Közélet

2010.12.13. 13:44

Kivizsgáltatják a Taszár-aktát, túl sok a kérdés reptérrel kapcsolatban

Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztost kéri föl Kaposvár önkormányzata, hogy vizsgálja ki az elmúlt nyolc év kormányainak felelősségét a taszári repülőtér sikertelen hasznosításában. A jogász vizsgálatának eredményére építve fogalmazzák meg a volt légibázis új koncepcióját.

Balassa Tamás

– Kaposvár és Somogy nem mond le arról, hogy éljen a taszári repülőtér logisztikai bázissá építése adta gazdaságfejlesztő és munkahelyteremtő lehetőségekkel – ezt mondta Juhász Tibor alpolgármester hétfői sajtótájékoztatóján, aminek a Most már tényleg kíváncsiak vagyunk címet adta. Gondolatait azzal kezdte a városfejlesztéssel megbízott vezető, hogy Kolber István szocialista országgyűlési képviselő, volt Taszár-fejlesztési miniszterelnöki megbízott felelősségét vetette föl, amiért 2006 óta semmiféle eredményt nem tudott felmutatni.

Juhász kiemelte: Kaposvár akkoriban egymilliárd forintot ajánlott föl a siker érdekében, és a pályázatkiíráshoz és bírálathoz is segítőnek ajánlkozott. Az előző kormányok egyikre sem tartottak igényt, fogalmazott.

[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Kihasználtlanul áll a taszári reptér.
[/caption]

Mielőtt Kaposvár belekezdene a taszári repülőtér hasznosításának átgondolásába, tisztán kell látnia: mi történt az elmúlt 4, és az elmúlt 8 évben, mondta Juhász Tibor. Mielőtt a kérdéseit sorolta volna, bejelentette, Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztost bízzák meg, vizsgálja ki az említett időszak történéseit, mulasztásait, felelősségeit.

Kaposvár vezetése arra kíváncsi, a repülőtér megszűnésének 2004-es leltárja és a 2010-es taszári állapot között vannak-e jelentős különbségek? Terheli-e felelősség az őrzés-védelmet a repülőtérről jogosulatlanul kikerült eszköz- és felszerelések ügyében, mert úgy értesültek, történtek ilyen visszásságok. Miért szerelték le egykor és esetleg építették be másutt az infrastruktúrát? Történt-e olyan értékcsökkenés, ami megnehezítheti a jövőbeni hasznosítást? Mik a jelenlegi tulajdonviszonyok? Terheli-e bármilyen beépítési vagy más kötelezettség az 540 hektáros taszári területből 32 hektárt korábban buszgyártóüzemnek megvásárló céget? Milyen munkahely-teremtési és gazdaságélénkítési garanciák voltak a tavaszi eredményes, majd nemfizetés miatt mégis meghiúsult tenderben, amikor offshore-hátterű cégek akartak Taszáron területet szerezni.

[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Üres leszállópályák.
[/caption]

Ez voltak Juhász Tibor kérdései, melyek után egy korábbi ellenzéki sajtótájékoztatóra utalva kijelentette: nem érti Kolber István felháborodását, nyolc év állt a rendelkezésére, de nem ért el eredményt. Emlékeztetőül: a képviselő két hete Szita Károly felelősségét firtatta, mert véleménye szerint maga a polgármester üldözte el a taszári befektetőket, akárcsak a kínai érdeklődőket, majd mégis Kínába utazott, hogy befektetőket hozzon.



A Sonline.hu mindezek után azt tudakolta: tett-e lépéseket Kaposvár vezetése a taszári önkormányzat, Kolber István vagy bármelyik szakminisztérium és szakhatóság felé, hiszen a válaszok nagy része megtudható volna ezekből a forrásokól. Juhász Tibor azt mondta, Kolber Istvánt bármikor szívesen meghallgatják.

A szocialista képviselő a fentiekre reagálva azt mondta: a fenti kérdések zöme nem érinti, de áll bármilyen vizsgálat elé.
– Azért az különös, hogy egy város megbízhat egy elszámoltatási kormánybiztost bármivel – mondta Kolber István –, de senkinek nem jut eszébe felemelni a telefont, hogy kormányzati, minisztériumi forrásokból megtudja, amit meg akar tudni.

– A saját felelősségéről szólva azt mondta: a térségben annyit a reptér, mint égen a csillag, de kevésnek a hasznosításáért tettek annyit, mint Taszárért.
– Sármellék a javaslatomra kapott forrást az induláshoz, Taszár nem járt sikerrel sajnos. Túl sokan vetettek gáncsot neki, a végén még az MNV Zrt. is, amikor az egymilliárdos vételár és a hasznosítás reménye ellenére és a gyakorlatához képest a válság kellős közepén nem becsülte meg a lehetőséget – tette hozzá a képviselő.

67-es út még ebben a ciklusban, és a villámgyors IC terve

Juhász Tibor
a sajtótájékoztatón a közlekedési insfrastruktúra fejlesztését elsődlegesnek nevezte, és bejelentette: még ebben a ciklusban megépül a településeket elkerülő 67-es gyorsforgalmi út az M7-es autópályáig. A Kaposvári-Budapest vasútközlekedésben nem mond le a város a legalább 140 kilométerenkéti sebességgel járó Intercitykről, de a 160-as tempót eredményező fejlesztés sem elvetendő. Az országot átszelő leendő európai nagysebességű vasúthoz Kaposvár 20 kilométeres körzetében megállót szeretne a városvezetés.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!