Közélet

2013.03.15. 09:54

Vonat a helyi járat helyett: fonódnak a siófoki buszok is

Fonódhatnak 2014-től a siófoki helyi és helyközi busz-, később a vonatjáratok is (lásd a fonódó budai villamosok tervét – a szerző). Egy most elkészült tanulmány átalakítaná a város tömegközlekedését, figyelembe véve azt is, hogy ha megépül a második vasúti sínpálya és új megálló is létesül, akkor lehetővé válik a vonatjáratok HÉV-ként történő közlekedtetése is, ami akár a helyi buszokat is kiválthatja egyes vonalakon.

Fónai Imre

Húsz százalékkal, évi hatvanezer kilométerrel csökkenthető a helyi buszok futásteljesítménye, forintban kifejezve ez több mint húszmilliós megtakarítás – áll abban a javaslatban, amit első olvasatban tárgyalt a minap a siófoki képviselő-testület. Az idén még a Kapos Volán Zrt. szolgáltat, jövő évtől azonban gyökeresen átalakítanák a rendszert.

Balázs Árpád polgármester azt mondta az ülésen: az új szolgáltató kiválasztására már eleve úgy írják majd ki a közbeszerzési pályázatot, hogy abban szerepeltetik a távolsági járatok bevonását a helyi tömegközlekedésbe. Hiszen a tanulmány nemcsak a jelenlegi vonalhálózat átszervezését javasolja esetenként egymásba fonódó járatokkal, hanem a helyközi buszok bevonását is. Elsősorban az ipartelepi és a széplaki irányból érkező távolsági járatok lehetnek erre alkalmasak, hétvégén a kiliti városrészen áthaladók is. Később a széplaki és sóstói vonalon megtörténhet a járatok kiváltása is, a leendő „HÉV”-vel. A sóstói vonalon addig is a nyáron még járatsűrítést is javasol a tanulmány, a kilitit és a foki-hegyit pedig egymásba fonná, megteremtve az összeköttetést a két városrész között. A testületi ülésen Gruber Attila képviselő azt szorgalmazta: a déli tehermentesítő út elkészülte után azt is vonják be a helyi tömegközlekedésbe.



„Az integrált vonalak bevezetése, a helyi és helyközi tömegközlekedést egymásba olvasztó menetrendekkel hatékonyabban és gazdaságosabban látná el a helyi közösségi közlekedés feladatait. Ez a megoldás minisztériumi támogatást élvez, hiszen a helyi vonalak teljesítménye a helyközi közlekedés terhére leépíthető. A szolgáltatás megmarad, a helyi közlekedés költségei pedig csökkennek” – olvasható az indoklásban.

Ingyenbusz - a szerző kommentárja

Megmosolyogták (és akkor még finom voltam) a 2010-es választások előtt az emeszpés főpolgármester-jelölt, Horváth Csaba ötletét, aki ingyenes BKV-val kampányolt. Ha azonban jól belegondolunk, nem csak feneketlen kútként lehet tekinteni a gazdaságtalan helyi tömegközlekedésre, döntés kérdése: egy város ezt annyira fontosnak tekinti-e, hogy állja minden költségét. Dunakeszi ingyenessé tette e szolgáltatást, nemzetközi példa persze több van: 1997-ben a 80 ezres belga Hassel állt át először az ingyenes buszjáratrendszerre, a Marseille melletti francia Aubagne nemrég törölte el a fizetést a buszain, az első európai főváros pedig az észt Tallinn, ahol a helyi lakosok ingyenesen buszozhatnak és villamosozhatnak. De persze nyilván Tallinnban is meg kellett emelni cserébe más díjakat, adókat...

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!