Közélet

2011.10.27. 07:45

Robbant a gázolajár: rendszám a dobozban, kocsi a garázsban

A hét forintos drágulás négyszáz forint felé lökte a gázolaj literenkénti árát. Sokan buszra váltják az autót, egyre többen fontolgatják: ideiglenesen kivonják gépkocsijukat a forgalomból.

Harsányi Miklós

Költségvetési bevételt növelő hatása van az áremelésnek, s az olajtársaságok sem járnak rosszul. A dízel-döntésnek súlyos társadalmi következményei lesznek, az élet szinte minden területére kihat. Minden bizonnyal drágul az élelmiszer, és a szolgáltatások is jóval többe kerülhetnek. Az ügy súlyos kárvallottjai lehetnek a kisvállalkozók és azok az autósok, akik semmiféle költséget nem tudnak elszámolni.

Benzinből országosan több mint hat százalékkal kevesebb fogyott szeptember végéig, mint tavaly ilyenkor, derült ki a Magyar Ásványolaj Szövetség adataiból. A szerdától történelmi rekordnak minősített gázolajár amúgy rövidesen a múlt homályába vész: november elsejétől ugyanis 13 forinttal nő a jövedéki adó, amelyhez hozzájön még az áfa. Így szakértők már most tizenhat forintos drágulást emlegetnek.

Az elszabadult üzemanyagárak átformálják az autósok szokásait. Végleg megszabadulni vagy átmenetileg megválni a kocsitól? Aktuális kérdés seregnyi somogyi családban. Akik végképp nem tudják fizetni a benzin vagy dízelszámlát és az egyéb járulékos költségeket, azok közül sokan ideiglenesen kivonatják autójukat a forgalomból.

Úgy tudjuk: a megyeszékhelyen és környékén évente legalább 200 jármű jut erre a sorsra. Az önként vállalt fél éves eltiltás alatt a tulaj nem használhatja a kocsit, ugyanakkor mentesül a gépjárműadó és a kötelező felelősség-biztosítás fizetés alól. Általában tél előtt válnak meg többen átmenetileg a járműtől, ám a mostani drasztikus áremelés hatására vélhetően újabb családok lépik meg ezt kényszerűen.

Mivel közlekedni muszáj, vélhetően nő a tömegközlekedési vállalatok forgalma. Bár a pangó gazdaság és az utóbbi időszak leépítései nyomán ők sem számolnak kiugró forgalommal. A Kapos Volán Zrt. tájékoztatása szerint nagyjából annyi utast – 17,4 millió személyt – szállítanak, mint tavaly. A több mint 40 járművel rendelkező Kaposvári Tömegközlekedési Zrt. az első félévben több mint 6,5 millió utast vitt, egyelőre ők sem érzékeltek növekvő forgalmat.

– Új jelenség, hogy egyre több kerékpáros tűnik fel az utakon – mondta Gálosi Gergő, a kaposvári Ifjúság-, Sport és Kultúra Egyesület elnöke. – Az elmúlt egy év alatt legalább 15-20 százalékkal nőhetett a számuk a városban. Amíg csak lehet, bringával járnak munkába.
Sokan persze nem jó kedvükben ülnek kerékpárra. Andok Norbert, az egyik kaposvári kerékpárüzlet tulajdonosa is megtapasztalta a változást. A többség nem új kerékpárt vásárol, hanem inkább a régi gépet hozatja rendbe.
– Eddig főként a kereskedelemre alapoztuk az üzletet, ma egyre nagyobb igény mutatkozik a szerelésre és karbantartásra – hangsúlyozta. – Egyre többen szedik elő a padláson, pincében porosodó bicajt, s kérik, hogy újítsuk fel. Sokakat ismerek, akik korábban vígan autóztak, ma bringával járnak dolgozni. Egészen addig, amíg az időjárás engedi...



A profi sofőrök, a fuvarozásból élők helyzete talán még reménytelenebb.
– Eddig havonta 70 ezer forintért vásároltam gázolajat, a következő hetekben a havi 80 ezer forintot is elérheti a kiadásom – magyarázta Szita Dezső kaposvári szakoktató. – Fogalmam sincs, hová fajul a dolog.
Kovács László, az egyik kaposvári taxistársaság vezetője amondó: a fuvarozókat is utolérte a végzet. Bő egy év alatt csaknem 100 forinttal nőtt a gázolaj ára, a viteldíj hosszú ideje stabil.
– Az emberek nehéz helyzetben vannak – jegyezte meg. – Lassan oda jutunk, hogy aki a Búzavirág utcából rendszeresen beautózik a belvárosba, olcsóbban megússza a közlekedést, ha taxit választ, mintha 400 forintos gázolajat tankol a kocsiba és mindennap megveszi a belvárosi parkolójegyet.

A lakosságon csattant az ostor

Az egyik kuncsaft épp a napokban szánta el magát: kivonatja a kocsit – mondta Cziráki Ferenc, miközben egy autó motorterében matatott. – Olyan emberről van szó, akinek van munkája, tisztességesen dolgozik, de válaszút elé került: a sárga csekket fizeti be vagy a kocsival kapcsolatos kiadásokkal bajlódik.

Milyen cél lebeg az olajtársaságok vezérkara előtt? – kérdezte a kaposvári autószerelő mester. – Az áremelési lendület töretlen, csakhogy a lakosság teherbíró-képessége már erősen a tűréshatár közelében van. Ha a vállalatok nem gyakorolnak önmérsékletet, úgy azt érik el, hogy az autózás csak a gazdagok luxushobbija lesz. Minimális mennyiségű jármű vesz részt majd a közlekedésben, eközben a szegény emberek autói a garázsokban vagy az utcán állnak üres tankkal.
Zóka-Váczi Róbert, egy kaposvári járművezető cég munkatársa szerint a mostani dízel-áremelés különösen súlyos hatást váltott ki.
– Ismét a lakosságon csattant az ostor, de ez óriásit szólt – hangoztatta.

Négy fal között

A négy fal közé szorulhatnak a sorstársak – valós félelem a mozgáskorlátozottak körében. A csaknem 4000 tagú somogyi egyesület tagságát kifejezetten hátrányosan érinti az üzemanyagár-robbanás.
– Egyre több tagtársnak jelent gondot a tankolás – fejtegette Bodor Zoltán ügyvezető. – Csakhogy gyökeresen más egy súlyos mozgáskorlátozott helyzete, mint egy egészségesé. Nekünk a buszmegállóig tartó pár száz méter is kemény erőfeszítést jelent...

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!