Közélet

2010.03.14. 11:17

Napi 1500 kalória, de hogyan? Még a biotermék is hizlal

Sokan tévhitben élnek, mert azt hiszik, hogy minél kevesebbet esznek, annál kevésbé híznak.

Meiszterics Eszter

A tavasz beköszöntével nyílnak a virágok, rügyeznek a fák… a téli kilók viszont nem olvadnak a hótakaróval.
Atkins és a 90 napos, léböjt kúra, káposztaleves diéta… több százezer találatot ad ki az internetes keresőrendszer, ha beírjuk a fogyókúra, diéta, étrend szavakat. Hiába, nincs új a nap alatt, mégis hiszünk az új módszerekben, keressük a kevésbé sanyargatós diétákat és tavasszal csak-csak nekiállunk a diétának.

A Kaposi Mór Oktató Kórház dietetikusait is többen keresik fel ilyenkor. Mózsa Gyöngyvér dietetikus arról számolt be, hogy főleg a hölgyek kérik a segítségüket a fogyásban, többségük már kipróbált egy-egy trendi diétát, ám hosszú távú eredményt egyik sem hoz.
- Nem ajánljuk a népszerű diétás programokat – vallja a szakember – minden embernek egyénileg kell kialakítani az ideális étrendjét. Teljes körű felméréssel kezdjük a vizsgálatot, a testmagasság és a testtömeg értékéből kiszámítjuk az úgynevezett testtömeg indexet, ami férfiak és nők esetében eltérő. Nem ragaszkodunk a minta étrendhez, hiszen sokan panaszkodnak, hogy nincs idejük, lehetőségük beszerezni a különböző ételeket és azt sem tudhatjuk, ki mit szeret. Tápanyag táblázatot adunk a pácienseknek, ami megmutatja melyik étel mennyi kalóriát tartalmaz.



- Napi 1500 kalória alá nem ajánlatos menni – ezt már Mihalovics Erika személyi edző, aerobic oktató mondja, aki szintén ellenzi a divatos diétákat. Ha túl kevés kalóriát viszünk be, leépíti a szervezetünket, éhezünk, ezáltal lelassul az anyagcsere, de a jó diéta lényege az, hogy felgyorsítsuk. Sokan tévhitben élnek, mert azt hiszik, hogy minél kevesebbet esznek, annál kevésbé híznak. Az elején lehet, hogy eredményesnek tűnik ez a módszer, ám a szervezet ilyenkor folyamatosan raktároz és amint újra visszaállunk a normál étkezésre, felszöknek a kilók.
Mihalovics Erika szerint az egészséges fogyás kulcsa a mértékletesség és a mozgás. Azt elismeri: ehhez jókora akaraterő kell, hiszen a többség ezáltal nemcsak kipróbál egy kéthetes fogyókúrát, hanem egyfajta életmódváltásba kezd.

- A tudat, hogy fogyózunk és  néhány hétig másképp eszünk sokaknak könnyebb, mint azt mondani, hogy mostantól fele annyit tesznek a tányérukra – állítja. Hajlamosak vagyunk a szélsőségekre, és nem törekszünk az egyensúlyra. A szakember szerint a szénhidráttól való félelem is túlzás, hiszen az a legfontosabb energiaforrása a szervezetünknek, amire igenis szükségünk van ahhoz, hogy sportolni tudjunk. Bár az aerobic oktató azt mondja: nagyon ritkán fordul elő, hogy rosszul van valaki az óráján, de találkozott már olyan fiatal lánnyal, aki túlzásba vitte a diétát és annyira keveset evett, hogy anorexiás tüneteket produkált.
- Az anorexiás embernek nem lehet nekik segíteni, nem együttműködő, mert torzultan látja önmagát. A betegség kialakulása főként pszichés eredetű, igaz, a média és a reklámok is azt sugallják, hogy minél soványabbnak kell lennie a csinos nőnek. Súlyos esetben kizárólag pszichológus tud segíteni a gyógyulásban – magyarázza Mihalovics Erika.

Az is nagy probléma, hogy sokan kizárólag az étkezésre koncentrálnak, holott egy fogyókúra sem hatásos rendszeres testmozgás nélkül.
- Mindegy hogy a teremben vagy a szabadban, csoportosan vagy egyénileg, a lényeg, hogy találjon az ember olyan mozgásformát, amit örömmel végez – vallja a szakember. Manapság számos derék -, vagy térdkímélő mozgásforma létezik, biztos vagyok benne, hogy a túlsúllyal küzdők számára is akad ideális sport. A rendszeres mozgás ugyanis elősegíti a jobb anyagcserét, amelyet egyébként még a rostokkal lehet élénkíteni. A teljes kiőrlésű termékek, a müzli, a zöldségek és gyümölcsök segítik a bélműködést. Ugyanakkor a teljes kiőrlésű és biotermékeknél is fontos a mértékletesség, mivel ezek bár egészségesebbek a magas rosttartalmuk miatt, ám túlzott mennyiségnél ugyanúgy hizlalnak.

Az anorexia tünetei

Az anorexia nervosa evési zavar jellemzője a kóros soványság, a torzult testséma érzékelés és az (irreális) félelem az elhízástól. Tünete lehet a menstruációs ciklus elmaradása, túlzott testmozgás, az éhségérzet letagadása, túlzott foglalatoskodás az étel előkészítésével, furcsa étkezési szokások. A kezelés  egyénre szabott. Az első és legfontosabb feladat az alultápláltság felszámolása, ha máshogy nem megy, intravénás táplálással. Utána pszichoterápia következik. A kezelésben a családnak, a beteg közvetlen közelében élőknek fontos szerep jut.

Tévhitek a kúráról
A sport önmagában is elég a fogyáshoz: növeli az energiafelhasználást, de ez csak az egyik feltétele a sikeres fogyókúrának a tudatos táplálkozás mellett.
Ötször kell enni naponta: ez önmagában nem szentírás. Ha ötször fogyasztunk kevés táplálékot, lehet, hogy csökken az éhségérzet, de a szervezetnek nem lesz ideje megpihenni, feldolgozni az alapanyagokat.
Úgy őrizhetjük meg az alakunkat, ha kihagyjuk az ebédet: ha vizet iszunk ebéd helyett, tényleg nem viszünk be kalóriát. Ilyenkor viszont a délutáni édességvágy szinte fékezhetetlen.

Vannak élelmiszerek, amelyek több kalóriát égetnek el, mint amennyi bennük van: ez sajnos nem így működik. Az ananászt, a káposztát és a zellert is csak erőkifejtéssel lehet hasznos tápanyaggá alakítani. Ezek a növények sem rendelkeznek semmilyen varázslatos adottsággal, amitől zsírt égetnének. .
Az alacsony zsírtartalmú ételek fogyasztanak: na, ez az a mese, aminek talán a fele igaz – gondoljunk csak a light tejszínre! Az alacsony zsírtartalmú ételek legfeljebb nem hizlalnak annyira, mint zsírosabb változataik.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!