Közélet

2010.03.05. 17:52

Hálóra akadtak a pártok, de nem a web miatt győz a Fidesz

Ismét megkutattuk a közvéleményt, mert az egyén nagyon fontos, de a tömegekkel lehet szavazást nyerni. Statisztikusan érdekelt bennünket, hogy miként veszi a kampányüzeneteket a Sonline-közösség.

Balassa Tamás

Köszönjük ezúttal a sok-sok voksot, amivel hozzásegítettek bennünket, nem különben a politikát a tisztánlátáshoz. Rengeteget költünk ugyanis „a pártokon keresztül” arra, hogy tájékozottak legyünk. Az állami pártfinanszírozás az alapja azoknak a kampánystratégiáknak, amelyeket a választások előtt egyre intenzívebben érzékelünk. De vajon a nagyságához képest csöppnyi, néhány szavas információt hordozó óriásplakátok, a korrekt hivatkozásokat általában nélkülöző és gazdagon ígérgető szórólapok, esetleg az elektronikus újmédia-felületek érnek célt leghatékonyabban?



Szavazást indítottunk hát a hét elején arról, melyik forrásból jut el leginkább a kampányüzenet Sonline internetes oldalunk olvasóihoz. Az eredmény most sem reprezentatív, arról pedig végképp nem szól, hogy az üzenet vevői végül sírógörcsben, esetleg hahotázásban törnek ki. Vagy a politika álmát megvalósítva mindenre megesküsznek, hogy az üzenetet küldő pártra szavaznak, amíg a világ világ. Az eredmény: olvasóink jelentős része szórólappárti, viszont a legtöbben az újmédiumok követői, az internetfigyelők és blogolvasók vannak.

Ellentmondani látszik ennek a politikai marketing hazai képviselőinek véleménye, miszerint mindent összevetve az internetkampány 2010-ben Magyarországon nem perdöntő. Ám az vitathatatlan, hogy a Jobbik esetében meghatározó eszköz az internet a térnyeréshez, az LMP-nek pedig a lételeme az online tér, a parlamentbe való bejutása múlhat netes kampányának sikere. Ez azon a pártok internetes kampányával foglalkozó fórumon a héten hangzott el, ahol Filippov Gábor (Progresszív Intézet) és Böszörményi Nagy Gergely (Nézőpont Intézet) alkotott véleményt.

Böszörményi
szerint a hazai pártok jelenlegi online megjelenése és aktivitása az adott párt offline állapotát (hagyományos szervezettségét) tükrözi vissza, illetve az adott párt és politikusainak hozzáállását az internethez. Böszörményi elmondta még, hogy senki ne várjon Obama-típusú online kampányt idehaza, mert az emberek bizalmatlanok, és a szabályozási sem teszi lehetővé az adatok átadását a politikai pártoknak. Filippov szerint fel van fújva az internet szerepe, mert a szavazók jelentős része nem aktív felhasználó.
Mit szólnak ehhez a pártok? Aligha hihető, hogy amíg akár egy szavazatot is találnak a hálón, ne kattannának rá az újmédia felülelereire. Pláne, hogy néhány kampánnyal odébb szinte minden az interneten dől majd el.


Damjanovich Nebojsa: Nem a web miatt győz a Fidesz

Damjanovich Nebojsa szerint a web 2.0, vagyis a korszerű internetes felületek alkalmazása inkább szervezési eredményeket hozhat a pártoknak. A hazai online marketing egyik meghatározó szereplője, számos szakköny szerzője a Sonline.hu kérdésére pénteken azt mondta: a hazai pártok internetes megjelenése általában kimerül a kinyilvánításban: „tudjanak rólam.” Az Egyesült Államokban az erős közösségi marketing térnyerésében az is fontos volt: „mit mondanak rólam.” Vagyis moderálás nélkül engedték a véleménynyilvánítást.

– Pillanatmarketingnek gondolom az új médiumok használatát – mondta Damjanovich Nebojsa. – Az MSZP-s, de még a fideszes fiatalok is túl konzervatívak a használatukhoz. Nem a web miatt győz a Fidesz. Amúgy borúlátó vagyok: az online politikai marketing aligha segíti jó irányba a demokráciát, akiknek szólniuk kellene benne, azok hallgatnak.
Az onlinemarketing-szakértő elmondta: igazán izgalmas a kommentek (hozzászólások) vizsgálata lesz, ezek tanulmányozása már elindult. Igaz, egyelőre csak a kereskedelemben.

Damjanovich Nebojsa szerint meghökkentő a keresőmarketing tapasztalata, például hogy Gyurcsány vagy Orbán beírásakor milyen találatokat ad a web-kereső. Alig van ugyanis köztük releváns oldal, többségüket az ellenérdekelt felek írják. (Gyurcsány Ferenc blogjának több alternatívája is van, a paródiájának megírásával járó idő és fáradtság sem drága valakiknek. Orbán keresésére pedig egy aligha hízelgő fotó is felbukkan az elnök arcmásai mellett.)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!