Közélet

2013.03.13. 11:29

Karbantartással gyorsít a MÁV - Somogyban marad a döcögés

Miközben felmerült, hogy kínai tőke bevonásával is gyorsíthatnák a vasúti fejlesztéseket, Somogyban a lassú tempó marad. Kaposvárról Dombóvárig gyaníthatóan még hosszú ideig döcögünk, de a megyeszékhelyről a Balaton-partra sem dönt sebességi rekordokat a Piroska.

Harsányi Miklós

Lenyűgöző tervek az ország gazdaságilag fejlettebb térségeiben, karbantartás Somogyban – egyes szakemberek szerint röviden így összegezhetők a vasúti fejlesztést célzó elképzelések. A MÁV Zrt. szerkesztőségünk kérdésére azt közölte: decemberben befejeződött a Kelenföld-Székesfehérvár vasúti vonalszakasz felújításának első üteme, amely a főváros és Somogy északi részének kapcsolatában hoz jelentős javulást. A közel 70 kilométer vonalszakasz felújítása ez évben és jövőre folytatódik, 2014 végére fejeződik be. A vasúttársaság azt ígéri: az új pályaszakasz a biztosítóberendezési munkálatok elvégzése után az óránként 160 kilométeres sebesség fogadására is alkalmas lesz.

A szolgáltatási színvonal, a kapacitás és a biztonság növekedése mellett a vasúti menetidő 15 perccel csökken a főváros és a Balaton-part között. A MÁV kommunikációs osztálya arra is felhívta a figyelmet: a Tárnok és Székesfehérvár közötti vonal rekonstrukciója a 2007-2013 közötti uniós költségvetési időszak legfontosabb magyarországi közlekedésfejlesztési beruházása.

– A közlekedési és gazdasági elzártságból a lehető leghamarabb ki kell törni – mondta Keresztes Péter, a megyei vállalkozásfejlesztési központ igazgatója. – Minél több csatornán érdemes megvalósítani a terveket, ezek közül egyik a vasút. Ez önmagában nyilván nem oldja meg a problémákat, ám fontos lépés. Szerintem különösebben a nagyobb agráripari cégeknek jelenthet hasznot a fejlesztés, de tranzitforgalom is lényeges, ez az ország számára generálhat bevételt.

Esély van a Balaton-parti fejlesztésekre. A MÁV-tól tudjuk: tervben van a tó déli partján lévő vasútvonal rekonstrukciója, a NIF Zrt. dolgozik az ehhez szükséges anyagi források előteremtésén. Ha ez rendelkezésre áll, az első ütem kivitelezése 2014. első felében megkezdődhet. A tervezett további fejlesztés eredményeként a Budapest–Siófok (Zamárdi) között az utazási idő a jelenlegi 105-114 percről 80-89 percre csökkenne, Keszthelyig átlagosan mintegy 20 perc időmegtakarítás érhető el.

Schiszler László, a megyei közlekedéstudományi egyesület tagozatvezetője szerint a vasútnak gyorsítani kell a tempót, különben a versenyhátrányba kerülhet az autóbuszos cégekkel, amit idővel egyre nehezebben farag le.
– A 160 kilométeres álomvasútról már sokféle változatot lehetett hallani, talán előbb a belső-somogyi vonalakon lenne érdemes elkezdeni a fejlesztést – célzott a vasúti berkekben örökzöld témának számító Kaposvár-Dombóvár közötti cammogásra. – S akkor még nem esett szó a megyeszékhely és a Balaton-part közötti járatokról. Néhány százmillió forintot értelmes célokra elkölthetne az állam.

Gulyás Árpád, a csurgói Coop Zrt. elnöke, aki egyben a SKIK alelnöke egyetértett azzal: Somogyban szinte mindenhol ráférne a gyorsítás a vasútra, ezzel alighanem új utasokat szerezne, s emelkedne a MÁV bevétele.

– Somogyban a gazdaság megzuhant, a kis- és középvállalkozások nagy része halódik – emelte ki Szekeres Lajos, a kaposvári Szemeco Kft. ügyvezető igazgatója. – Ha a vasúti építkezés révén javul a közlekedési kapcsolat az ország távolabbi térségeivel, akkor valóban lényegesek a karbantartások, fejlesztések. Ennél fontosabb: ezzel párhuzamosan minél több új munkahely legyen a megyében.



Miközben az ország 26 vasútállomása megújul – köztük a balatonszentgyörgyi és a kaposvári –, addig Somogyban több karbantartási munkálatot tervez a vasúttársaság. Kaposvár és Kaposmérő között teljes ágyazatcserét végeznek, Kaposmérőtől Kiskorpádig, Somogyszob és Gyékényes, illetve Balatonszentgyörgy és Sávoly térségében ágyazatrostálásra kerül sor. Balatonszárszón, Fonyódon, Balatonbogláron és Balatonlelle-felsőn váltókat cserélnek a szakemberek, Kaposvár és Mernye között, Dombóvár és Csoma-Szabadi térségében áteresz épül. Hosszúsín cserére is jut forrás: többek között Somogyszob, Gyékényes és Csurgó térségében, és Balatonszemesnél is.

Megerősített járatok a Balatonhoz

Nem készült közvélemény-kutatás – felelte a június 15-től augusztus 25-ig tartó nyári menetrenddel kapcsolatos kérdésünkre a kommunikációs igazgatóság. Kifejtették: ezt az elmúlt évek tapasztalatai alapján állították össze. A menetrend végső kialakításánál a vasúttársaság figyelembe vette azokat a javaslatokat is, amelyek az egyeztetéseken elhangzottak, ahol a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Közlekedéstudományi Intézet személyközlekedési igazgatósága és a MÁV Start Zrt. munkatársai mellett az érintett települések önkormányzatainak képviselői is részt vettek.

A Balaton déli partján kétórás ütemben közlekedő gyorsvonatok Intercity-kocsikat is továbbítanak, komfortosabb utazást kínálva az utasok számára – derült ki a MÁV Zrt. terveiből. A Budapest-Székesfehérvár-Nagykanizsa vasútvonalon a gyorsvonatok mellett naponta több közvetlen sebesvonat közlekedik majd. A fővárosból, Miskolcról, Sátoraljaújhelyről, Debrecenen át Záhonyból és Szegedről is közvetlen eljutást biztosítanak a Balaton-partra, az elmúlt évekhez hasonlóan ismét elindítják a „bagolyvonatokat”. Egy pár vonat Budapest és Keszthely, míg egy másik pár a főváros és Fonyód között.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!