Közélet

2010.07.14. 19:54

Megszólal a történelem az új francia barokk orgonán

Fiatal somogyi orgonaművész, Kováts Péter játszott először hazánk, sőt, Közép-Európa egyetlen francia barokk hangzású orgonáján a zamárdi Kisboldogasszony templomban.

Fónai Imre

Az új orgona felszentelését követően is koncertezett Kováts Péter, majd az ő hangversenyével kezdődött a négy rendezvényből álló nyári koncertsorozat is. Kocsi György zamárdi plébános törekvése: be akarja indítani a koncertéletet Zamárdiban.

Széles a francia barokk zenei irodalom, e műveket azonban kompromisszumok nélkül idehaza eddig nem lehetett eljátszani a német típusú orgonákon, ezeken nem szóltak az eredeti hitelességgel. Az új hangszeren más a sípok viselkedése, elhelyezkedése, megszólaltatása. A billentyűk keskenyebbek, rövidebbek, a játék is más kéztartást igényel. Korabeli, mondhatni, történelmi hangokat ad.

A magyar akusztikai hangzásvilágban eddig ismeretlen hangszert Bertrand Cattiaux világhírű francia orgonaépítő tervezte, megvalósítására a Pécsi Orgonaépítő Manufaktúra Kft. vállalkozott. S hogy miért volt szükség új orgonára Zamárdiban? Erről Kocsi György plébános azt mondta a legutóbbi Zamárdi Hírmondóban: nem volt orgona, ezért kellett építeni. A háború alatt az oroszoknak megfigyelőpontjuk volt a templomtoronyban, elégették az orgonaszekrényt, aztán a sípokat is „megfújták”, ami maradt, azt pedig a helyi iskolások vitt ék el repülőmodellezéshez, legalábbis ezt mesélik a zamárdi idősek.
[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Kováts Péter játszott először az orgonán
[/caption]
Barokk templomba barokk orgonát – így az elképzelés Budavári Attila, a Pécsi Orgonaépítő Manufaktúra Kft. egyik ügyvezetőjének ötlete nyomán. Kell rá húszmillió forint, ezt is mondta, s három éve belevágtak a zamárdiak. Nagylelkű adakozók révén gyűlt össze a pénz.

Kocsi György úgy gondolta: ha a templomban lesz valami kuriózum, olyan, ami máshol nem található, az növeli az értékét.

A tervező, Bertrand Cattiaux jó ajánlólevelekkel érkezett: részt vett többek közt a Notre-Dame, a versailles-i kápolna, továbbá a toulouse-i Saint Sernin-katedrális orgonájának a felújításában.

– A hangzást az akusztikai hatás elérése jegyében próbáltuk kialakítani. Természetesen nem lehetett szó nagy orgonáról egy ilyen kicsi templomban. Leginkább a 17. század végi, 18. század eleji francia orgona hangzása inspirált – nyilatkozta Bertrand Cattiaux a zamárdi helyi lapnak. – Nem a sípok száma határozza meg egy orgona hangzását, csodálatos dolgokat lehet művelni egy ilyen kisebb orgonával is.

Édesebb az alaphangja

Egy Bach-korabeli zenekarnak más volt a hangszeres összeállítása, mint ugyanebben a korszakban egy versailles-i műveket játszó együttesnek – érzékeltette a német és francia orgonák közötti különbséget Bertrand Cattiaux. – A francia alaphangzása kicsivel „édesebbnek” mondható. A némethez képest fényesebb hangzások is elérhetőek, játékosabb karakterrel.



A zamárdi katolikus plébániatemplom új orgonája francia neobarokk stílusú hangszernek készült. Kópiahangszernek mondható több értelemben is. Felépítését tekintve követi a 17. században alkalmazott orgonaépítési módszereket.

Címkék#zamárdi
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!