Közélet

2010.09.22. 18:21

Szívás: az autózás súlyosan károsítja az Ön egészségét!

Közlekedj okosabban, élj egészségesebben! Ez a központi gondolata az autómentes napnak, amelyhez az idén több somogyi város csatlakozott.

M. K., H. M., F. I., B. T.

Szerdán a kaposvári Kossuth téren teszteket töltöttek ki a diákok, a városházán filmvetítés volt,  véradást is szerveztek, az autóbuszokon pedig ingyen utazhatott, aki felmutatta a jogosítványát.
A rendezvény célja Európa szerte felhívni a lakosok figyelmét a mobilitás és az egészség kapcsolatára, a motorizált közlekedés és a testmozgás hiányának kedvezőtlen hatásaira. Kaposváron a gépjármű-közlekedés  okozza a legnagyobb levegőszennyezést, ezért is kell ráirányítani a figyelmet más közlekedési módokra, a kerékpározásra, a gyaloglásra, tömegközlekedési eszközök igénybe vételére.   



- A jogosítványt és a forgalmi engedélyt is elfogadjuk - így fogadta az utasokat szerdán Herke Gábor kaposvári buszvezető. A Lonka-hegyről a kora délelőtti órákban négy hölgy kocsi helyett busszal utazott a belvárosba.   
Autó vagy tömegközlekedés? Ebédidőben terepszemlét tartottunk. A Zárda utcai megállóban két nyugdíjas asszony várta a 12-es járatot.
- Akár havonta is lehetne egy-két autómentes nap - jegyezte meg útitársam, egy 50 éves férfi a buszon, miközben a Honvéd utca felé araszoltunk.  - Biztos vagyok abban, hogy lényegesen tisztább lenne a levegő, ha sűrítenék a programot. Nekem is van autóm, ám a városban évek óta buszozok. Pár kilométeres út miatt nem veszem elő a kocsit. Miért terhelném feleslegesen a környezet? Nyilván a   takarékosság sem utolsó szempont. Ilyen csillagászati benzinárak mellett számomra luxus a városi üzemmód.

Százhuszonhárom próbajegyet adtak ki szerda délután egy óráig a megyeszékhelyen. Legtöbben az észak-nyugati városrészbe buszoztak, legkevesebben a toponári és a füredi vonalon. S az utasok miért váltottak át legalább egy napra autóról buszra? Néhány embert a kíváncsiság vezérelt, mások  környezetvédelmi okokat említették. Az egyik buszsofőrtől hallottuk: egy negyven feletti férfi utoljára gyerekkorában szállt a csuklós Ikarusra.

Az illető igencsak elcsodálkozott, hogy milyen kényelmesek a mai buszok. Persze olyan is akadt, aki bevallotta: kényelmes a tömegközlekedés, ráadásul  munka után gond nélkül felhajthat egy üveg sört a barátaival. Pecze Lajos, a Kaposvári Tömegközlekedési Zrt. gépkocsivezetőjénél Füreden  két utas jelentkezett jogsival, Toponáron négyen kértek ingyenjegyet. Az előzetes hírverésnek köszönhetően igen sokan hallottak az autómentes napról. - A forgalomban rengeteg olyan gépkocsit látni, amiben egyedül, maximum ketten ülnek. Ha minden tizedik ember ritkábban venné elő az autóját, az sokat lendítene a környezetvédelmen. 
A kaposvári járműflotta jelentős része korszerű, üzemanyagtakarékos autóbuszból áll. 

Autómentes nap Siófokon

A forgalmi engedély felmutatása esetén jegy nélkül utazhattak a siófokiak is szerdán a helyi járatos autóbuszokon. Az önkormányzat versenyt hirdetett a „Bringázz a munkába” akció keretében, s végül a városházi dolgozók közül váltottak a legtöbben autóról kerékpárra, megelőzve a Zöldfokot és a DRV-t. Az önkormányzati vezetők szerdán a Foki-hegyre bicikliztek, s illegális szemétlerakó helyek felszámolásában vettek részt.

 

Légszennyezés a számokba fojtva
A gépkocsizás súlyosan károsítja az Ön és a környezetében élők egészségét. De még mennyire!
Tényleg, mennyire? Az ökogondolat határtalan támogatása mellett úgy gondoltuk, utánaszámolunk. Vegyük Kaposvárt, ahol szerdán autómentes – vagy inkább kevesebb autós – napot rendeztek. Kaposváron 20,5 ezer autó után fizetnek súlyadót a tulajdonosok a városháza adatbázisa szerint. Ezek a kocsik egy megtett kilométer során átlagosan 163 gramm CO2-t bocsátanak ki. Ha minden autó csak egy kilométert megy tehát, aminek semmi értelme (lásd alább), akkor 3,3 tonna széndioxidot kapunk. Az arcunkba. És ez csak a széndioxid, és ez csak a helyi autósok, és ez Kaposvár, amely a légszennyezés az ipar jellege és mértéke miatt jó levegőjű város, tudtuk meg az ÁNTSZ-től, ahol emiatt jóideje nem mérnek légszennyezettséget.

Ha tehát minden tizedik autós egy kilométert inkább gyalog tesz meg, 330 kilogramm széndioxidtól kíméli meg a környezetét. Európai nagyvárosokban az autóval megtett utazások fele három kilométernél, minden ötödik autózás egynél is rövidebb. Minden nyolcadik autóút az 500 métert sem éri el, ami nyolc perc séta jó, vagy jobb levegőn.
Városi környezetben a nitrogén-oxidok kibocsátásának 70, a szén-monoxid 80, a szénhidrogének 80, a szálló por kibocsátásának 60 százalékáért a gépkocsik felelősek. És egy még rosszabb hír az autósoknak: az utak közepén, közte az autók utasterében négyszer magasabb a kibocsátott károsanyagkoncentráció, mint egy átlagos belvárosban. A kaposvári Berzsenyi utcán naponta áthaladó 14,1 ezer motoros jármű így nem csak „szivat”, de szív is rendesen. Abból a 11,5 tonna széndioxidból, amit ennyi autó, ennyi kilométeren keresztül elfüstöl. Fegyvertény az autóletételhez.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!