Közélet

2012.12.04. 16:40

Döcögős átállás: veszélyes lehet az útból „elcsalt” bringaút

Kaposváron hét kilométerrel nőtt a kerékpáros közlekedési hálózat, a részben támogatásból megvalósult fejlesztés közel 58 millió forintba került.

Harsányi Miklós

Forgalomtechnikai újdonságok sorával találkozhatnak a közlekedők, az átállás mindenkitől fokozott figyelmet követel. Tóth István, Kaposvár alpolgármestere keddi sajtótájékoztatóján rámutatott: a kerékpárosok észak-déli, illetve kelet-nyugati irányban is biztonságos körülmények között kelhetnek át a városon.

A biztonságot szolgálja a fejlesztés, az átállás érdekében közlekedési kampányt indít a város a rendőrséggel közösen.

A járművezetők és bringások egyelőre csak ismerkednek az új forgalmi helyzettel. Bár a hivatalos információk szerint az útvonal kialakításában bevontak több, kaposvári kerékpárosokat tömörítő civil egyesületet is, egyesek szerint nem arat átütő sikert a fejlesztés. Volt, aki azt mondta: lehet, hogy hatalmas mennyiségű festéket használtak fel a projekt kivitelezői, csakhogy korántsem garantálható, hogy biztonságosabbá válik a belvárosi közlekedés.

– Egyes helyeken szerintem nem igazán védi a kerékpárhálózat a bringásokat – emelte ki Gálosi Gergő, a kaposvári Ifjúsági, Sport, Kultúra Egyesület elnöke. – Úgy érzem, hogy erre példa a Kossuth Lajos utca. A Munkácsy gimnázium környékén szinte végig parkolnak az autók, mellettük halad a forgalom, ráadásul az egyirányú utcában szemből is érkezhetnek majd a kerékpárosok. Mi történik akkor, ha egy másik kerékpáros a 48-as Ifjúsági útja felé teker? Jó esetben torlódás, rossz esetben ütközés is előfordulhat.

A civil szervezet vezetője szerint a járművezetők még nem készültek fel a forgalmi rend átalakítására, gyakori konfliktusokra számít. Kaposvár egyik legforgalmasabb csomópontjánál, a Füredi út és az Arany János utcánál megtartott keddi sajtótájékoztatóján Tóth István alpolgármester is megpendítette: meglehetősen sok közlekedő KRESZ-ismerete hiányos, a megújult kerékpárhálózat biztonságos használatára biztonsági kampányt szerveznek.

– Úgy érzem, az egész program alaposabb előkészítést igényelt volna, az átadást nyugodtan elhalaszthatták volna tavaszig – felelte kérdésünkre Sinkovics Ferenc nyugalmazott alezredes, a Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság korábbi közlekedésrendészeti osztályvezetője. Gondnak tartja, hogy nem klasszikus kerékpárút-hálózat áll a közlekedők rendelkezésére. A belvárosban – szerinte – sávokat szorítottak ki az úttestből, ahelyett, hogy önálló, a többi járműtől biztonságosan elkülönített részhez jutottak volna a kerékpárosok. Pedig bőven látni remek kezdeményezéseket: Hollandia az élő példa.
– A Virág utcában túl szűk a keresztmetszet, ebből lett elcsalva a kerékpárút – jegyezte meg. – A Füredi-Arany János csomópont egyébként is veszélyes, ráadásul ezt még megterhelik a bringásokkal.

Ahol az úgynevezett előretolt kerékpáros felállóhellyel is megismerkedhetnek a közlekedők. Mely a balra kanyarodást segíti elő. Jó tudni: ha ilyen felfestés van, akkor a piros lámpa ideje alatt a kerékpársávon vagy kerékpáros nyomon előre lehet sorolni a kijelölt felálló helyre. Emlékezetes: a kaposvári balesetmegelőzési bizottság novemberi tanácskozásán bejelentették, hogy októberig 180 személyi sérüléses közlekedési baleset történt Kaposváron és környékén. Mely – 2011. azonos időszakához viszonyítva – 7,2 százalékos javulást mutat. Örvendetes változás az is, hogy számottevő mértékben, 63-ról 51-re csökkent a súlyos kimenetelű karambolok száma. Több, szerkesztőségünknek nyilatkozó közlekedési szakember ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet: a növekvő forgalom és a mesterségesen beszűkített utak miatt könnyebb a hibázási lehetőség. Mely előbb-utóbb balesethez vezethet.



A Kossuth Lajos, a Virág, az Arany János utcában is kijelöltek új bringás szakaszt, s fokozott figyelemre van szükség a Németh István fasorban, a sportcsarnok továbbá a Rákóczi tér környékén is. Bajer Nándor, a Magyar Autóklub felügyelő-bizottságának elnöke elmondta: a megyeszékhelyet átszelő négy sávos utakból kellett volna kihasítani egy-egy szakaszt. Így – ha a műszaki paraméterek lehetővé tennék – a 48-as Ifjúsági útja és a Klebelsberg kollégium között, továbbá a Füredi út térségében is létrehozhatnának egy-egy kerékpárutat és ebben az esetben is megvalósulhatott volna az áhított észak-déli, illetve kelet-nyugati irányú közlekedés.
– Rettenetesen vigyázniuk kell az autósoknak – mondta. – Hasznos lenne, ha térképet adnának a közlekedőknek, félő, hogy sokan nem látják át egészben a változásokat.

Márpedig abból bőven van. A kaposvári Benei Tibor kerékpárosként, egy 750 köbcentis motor-, illetve autótulajdonosként is érzi: nem könnyű az átállás.
– Örülök a kerékpársávnak, de néhol veszélyesnek érzem – jelezte. Hozzátette: az Arany János és a Virág utca közötti részen annyira keskeny az út, hogy két személyautó aligha férhet el egyszerre biztonságosan. Így az egyik autónak vélhetően rá kell hajtania a kerékpársávra.
Melynek helyenként minőségével is adódhatnak kifogások. Kedden Molnár Miklós egyelőre csak ismerkedett az Arany János utcai új forgalmi renddel, ám úgy érzi: hiába a látványos útfelfestés, a hálózatra sok helyütt ráférne a karbantartás.
– Ezen a vonalon néhol szinte többet van levegőben a kerék, mint az úton – jegyezte meg. – Az úthibák miatt össze-vissza pattog a kerék, nem ártana, ha az esővíz-elvezető rácsokra elhelyezésére is jobban ügyelnének.

Nyitott sáv

A helyenként bevezetett 30 kilométeres sebességkorlátozás egyes járművezetők bosszankodnak. Tóth István alpolgármester is hallott a problémáról, ám megpendítette: ez legfeljebb egy-két perc időveszteséget okozhat. A város és a rendőrség amúgy közlekedésbiztonsági kampányt indít, tájékoztatta a sajtó munkatársait Orbán Zoltán, az SMRFK szóvivője.

Az újdonságok között találhatjuk a nyitott kerékpársávot, melyet a Csík Ferenc sétánynál alakítottak ki. Megtudtuk: erre ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a kerékpársávra. két kivétellel. A nyitott kerékpársávot el szabad hagyni biciklivel, például balra kanyarodás előtt. A nyitott kerékpársávra más járművek is ráhajthatnak például jobbra kanyarodás előtt.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!