alatt azonban inkább hasznos dolgok lesznek.
– A ruházati cikkeket keresik, amit így is, úgy is meg kellene venni – tette hozzá Kertész Rezső. – Megjelentek újfajta ajándékok is. Újra divatba jött a sodort cigaretta: papír, finom dohány, és olcsóbb, mint a dobozos cigi. Aki a luxusdolgokat keresi, az a megyehatáron, sőt az országhatáron kívül vásárol.

[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Ruhára jut, ajándékra nem biztos
[/caption]
A nagyobb üzletekben, bevásárlóközpontokban is láthatóan átcsoportosították a kínálatot. Karácsonyra készülve arra számítanak, hogy most másféle termékeket keresnek az emberek, mint tavaly. Elkezdődtek az akciók, de azt mondják: a nagyobb leárazások még csak ezután jönnek. A luxuscikkeknél nem számítanak nagy keresletre. Viszont van, ahol új, olcsó árkategóriájú, de minőségibb ruházati kollekcióval álltak elő.

A legnagyobb árleszállítások a játékosztályokon vannak, nem véletlenül: gyaníthatóan a családok, ha a felnőtteken igyekeznek is spórolni, a gyerekeknek biztosan szeretnének örömet szerezni. Egyelőre kétséges, hogy az iparcikkek, a háztartási elektronikai és a szórakoztató berendezések forgalma hogyan alakul. Az eladók azt mondják: nagyobb az érdeklődés az utóbbi hetekben. Feltehetően, ha amúgy is megérett a cserére a tévé, a hűtő- vagy mosógép, azt ilyenkor veszik meg, amolyan „családi ajándékként”. De míg a korábbi években nagyon sokan ezt hitelből oldották meg, már nem biztos, hogy vállalni tudják az újabb törlesztőrészleteket.

Édességre költünk

A Magyar Édességgyártók Szövetségének tájékoztatása szerint tavaly minden eddiginél több, mintegy 943 tonnányi figurás szezonális édességet vásároltak a magyarok karácsony előtt. Közel 2,7 milliárd forintot költöttünk erre. A legnépszerűbb a csokimikulás volt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!