Közélet

2012.10.12. 12:03

Illés Zoltán kétszer is leállította, mégis elkészült az út

A Koppány-völgyét hozza közelebb a Balatonhoz és az M7-eshez a Lulla-Endréd közötti út. A tízkilométeres szakasz 3,5 milliárd forintba került, de Illés Zoltán majdnem meggátolta az építését.

Fónai Imre

Itt va az ominózus szakasz, mindjárt az elején, kétszáz méter hosszan érint Natura 2000-es területet – mutatja az elkészült balatonendréd-lullai összekötő útnak a faluja felőli végét Késmárki Tibor balatonendrédi polgármester. – Ezzel kapcsolatban írta azt a szakhatóság, hogy „Natura 2000-es, de nem védett övezet.”



Tíz kilométer, három és félmilliárd forintba került, uniós támogatású beruházás, mely a Koppány-völgyét hozza közelebb a Balatonhoz, az M7-es autópályához; műszaki átadása megtörtént, az ünnepélyes avatóra is heteken belül sor kerül – íme, a legfontosabb tudnivalók, az út azonban másról híresült el. Emlékezetes, hogy a Koppány-völgyi települések által évtizedek óta szorgalmazott építkezés két évvel ezelőtti kezdetekor Illés Zoltán környezetvédelmi államtitkár amúgy félcipőstől maga állt a gépek elé, mondván: ezen a nyomvonalon út nem épül, csak egy másikon, mely nem veszélyeztet védett területeket.

Az út azóta mégis elkészült – az eredeti nyomvonalon. – Másik nyomvonal? Jóváhagyott verzió sose volt, létezett egy elképzelés, a szerint az út három kilométernyire is elkerülte volna Endrédet, elveszítve funkcióját, hiszen ennek a beruházásnak az az elnevezése: településfeltáró, összekötő út – magyarázza Késmárki Tibor, akivel, bár egyelőre még nem engedélyezett rajta a forgalom, mégis végighajtunk az elkészült úton. Jelezvén azt is, hogy fontos ez az út a polgármesternek annak ellenére, hogy elsősorban Tab és a Tab-környéki községek „kívánsága” volt.

A legtöbb támadást azonban Késmárki Tibornak kellett elviselnie. Egész kis ellenzéke alakult két éve, még internetes weboldalt is indítottak, melyen telekspekulációval, környezetrombolással vádolta a zömmel nem helybéli állandó lakosokból álló csoportosulás (csatlakozott viszont hozzájuk például az akkori endrédi református lelkész is), amely polgármester- és képviselőjelölteket is állított, s ugyan kétharmadnál is nagyobb arányú vereséget szenvedett a 2010-es helyhatósági választáson, de a jelek szerint a szavuk Illés államtitkárig is elért...

– Három út is vezet majd a faluból az összekötő útra – zökkent vissza a mába az endrédi polgármester, aki lezárta már magában a két év előtti „csatározásokat”. – Egyet az önkormányzat saját erőből alakít ki, egyet cserélünk az egykori téesszel, a harmadik meg a hivatalos rácsatlakozás a település elején. A falu főutcája is tehermentesülhet ezáltal, a közútkezelő egyébként már föl is ajánlotta ennek a tulajdonjogát, a válaszunk viszont az, hogy csak akkor vesszük át, ha előbb rendbe teszik, mert most nagyon lerobbant állapotú.

A szőlőbirtokosok területe felé lehajtók ágaznak az átadás előtt álló összekötő útról. – Mindenkinek a kívánságát igyekeztek teljesíteni – így Késmárki. – Ahol házak vannak a közelben, Lullán, Lulla-Jabapusztánál, nyílászárócsere is történt a beruházás részeként. Tíz perc lett az út Tab felé a eddigi háromnegyed óra helyet. De Endrédnek majd akkor jelenthet igazán sokat az út, ha a szennyvíz-csatornázás is elkészül, mert akkor vállalkozásokat is csábíthatunk.

Minden szép és jó lenne tehát, ám két negatív véleményt is hallottunk az elmúlt napokban. Az egyik szerint az út Tab felőli végének „hamari” befejezése miatt a múlt heti esőzéskor iszapáradat öntötte el egy ottani üzem udvarát és Lulláról is kaptunk telefont, olvasónk amiatt aggódott, hogy a várható forgalom következtében károsodhatnak az útközeli házaik.


Megvezették? Államtitkári válasz csak később

2010. szeptemberében, majd októberében is leállította az útépítést Illés Zoltán. Akkor mondta Schmidt Jenő, Tab fideszes polgármestere: „Megvezették az államtitkárt. Az útépítési engedélyhez szükséges hatástanulmányt magam is olvastam. Nagyon alaposan körüljárták, a környezetvédelmi hatóság kétszer is áldását adta a nyomvonalra.”
2010. novemberében egy híján másfélezer aláírás gyűlt össze a Balatonendréd-Lulla összekötő út eredeti nyomvonalon történő megépítése mellett Balatonendréden, s a Koppány-völgyében Tabon, Lullán, Torvajon, Kányában és térségében.

2010. decemberében Fellegi Tamás miniszter azt mondta a parlamentben Kolber István somogyi képviselő kérdésére: a beruházás megkezdése jogszerű volt, az útépítés természetesen folytatódik.
Kerestük Illés Zoltánt azzal a kérdéssel, hogy megváltozott-e idő közben a véleménye a beruházásról. A Vidékfejlesztési Minisztérium sajtósai az államtitkár elfoglaltsága miatt későbbre ígértek választ. 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!