Közélet

2011.03.10. 07:52

Kinek fizesselek? EMFESZ-csekk az E.ON ügyfeleinek

Gáz van a számlával: kaotikus állapotokra panaszkodnak a somogyi fogyasztók. Jó páran két gázszámlát kaptak és attól tartanak, hogy a nehézkes ügyintézés miatt tetemes összeget buknak el.

Harsányi Miklós

Az E.ON és az EMFESZ is számlával bombázta a fogyasztókat – jelezték olvasóink. A pechesek kettő vagy több csekket kaptak, másoknak még nem postázták a levelet. A gond: az energia alapdíjat ugyanakkor már kiküldték. A pórul járt ügyfelek nem értik, hogyan fordulhat elő a számítógépek korában, hogy egy ilyen egyszerűnek tűnő műveletet nem lehet rugalmasan megoldani?

– Vicc, hogy palimadárnak nézik az átlagos fogyasztót – mérgelődött egy kaposvári férfi. – Eleve agyonbonyolítják a gázszámlát, ám ezt a dupla csekkes történetet szerintem már nehéz felülmúlni. Bravó...

Ismert: az energiahivatal felfüggesztette az EMFESZ engedélyét. Az E.ON január 13-tól 69 ezer EMFESZ ügyfél gázellátásának biztosításáról gondoskodik. Somogyban 9300 fogyasztót érintett az átvétel. Úgy tudjuk, a pórul járt lakosok között szép számmal akadnak kaposváriak, siófokiak, de a dél-somogyiak sem úszták meg a kalandot.

– A január 13-ig történt földgázfelhasználásról az EMFESZ Kft. küld végelszámoló számlát – részletezte Varga Ivett, az E.ON szóvivője. Megtudtuk: az EMFESZ és volt ügyfelei közötti számlázást az E.ON nem látja, nem ismeri, ezért erről nem tudnak nyilatkozni. Január közepétől pedig az E.ON, mint az energia hivatal által kijelölt úgynevezett végső menedékes állítja ki a számlát.

Az alapdíjat januárban tehát még az EMFESZ-nek kellett fizetni, februárban már a másik szolgáltatónak. A szóvivő kérdésünkre elismerte: az átálláskor adódtak gondok, ám minden esetben a lehető leggyorsabban segítséget kívánnak nyújtani az ügyfeleknek. Felvetésünkre, miszerint előfordulhat-e újabb probléma, a szóvivő nem kívánt jóslásokba bocsátkozni.

– Február negyedikéig megtörtént az érintett ügyfelek mérőórájának leolvasása – tudtuk meg Varga Ivettől. – Ez képezi az elszámolás alapját. Mivel a leolvasás nem az átvétel napján (január 13-án) történt meg, hanem egy későbbi időpontban – például január 25-én –, így egy MEH által meghatározott számítási mód szerint kell megbecsülni a példában említett január 25-én leolvasott adatból a január 13-i mérőállást. Ehhez korábbi fogyasztási adatokat, az úgynevezett felhasználói profilokat és a hőmérsékleti értékeket kell figyelembe venni. Ez utóbbit azért, mert a földgáz térfogata a légnyomás- és hőmérsékletváltozás hatására változik, ezzel tehát a lehető legpontosabbá akarják tenni az elszámolást.



Az E.ON-nál mindenesetre nem titkolták: egyes esetekben az érintett ügyfelek nem fogadják el a fordulónapra becsült óraállást, illetve nem értik annak kiszámítási módját.
– Ebben az esetben az ügyintéző mérlegeli az egyedi helyzetet, illetve részletes tájékoztatást ad, elmagyarázza a törvényben előírt kiszámítási módot – így a szóvivő. – Szükség esetén az ügyintéző rendkívüli leolvasást is kérhet a felmerült kérdések megnyugtató tisztázására.

Azokon a fogyasztási helyeken, ahol a leolvasás nem volt sikeres, a fogyasztási helyre nem sikerült bejutni – ez mindössze az esetek közel három százalékában volt így –, ott szintén az energiahivatal által meghatározott eljárás szerint, a rendelkezésre álló történeti adatok alapján történt meg a vélelmezett óraállás meghatározása.

Kerestük az EMFESZ-t, ám próbálkozásunk ellenére nem értük utol a cég kommunikációs munkatársát. Novák Ferenc, a fogyasztóvédelmi egyesület megyei elnöke az eset kapcsán megjegyezte: tanulságos ügyről van szó. A szervezettől már tucatnyian kértek segítséget.
– Egy biztos: az ügyfelek nem járhatnak rosszul – húzta alá. – El kell dönteni, hogy melyik cégnek, mennyit kell fizetni, s csak a pontosan meghatározott összeget kérhetik a fogyasztótól.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!