Közélet

2011.02.01. 07:00

Négy kerék jó, két kerék rossz? Gépet kér a nép a jogsihoz

Aláírást gyűjtenek a közlekedők azért, hogy B-kategóriás jogosítvánnyal a mostaninál nagyobb teljesítményű motorkerékpárokat vezethessenek.

Harsányi Miklós

Országos népi kezdeményezés indult, Somogyban több százan csatlakoztak a felhíváshoz. Azt akarják, hogy az Országgyűlés tűzze napirendre a törvény módosítását.

A hatályos jogszabály egyértelműen rögzíti, hogy személygépkocsi vezetői engedéllyel legfeljebb 50 köbcentis motor hajtható, ám némi technikai átalakítás után könnyen megnövelhető a robogó teljesítménye. A felpiszkált gépek jóval nagyobb sebességre képesek, mint amennyit engedélyeznek, ám a motorosok azt mondják: véget kellene vetni ennek.

Közlekedésszervezési, környezetvédelmi és nem utolsósorban biztonsági érveket sorakoztatnak fel az aláírásgyűjtést szervezők. Bár igen elterjedtek a mopedek Somogyban is, a kisebb teljesítményű gépek sokszor nem veszik fel a versenyt a többi járművel. A mozgó akadályként emlegetett lassú kétkerekűek nemcsak bosszantják a járművezetőket, hanem veszélyt is jelenthetnek a többi járművezetőre. Több nyugat-európai országban már zöld utat kapott a javaslat, miszerint – bizonyos követelményeket teljesítve – autóvezetői jogosítvánnyal is vezethető legyen a 125 köbcentis motor.

Somogyban 16 helyen – Kaposváron, Kaposfőn, Barcson, Siófokon, Balatonföldváron, Balatonbogláron, Lengyeltótiban és Kéthelyen – gyűlnek az aláírások. A felhívás készítői azt fogalmazták meg: 125 köbcentis, s legfeljebb tizenegy kilowattos teljesítményű motort hajthassanak az úrvezetők.

Értelmes kezdeményezésnek tűnik, így foglalta össze véleményét Szabó Tibor, a megyei közútkezelő volt igazgatója, aki szabadidejében szívesen motorozik. Szerinte manapság Somogyban rengeteg olyan autó látható, amelyikben egy-, legfeljebb két személy utazik. A motorizáció hatalmas mértékben terheli a környezetet, nem beszélve, hogy a megye útjain többnyire idős, sokat fogyasztó gépkocsik futnak. (A személyautók átlagéletkora 12 év). Ha a törvényhozók engednek a motorokra vonatkozó szigoron, úgy vélhetően egyre többen a gazdaságos, ugyanakkor megfelelő technikai adottságokkal felvértezett gépeket használják, és ezzel párhuzamosan mérséklődik a járművek károsanyag-kibocsátása is.

A szabályenyhítők táborába tartozik Lakos István kaposvári gépkocsivezető is, bár A-, B-, C- és D-jogosítványa is van, tehát közvetlenül nem érdekelt a változásban. A módosítás kapcsán gazdasági érveket emelt ki: kis gép, kis fogyasztás.
– Kétségkívül ez a robogók egyik előnye – tette hozzá. – S a nagyobb teljesítményű, tehát 125 köbcentis gépek sem fogyasztanak annyi üzemanyagot, mint egy erősebb személygépkocsi. Ez különösen azokat érinti, aki főként a városban vagy kifejezetten rövidtávon, gyakran megállva közlekednek. Autó vagy motor? Szerintem, ha normális áron lehet majd kapni a keveset használt, környezetbarát mopedeket, feltűnően megugrik a számuk Somogyban. A választás zsebre megy.

Az egyik balatonboglári járműkereskedésen eddig közel ötvenen értettek egyet a felhívás céljával és a napokban újabb jelentkezőkre várnak. Rengel István, a boglári vállalkozás munkatársa szerint, ha a 125-köbcentis szabályra rábólintanak, akkor óhatatlanul szóba kerülnek a biztosításhoz köthető kérdések is. Azaz a rendszám nélküli, a gyakorlatban ma szinte beazonosíthatatlan gépek jogi helyzete változhat, s ez aligha lesz jó hír a tolvajoknak.

A biztonság miatt többen aggályukat fogalmazták meg a változás kapcsán. Bár főként az idősebb motorosok egyetértenek azzal, hogy némi fékre, szigorra van szükség a tervezett szabályváltozás kapcsán. Pohner István, az egyik kaposvári autósiskola ennél sarkosabban fogalmazott: ellenzi az enyhítést.
– Tudom, hogy ezzel a mondattal nem lopom be sokak szívébe magamat, de féltem a motorosokat – magyarázta. – Annak idején nem véletlenül húzták meg 50 köbcentiben a határt. Tegyük fel, hogy tavasztól enyhébb szabályok vonatkoznának a motorosokra. Ez azt jelentené, hogy akkor az is 125 köbcentis géppel repeszthet, aki utoljára 30 éve ült kerékpáron? Könnyen előfordulhat, hogy már az első gázadásnál leesne a gépről. Ne feledjük: aki autóra megszerezte a jogosítványát, nem biztos, hogy két keréken is elboldogul. A motor eleve rizikósabb, mint a személyautó: nincs karosszéria, csak bukósisak és ruha védi a vezetőt.



Felvetődik a kérdés: piacféltés miatt ennyire biztonságpártiak az oktatók? Pohner szerint – legalábbis a megyében – erről aligha lehet beszélni, hiszen a motoros képzésből származó bevétel elenyésző a személyautós oktatáshoz képest. Molnár Tibor, az egyik robogókereskedés ügyvezetője azt mondta: bár még nem lehet semmiféle döntésről beszélni, már most szükséges jó előre tisztázni a részleteket. Kizárólag vezetéstechnikai tréning elvégzése után engedné motorozni az autósokat. A nagy teljesítményű motorra vágyóknak nem feltétlenül komplett tanfolyamot kellene elvégezniük, a gyakorlatorientált oktatás is elég lenne. A többi úgyis a megfontoltságon múlik.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!