Közélet

2011.09.05. 08:04

Hol tart a szakképzés? Önellátó tanműhelyben motivált a diák

A tervek szerint az újra háromévessé váló szakképzésben az első évfolyamon még az iskolában történne a szakmai tárgyak okítása, ám a második és harmadik évfolyamon már a külső képző helyeken, azaz a cégeknél, vállalkozásoknál.

Fónai Imre, Harsányi Miklós

A megye szakképző intézményeit tömörítő somogyi TISZK mintájára alakíthatják át az egész hazai szakképzést – reagált Szamosi Lóránt somogyi TISZK-főigazgató arra a hírre, miszerint a nemzetgazdasági tárca elképzelése szerint megszűnne a több mint 700 szakképző iskola önállósága és országosan 50-55 TISZK jönne létre. – Nincs értelme a kapkodásnak – egyértelműsíti Szamosi Lóránt főigazgató, hogy a somogyi TISZK egyelőre nem készül ilyen horderejű változtatásra. Hozzáteszi: valóban lehetőséget ad a jogszabály már az idei módosításra, áttérhetnek a duális képzésre ott, ahol erre a feltételek rendelkezésre állnak.

S hogy mi fán terem a duális szakképzés? A tervek szerint az újra háromévessé váló szakképzésben az első évfolyamon még az iskolában történne a szakmai tárgyak okítása, ám a második és harmadik évfolyamon már a külső képző helyeken, azaz a cégeknél, vállalkozásoknál.
– Való igaz, hogy a szakma igazi fogásait, alapjait ott lehet megtanulni leginkább, ahol a „termelés” zajlik – így Szamosi Lóránt. – A régi módszereket és az újakat azonban ésszerűen kell egyesíteni. Nem lehet „partvonalon kívülre” szorítani az iskolai tanműhelyeket sem. Nálunk a siófoki központi tanműhelyben az asztalosok világszínvonalú német gépeken dolgoznak és tanulókezekre vár már az uniós pályázat révén ide került háromszázmillió forint értékű szerszámkészítő gépsor is. Csúcstechnikával találkozhatnak tehát a diákok, ilyen csak kevés vállalkozásnál lehet. De muszáj, hogy ilyen korszerű esztergagépekkel is megismerkedjenek. Elengedhetetlen, hogy minden évfolyam minden tanévben eltöltsön a siófoki központi TISZK-tanműhelyben egy-egy hónapot, Csurgóról, Nagyatádról, Tabról is. A megfelelő egyensúlyt kell tehát megtalálni a belső és külső képzés között, s nagyon körültekintő döntésre van szükség, mert 20-25 évre meghatározhatja a szakképzést, a foglalkoztatást.

A somogyi TISZK-főigazgató vállalja azt a ma még gyakorta minimum szemöldökráncolással kísért véleményét, hogy a szakképző intézmények ilyen korszerű technológiákkal bevételszerző tevékenységet folytatva elérhetnék, hogy „önfenntartók” legyenek.
– A szakképzés potenciálja ma már megfelelő arra, hogy az állami támogatás kiegészítését „megkeressék” az intézmények – vallja. – A most megérkezett, 300 milliós Mitsubishi-gépeken kis túlzással autót lehetne gyártani. A német asztalos-eszközökkel pedig akár Mátyás király hálószobájának korhű bútorai is reprodukálhatók. Vétek ezt nem kihasználni. Arról nem is beszélve: ha a diák nem csak a raktárnak dolgozna, már az iskolában látná, hogy értéke van a munkájának. Talán így motiváltabb, a szakma iránt elkötelezettebb végzősök kerülhetnének ki a termelő szférába.
Azt pedig a főigazgató megnyugvással állapítja meg: Somogyban lezajlott már az az integráció, amit a nemzetgazdasági tárca újabban szorgalmaz; megyénkben már működik a TISZK holland modell alapján. Így lehet a hollandból somogyi minta.

– Jó lenne, ha a kuszaságot átlátható szabályozás váltaná fel – utalt a szakképzés átalakításával kapcsolatos bonyodalmakra Garbera István, a Gyakorlati Képzőhelyek Országos Egyesületének titkára. Kiemelte: szervezetük régóta szorgalmazza a szakképzési törvény megújítását. Időközben ugyan seregnyi ágazati koncepció, elképzelés született, csakhogy még mindig keveset tudnak a változás lényegéről azok a vállalkozók, akik "körön belül vannak", azaz a szakmai tárgyak oktatásával foglalkoznak.

– Ilyen előzményekkel megyünk a szeptembernek, még mindig rengeteg a kérdőjel, pedig már elkezdődött az új tanév – fejtegette. – A kereskedelmi és iparkamara valamint a kormány már egy éve megegyezett az oktatás átalakításáról, csakhogy finoman fogalmazva kevés ismerettel rendelkezünk arról, hogy konkrétan mi változik a közeljövőben. Emlegettek nekünk már német és holland modellt, sőt legutóbb a dániai gyakorlatot kívánták alkalmazni, ám szerintem az alapvető kérdéseket nem igazán sikerült tisztázni. Ki finanszírozza a gyakorlati képzést, milyen forrás áll majd rendelkezésre, pontosan hogyan változik az elméleti-gyakorlati órák aránya?

Garbera István szerint sokat mondó tény, hogy a hazai vállalkozások alig 2-3 százaléka vesz részt a gyakorlati képzésben, míg Ausztriában 20 százalék körüli ez az arány. Rámutatott: ha végre helyére kerül az oktatás, ezen belül a szakképzés, úgy egészen bizonyosan kedvet kapnak az ismeretek átadásához a mesterek is. S ez valóban egy új korszak kezdete lehet.



Szeptembertől elvileg ugyan 28 szakmában lehetőség nyílik a hároméves oktatás bevezetésére, ám azt egyelőre nem tudni, hogy Somogyban hány térnének át a duális képzésre. Bizonyos jogszabályok későn jelentek meg, ám Horváth Lajos, a Somogyi Kereskedelmi és Iparkamara (SKIK) titkára amondó: 2012-től vélhetően már az új felállásban folytatódik a szakmai képzés.

Adódik a kérdés: milyen hozadéka lehet a beharangozott változásoknak? A SKIK munkatársa úgy vélte: a diákok és a családok mellett a társadalom és a nemzetgazdaság számára is előnyös döntésről van szó.
– Használható tudáshoz jutnak a diákok, akik piacképes szakmákat sajátítanak el – emelte ki. – Olyat, amire valós igény van, s remélhetően a drága, felesleges képzési formák száma jelentősen csökken.
Így sok olyan gyerek is szakmát tanul majd, aki négy, gimnáziumban elvesztegetett év helyett teljes erőbedobással készülhet a jövőjére – immár a szakmunkásképzőben és a vállalkozásoknál. A pályaorientációnál alighanem fontos szempont lehet, hogy a szakmunkások ösztöndíjat kapnak. Ennek mértéke ugyan függ a hallgató teljesítményétől, ám kedvező esetben akár egy fél keresettel is felérhet.

A kétkezi munka becsülete

A kétkezi munka nyerje vissza a becsületét: ezt támogatja Cziráki Ferenc kaposvári autószerelő is. Szerinte már régen el kellett volna vetni azt az elavult szemléletet, amely máig jellemezte a hazai szakképzést.

– Az nem járható út, hogy kizárólag a tömény elméletet sulykolják a diákoknak – magyarázta. – Aztán, ha a szerencsétlen gyerek lemegy a műhelybe, s meglát egy vasdarabot, felsikolt, mert nem tudja, mit csináljon. Nos, ennek a rendszernek végképp befellegzett. Sikerre van ítélve a duális képzés, persze akkor, ha komolyan veszik a tanintézmények, s nem aprózzák el a tanítást. Szívem szerint már az első évfolyam első napjától gyakorlatot oktatnék, hogy a fiatalok minél hamarabb megismerjék a rutinfogásokat és a lehető legnagyobb tapasztalatra tegyenek szert. Ennek lényegesen nagyobb haszna lehet, mintha egy diák félóra alatt képletekkel teleírja a táblát, de alig konyít valamit a szakmához.

A segesdi Ferrokov Kft.-nél, ahol acélszerkezetek gyártásával és felületkezeléssel is foglalkoznak, az utóbbi hónapokban 15 leendő szakmunkás leste el a szakma alapjait. A cégnek tanműhelye van, itt diákok sokaságát képezték. Aztán bő másfél évtizede kezdődött a hullámvölgy: Tallián Attila cégvezető szerint a fémiparban látványosan megcsappant az utánpótlás. A divatszakmákat választották a fiatalok. Most, hogy újra három éves lesz a szakképzés és több lehetőséghez jutnak a diákok, talán több lesz a lakatos, a hegesztő vagy a gépi forgácsoló.

– Nagyon jó lenne, ha végre mindenki megértené: a szakképzéshez kötődő átalakítások hosszú távra befolyásolhatják a foglalkoztatást, s kihatnak a gazdaság egészére – húzta alá Tallián. – Mi nyitottak vagyunk, örömmel vesszük, ha lelkes, a szakma iránt fogékony fiatalok akarják elsajátítani a hivatás alapjait. A legfontosabb az, hogy a fiatalok jártasak legyenek a gyakorlatban, átlássák azokat a folyamatokat, amelyre egy szakma épül. Ennek hiányában komoly gondok adódhatnak.

Székelyfi József kaposfői asztalosmester azt mondta, még az is előfordulhat, hogy megfelelően képzett munkások híján fontos tervek dugába dőlhetnek. A legrosszabb forgatókönyv szerinte arról szólna: hiába adódnak korszakalkotó innovatív ötletek, ha nem lesz, aki megvalósítsa a terveket.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!