Közélet

2012.06.29. 12:00

Politikusi rémálom: tendert nyert a házának építője

Minden közszereplő, politikus rémálma, de legalábbis aligha vágyott kihívása lehet, hogy egy közbeszerzésben az a konzorcium nyerjen, amelyik a családja házát építi. Ormai István nagyatádi polgármester így járt.

Balassa Tamás

A BITT-Kronell nyerte nettó 210 milliós ajánlattal a városközpont többcélú fejlesztése, művelődési ház felújítás beruházását, és ebből a nagyatádi Kronell a múlt év vége óta dolgozik az Ormai-család zöldmezős építkezésén. A polgármester, becsületére legyen mondva, az első pillanattól vállalta, hogy a nyilvánosság előtt megvédi a becsületét, ami egyébként makulátlan, hiszen évtizedek alatt nem esett folt rajta. Mi is amellett érveltünk, hogy a házat nyilván évtizedekre építi, és emelt fővel kíván élni majdan nyugdíjasként is, tehát a legjobb széles körű nyilvánosság vállalása, hiszen nincs takargatnivalója. Ormai István azt is mondta, hogy bármennyire is tiszta a történet, biztosan lesz, aki nem hisz neki. Ebben igazat kellett adnunk neki, hiszen az elmúlt két átmeneti évtized nem arra szocializálta a magyart, hogy a közszereplő és a lopás nem férhetnének meg egy papírlapon. Ormai István így a tisztességes politikus fogalmának védelmében is megszólal, amikor az alábbiakban kérdezzük.

Nem a művelődési és a családi ház építőjének részleges (Kronell) azonossága az egyetlen közérdekű fejlemény a nagyatádi közbeszerzésben. És nem is csak ez, hogy a konzorcium másik tagjának (BITT) alkalmazottja az alpolgármester. Hanem az is, hogy az egyik kizárt pályázó, a kaposvári Investment Kft. szerint a nagyatádiak számára előnyösebb megoldást is hozhatott volna a közbeszerzés. A cég utóbb 199 milliós ajánlatot tett. Nagyatád szerint – az alább részletezetten – a jogszabályoknak mindenben megfelelően zárták ki az ajánlattevőt (összesen hatot egyébként), míg Wagner Ernő ügyvezető igazgató szerint szabálytalanságok is történhettek a közbeszerzésben. Ezt a Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség (DDRFÜ), a pályázat közreműködő szervezete tudomására is hozta, szabálytalansági eljárást kérve. Wagner elismert cég vezetője, legutóbb Pécsen tüntették ki egy építkezésért. A régióban számos nagyberuházás kivitelezője volt, és ma is több ajánlata van benn önkormányzatoknál. Nem életszerű, hogy nehezíteni akarná az amúgy is ezer sebből vérző építőiparban létezését, így talán tőle is elfogadhatjuk, az önkormányzat és a köz érdekében, a közbeszerzés tisztasága mellett száll síkra.

Az elmúlt öt évben Nagyatád kilenc nagy értékű építési közbeszerzési eljárást és beruházást valósított meg jogorvoslat nélkül, bocsátotta előre Ormai István. Elmondta: a művelődési ház épületének felújítása 2010-ben kezdődött, ám az első tendernyertes tavaly felszámolás alá került. Új közbeszerzési eljárást hirdettek, amire nyolc ajánlat érkezett, közülük hat érvénytelen lett. Az ajánlati árak a város számára azt mutatták, a reális nettó ár 210-220 millió forint közé tehető. A Rózsa ÉP-et lehetett volna a 218 milliós árral nyertesnek nyilvánítani, ám annak érdekében, hogy lejjebb vigyék a kivitelezési árat, eredménytelennek nyilvánították az eljárást, és új kiírást tettek közzé.

A második eljárás során nyertes 210 milliós ajánlati ár reális az  önkormányzat szerint. Azért nem a NOA Építő Kft. nyert 209 millióval, mert a többi bírálati szempontot is figyelembe véve összességében rosszabb ajánlatot tett. Mindezek alapján az rögzíthető szerintük, nem tarthatták reálisnak, hogy egy újabb eljárás során még alacsonyabb ajánlatokat kapnak, vagy ha igen, azokkal a megfelelő műszaki kivitelezés kétségessé vált volna. Wagner ezt másként látja. A tenderbontáskor Nagyatád azt közölte, nettó 169 millió forintja van a kivitelezésre, tehát érdemes lett volna még lejjebb menni. Az Investment ajánlata szerint lehetett is volna. Ha a legalacsonyabb ajánlati ár irreális lett volna, akkor a jogszabály szerint erre magyarázatot kellett volna kérnie az ajánlatkérőnek. A város szerint az említett cégfelszámolás, két újabb eljárás és a jövő évi projektzárás és elszámolási határidő miatt nem fért volna bele az időbe újabb késlekedés. A cég szerint ez is viszonylagos. A megvalósításra 434 napot irányoztak elő, míg a cég szerint az optimális projektidőtartam 300-450 nap kis- és középvállalkozások, 250-350 nap nagyvállalkozások esetén.

Az Investment szerint az is aggályos, hogy Nagyatád az első hiánypótlás-felvilágosítás során mind a nyolc ajánlattevőhöz kérdést intézett öt tételben. Egy olyan burkolóanyag típusát, gyártóját, műszaki adatlapját is kérte, melyről előzőleg úgy nyilatkozott, a megrendelő és a nyertes pályázó a későbbiekben egyezteti azt. Az Investment vitarendezési kérelemmel fordult az önkormányzathoz, mely előzőleg június 5-én soron kívüli közgyűlésen mondott áment a BITT-Kronellre. Nagyatád hiánypótlásra szólított, egy beárazott termék műszaki paramétereinek igazolására. Az Investment a létesítmény vezető tervezője nyilatkozatával és egy igazságügyi szakértő véleményével igazolta, az anyag (egy bizonyos külső burkolat) tökéletesen megfelel a terveknek, a céloknak. A kiíró ezeket a jogszabályra hivatkozva (gyártótól származó dokumentáció, szakmailag elismert szervezet minősítése kellett volna) irrelevánsnak vélte. A Közbeszerzési Bíráló Bizottság szerint a kétszeri hiánypótlás során sem igazolta a cég megfelelő módon, hogy az anyag megfelel az ajánlatkérő által előírt követelményeknek. Az Investment szerint viszont olyan hiánypótlást kért a város, amit jogszerűen nem tehetett meg. Nem értik, miért vált a korábbiakkal ellentétben hirtelen fontossá, hogy kiderüljön, milyen anyagról van szó, és miért volt az igazolásra csak 72 óra.



Ormai István hangsúlyozza: nemcsak az Investment, hanem a másik három hiánypótló cég dokumentációját sem fogadta el a bizottság. A közbeszerzési eljárás előkészítésében és lefolytatásában minden résztvevő pártatlanul és tárgyilagosan járt el, az eljárás minden mozzanata a jogszabályoknak megfelelően történt. A képviselő-testület az eljárást lezáró mindkét döntését egyhangú igen szavazattal hozta meg.
A vitatott kérdésekről a DDRFÜ alkot majd véleményt.

Ormai István az egybeeséséről

Az évek óta tervezgetett családi házuk építését 2011 őszén kezdték előkészíteni, tudatta Ormai István. Több kivitelezővel is tárgyaltak, végül a KRONELL Kft. mellett döntöttek, azt is érvényesítve, hogy nagyatádi építési vállalkozóval szerettek volna dolgozni.

– Várható volt, hogy építkezésünk beszédtéma lesz, a helyi közvéleményt foglalkoztatja majd – fogalmazott a polgármester. – Ezért is teljesen életszerűtlen azt feltételezni, hogy egy ilyen helyzetben a munkám során ne tárgyilagosan, az önkormányzat érdekét képviselve, hanem más szempontokat érvényesítve járok el. Polgármesterként végzett munkám során soha fel sem merült, hogy nem az önkormányzat érdekei szerint dolgozok. Összefüggést keresni és feltételezni a mostani közbeszerzési eljárás és a családi házunk építése között az érintetteket, a közbeszerzési eljárás rendszerét nem ismerők megalapozatlan feltételezése. A tisztességes, korrekt, a közösség érdekét érvényesítő magatartásomat, munkámat, döntéseimet megkérdőjelező vélemények, feltételezések minden alapot nélkülöznek.
A polgármester azt is elmondta: más döntés, más végkifejlet vagy fordulat esetén ugyancsak felmerülhettek volna hasonló feltételezések, csak más összefüggésben.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!