2011.12.08. 08:30
„A békegalamb csőrével döfjük hátba Trianont”
A békegalamb csőrével döfjük hátba Trianont – Gruber Attila a siófoki képviselő-testület ülésén ezekkel a szavakkal érzékeltette a déli vasút fejlesztésének jelentőségét.
Kicserélnék a jelenlegi síneket a Balaton déli partján, Siófoknál pedig második, párhuzamos vágányt is kiépítene a vasúttársaság uniós forrásból – adtuk hírül a minap Balázs Árpád siófoki polgármester bejelentése nyomán, valamint hogy ezzel lehetővé válna egy HÉV-szerű, elővárosi vonatközlekedés megszervezése.
Egyelőre persze még csak a tervezés kezdődött meg, ehhez várják az illetékesek a siófoki önkormányzat véleményét. Gruber Attila tanácsnok, a városfejlesztési bizottság elnöke a város képviselő-testületének legutóbbi ülésén arról beszélt: alaposan áttanulmányozva az elképzelést, több javaslatot is megfogalmaztak. Egyrészt mivel újabb vasúti Sió-híd épülne a meglévő mellé, felhívják a figyelmet, hogy a gyalogos- és kerékpáros közlekedés biztosításán kívül a hajózásra is figyelni kell, arra, hogy továbbra is lehessen hajókat úsztatni a Sió-csatornán. Mivel pedig a leendő siófoki „HÉV” miatt megnőne a vonatforgalom, valamint a jobb minőségű pályán a sebesség is, a közúti közlekedés biztonsága és a város forgalmának zavartalansága érdekében csak többszintű közút-vasút csomópontok építése esetén járul hozzá a város a beruházáshoz.
A bizottsági javaslat harmadik pontja: a jelenlegi sínpálya anyagát a Siófok-Tab vonalba építsék be, mely által elérhetővé válik ott a hatvan kilométeres sebesség biztosítása. Ezzel egy „távolsági HÉV” is megvalósítható volna és hosszú távra rendeződne a vonal sorsa – ismert ugyanis, hogy időről-időre felmerül a megszüntetése.
Miközben Csorba Ottó pénzügyi bizottsági elnök futurisztikus elképzelésekről beszélt, Balázs Árpád polgármester azt mondta: az egyik legkiemelkedőbb középtávú városi program lehet a vasútfejlesztés, mellyel nemcsak a közúti közlekedés helyzete, hanem a város környezetvédelme is javulna, s egészen más, nagyvárosias közlekedési karakterű település jöhetne létre. Arra is emlékeztetett: Trianon előtt napirenden szerepelt az idén százötven éves déli vasút fejlesztése (a második sínpálya nyomvonala is megvolt), de azután lekerült a napirendről.
– Vagyis most a békegalamb csőrével döfhetnénk hátba Trianont – jegyezte meg Gruber Attila.
A testületi ülésen az is világossá vált, hogy sem aluljáró, sem zajvédő fal kiépítése várhatón nem szerepel az uniós projektben, azt más, hazai forrásokból, kormányzati segítséggel lehetne-kellene megoldani. Homolya László, a Siófoki Üdülőtulajdonosok Egyesületének (SÜDE) elnöke megjegyezte: mivel a tervezett második sínpálya közelebb kerülne az ingatlanokhoz, „már most izzadság csorog a hátán ha arra gondol, milyen ellenállás lesz majd emiatt a nyaralótulajdonosok körében”.
Balázs Árpád azzal nyugtatta meg a SÜDE-elnököt: az új, hangelnyelős pálya kiküszöböli a váltók miatti kattogást is, s ahol közelebb kerülnek a vonatok az ingatlanokhoz, ott is kisebb lesz a zajterhelés a jelenleginél.