Közélet

2013.03.07. 07:37

Díj, számla, panasz: van remény a szolgáltató markában?

Beadványokkal bombázzák a somogyi Békéltető Testületet. A feldühödött ügyfelet néha úgy kell lecsillapítani a tárgyaláson, egyre elszántabban küzdenek igazukért a pórul járt somogyi fogyasztók. Januárban és februárban kétszer annyi ügyet tartottak nyilván, mint 2012. első negyedévében - derült ki a Békéltető Testület megyei szervezetének legfrissebb összegzéséből.

Harsányi Miklós

A BT januárban és februárban 54 új eljárást regisztrált és 26 korábbról áthúzódó esettel foglalkozott, míg a múlt év elején 40 aktát nyitottak.
– A korábbinál jóval érzékenyebben reagálnak a pénztárcájukat érintő esetekre a fogyasztók – mondta Novák Ferenc, a megyei Békéltető Testület (BT) elnöke. – Ha a vásárlók úgy érzik, hogy a szolgáltató vagy kereskedelmi társaság megkárosította, átverte őket, nem sokat teketóriáznak, a testület segítségét kérik.



Elvi kérdés: ezzel magyarázta az eljárás megindítását az a Tab környéki településen élő fogyasztó, akit a vízdíjjal kapcsolatos túlszámlázás háborított fel. Nagyjából 600 forintos tételről szólt a vita. Az ügyfél ennél jóval többet költött a kaposvári utazási költségre, ám eldöntötte: pontot tesz az ügy végére. Novák Ferenc, aki tizedik éve irányítja a BT-t, ilyen elszántságot régen nem tapasztalt. Az eljárás végén kiderült: a fogyasztó panasza megalapozott volt, s a cég visszatérítette a vitatott összeget.

A testület kiemelkedően sok beadványt kapott a közüzemi cégek miatt. A gáz- és villanyszolgáltatással kapcsolatos panaszok viszik a prímet, ám továbbra is sok munkát ad a víz-, illetve csatorna valamint a hulladékszállítás minőségével, árával összefüggésben lévő eljárások lefolytatása. A panasz-listán előrébb léptek a távközlési vállalatok is. Igen sok ügyfél a számla vagy az akadozó szolgáltatás miatt keveredett vitába az érintett társasággal. A vizsgálatok során kiderült: az első hallásra egyszerűnek vélt díjcsomagváltás nyomán hosszabb időre elnémulhat az otthoni telefon, s a kéretlen mobilnet szolgáltatás pedig súlyos ezrekkel apaszthatja a családi kasszát. Utóbbinál a panaszos felháborítónak tartotta, hogy a készülék automatikusan a világhálóra kapcsolódott, mely tekintélyes forgalmat generált. A panaszos azt rótta fel: nem kapott megfelelő tájékoztatást. A cég azzal hárított: a vaskos technikai leírásban szerepelnek a főbb tudnivalók, arról ők pedig nem tehetnek, ha ezzel nem foglalkozott az ügyfél.

– A vezetékes telefonoknál egyes cégek esetenként rendkívül kedvező ajánlattal állnak elő – jegyezte meg az elnök.  – Gond, hogy a cégek általában csak az előnyöket sorolják fel. Lehet, hogy az alapdíj alacsony, ugyanakkor a kiszámlázott percdíj igencsak  megnöveli a számla végösszegét. Márpedig a fogyasztót ez érdekli. Az ügyfelek gyakran telefonon rendelnek meg egy-egy szolgáltatást és emiatt jópáran azt hozzák fel mentségül: nem látták át pontosan, hogy mit rendeltek meg. Ezért azt tanácsolom: az ajánlatot nem kell azonnal elfogadni, érdemes mindent alaposan átgondolni. Egy esetleges vita esetén lényeges tudnivaló: a telefonos beszélgetést rögzítik, a szolgáltató öt évig őrzi a felvételt, melyet az ügyfél kérésére díjmentesen rendelkezésre kell bocsájtani. Mindenesetre a fogyasztóvédelmi törvény legutóbbi változása fontos változást indított el, így a Békéltető Testülethez már vállalkozások, lakásszövetkezetek, civil szervezetek és egyházak is fordulhatnak. Lényeges tudni: az eljárás díjmentes, mellyel hosszadalmas pereskedés előzhető meg.
 
A nemrég életbe lépett lehetőséget használta ki annak a Balaton-parti cégnek a munkatársa, aki a héten személyesen kért tanácsot a Békéltető Testülettől. A gázalapdíjon kívül a számlázással sincs megelégedve: a szolgáltatóval lefolytatott többszöri levélváltás nem hozott eredményt, most a testület eljárásától remél megoldást. A megyei kormányhivatal fogyasztóvédelmi felügyelőségét is rendszeresen megkeresik a panaszosok. Közölték: a 2011-es évhez hasonló számban nyújtottak be kérelmet, közérdekű bejelentést. Tavalyelőtt 750, míg 2012-ben 730 fogyasztói beadvány érkezett a hatósághoz.
– A kérelmek, közérdekű bejelentések mellett a fogyasztók gyakran keresik meg tanácsért, jogaikra, kötelezettségeikre vonatkozó tájékoztatás miatt – tudtuk meg. Közölték: a telefonon, illetve személyesen érdeklődők számában jelentős – 45 százalékos – növekedés tapasztalható. Ez a fogyasztók egyre tudatosabbá válását igazolja. Azt a hivatal is tapasztalta: a statisztikai adatok alapján a fogyasztói megkeresések legnagyobb hányadát a szavatossággal, jótállással kapcsolatos ügyek, illetve a közszolgáltatásokkal - főként az áram-, gáz- és vízszolgáltatással - kapcsolatos problémák teszik ki. Emellett jelentős a hírközlési szolgáltatásokkal kapcsolatos panaszok száma is. Az elmúlt évben a hatóság előtt a fogyasztói beadvány alapján az eljárások 56 százalékában került sor valamilyen jogsértés feltárására.


Fórum a fogyasztóknak

S mi vár az ügyfélre? Varga Ivett, az E.ON szóvivője kifejtette: a fogyasztóvédelmi-, a villamos-, illetve gázenergia törvény mellett a Magyar Energia Hivatal elvárása alapján végzik a panaszkezelést.
– Panasznak tekintünk minden olyan bejelentést, ami arra utal, hogy a fogyasztó úgy érzi, az ő érdekei sérültek – közölte. – Bejelentést telefonon, írásban – postai úton és e-mailben is – vagy személyesen is lehet tenni.
Megtudtuk: ha telefonon vagy személyesen olyan ügyet jelentenek be, ami azonnal nem bírálható el – helyszíni kivizsgálásra vagy hosszabb időszak számláinak áttekintésére van szükség –, akkor a bejelentést fogadják, s 15 napon belül írásban válaszolnak. Varga Ivett kitért rá: ha a válasszal nem elégedett a fogyasztó, akkor a panaszirodához fordulhat, ami egy másodfokú fórum az E.ON-on belül. Válaszukban minden esetben feltüntetik az illetékes fogyasztóvédelmi hatóság elérhetőségét is.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!