Közélet

2013.05.01. 07:56

Autópálya lendíthet a gazdaságon: 2018-ra Barcsig ér a sztráda

Jót tesz a gazdaságnak, ha 2018-ra Barcsig elér az autópálya, és egy új Dráva-híd is segíti a dél-somogyi térség felzárkózását.

Jeki Gabriella

Számos Somogy megyét is érintő kérdésről született döntés a baranyai Kémesen tartott, kihelyezett kormányülésen. Az ígéretek szerint 2018-ig az autópálya Baranyában eléri a horvát határt, s a sztrádát Barcsig meghosszabbítják. Ráadásul a közeli jövőben új Dráva-híd épül Vejtinél. A kis baranyai határtelepülés mindössze 36 kilométerre fekszik a somogyi határt jelentő Szentborbástól.

Az autópálya Barcsig történő meghosszabbítása rengeteget jelent majd mind a barcsi térségnek, mind Somogynak, hiszen rövid idő alatt elérhetővé válik Pécs vagy akár Budapest is. – A sztráda jelenléte várhatóan növeli az üzleti lehetőségeket – mondta Kocsis Tibor, a Somogy Megyei Vállalkozói Központ Közalapítvány barcsi irodavezetője. – A határon túl, Horvátországban is létezik egy kész autópályaterv, ami Zágrábtól Bjelovárig terjed, de egy másik alternatíva szerint ez eljönne egészen Viroviticáig.

Kocsis Tibor hozzátette: az öt éve, Barcson tartott együttes magyar-horvát kormányülésen már felvetették egy, a határig tartó autóút lehetőségét, akkor ezt szomszédjaink talonba tették, és jelenleg sem került bele a 2013-as koncepcióba. Azonban, ha Barcsig leér az autópálya, mindez gyorsan megváltozhat.

A kormány tervei szerint az autópálya Baranya megyében Bólynál vezetne le a határig, majd a Pécs–Barcs szakaszon folytatódna. Európai Uniós tanulmányok rámutatnak: csak az autópálya jelenléte jelent egy térségnek gazdasági potenciált és fejlődési lehetőséget.
– Egy régóta dédelgetett barcsi álom valósulhat meg az úthálózat fejlesztésével – hangsúlyozta Kocsis Tibor. – Budapest kettő, Zágráb akár másfél óra alatt elérhető lesz, és Barcs logisztikai központtá válhat.

Közben új Dráva-híd épül Vejtinél, ahol először kompátkelőt létesítenek. A kihelyezett kormányülésen kiderült, hogy az odavezető mintegy tíz kilométeres út megépítését bürokratikus akadályok nehezítik, a terület ugyanis a Natura 2000-es természetvédelmi területen helyezkedik el. Ennek ellenére ígéret született az akadály elhárítására. Az új híd az Ormánságnak sokat jelent, a somogyi gazdaság szempontjából azonban egyelőre indifferensnek tűnik a megkérdezett településvezetők, szakemberek szerint. Nem úgy az Ős-Dráva Program, amely helyreállítaná a természeti-környezeti viszonyokat, lehetővé tenné a hagyományos mező- és erdőgazdálkodási tevékenységek felelevenítését, majd a turizmus, a megújuló energiaforrások hasznosítását a mezőgazdasági tevékenységekkel, melyek együttesen teremthetik meg a fellendülés gazdasági alapjait.

A projekt vízellátó rendszerének koncepciója – mely szerint a víznek korábban meghatározó szerepe volt a térség életében és a víz lehet a jövő is – több dél-somogyi települést érint. Az előzetes vizsgálatok korábban két lehetséges megoldási irányt jelöltek ki: egyik a térség drávai vízkivétellel biztosított mesterséges vízpótlása, melyben a szükséges vízmennyiségek szabályozottan, vízpótló árokhálózaton keresztül jutnak el a tervezett vízhasználatokhoz. A másik ötlet a természetes eredetű lefolyásból származó víz visszatartása, illetve tározási lehetőségeinek vizsgálata időszakos elárasztásra kijelölt terülteken. A tervek alapján Drávatamási, Drávagárdony és Kastélyosdombó településeknél vennék ki a vizet a Drávából, de Potony, Tótújfalu, Lakócsa és Szentborbás is érintett.

– Az Ős-Dráva Program kapcsán talán megmozdul valami és újra élettel telik meg a térség – fogalmazta meg Reiz Tamás potonyi polgármester. – Ha lesz víz, lesz turizmus is, de a gazdasági vonzatokban egyelőre nem bízom, mert lassan nem lesz hozzá ember; az út és a program csak az első lépés, de ez nem elég!
A falu első embere szerint viszont fejlődhet a turizmus, a mezőgazdaság és a gazdaság is, és erősödhetnek a hagyományos, agrárkultúrához köthető életformák. Az új híd azonban nem lesz közelebb, mint a barcsi.



– Gyakran átjárunk a túl oldalra, vannak a horvátoknál barátaink, ismerőseink – fűzte hozzá Reiz Tamás. – Horvátország Európai Uniós csatlakozás előtt áll, így náluk is átalakul a mezőgazdaság, a lehetőségek így adottak lesznek.
Abban valamennyi településvezető egyetértett: a vidéket ki kell mozdítani jelenlegi helyzetéből. Ebben az útfelújítások sokat segítenek, bár a dél-somogyi polgármesterek régóta vágynak a Daránytól a déli határ felé vezető, húsz kilométeres szakasz rendbetételére. Erről egyelőre azonban szó sincs.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!