2013.09.20. 16:12
Egy iskola, ahol a diák mutat példát a szüleinek
Példát és jó gyakorlatokat mutat a szülőknek is a háromfai általános iskola. Az elmúlt hét a betakarítással, befőzéssel telt.
Szilvalekvár rotyog a fazékban, isteni illatok szállnak a levegőben. A kis konyhába gyerekek zsúfolódnak be, hogy kivegyék részüket a munkálatokból. Lelkesek, mosolyognak és figyelnek: a most tanultakat elraktározzák, majd „hazaviszik”.
Kiemelt társadalmi szerepvállalással segíti a településen élőket az NKI Móricz Zsigmond Általános Iskola Háromfán. A kis dél-somogyi faluban az oktatási intézmény szervesen bekapcsolódott a település életébe: példát adó gyakorlatukat minden tevékenységükben folytatják. Pár éve a roma társadalmi integráció területén nyújtottak országosan is elismert eredményeket, miközben az önkormányzat is támogatja a törekvéseiket, és fordítva.
– Az előző tanévben az egészséges táplálkozásra helyeztük a hangsúlyt, tavasszal veteményeseztünk, vetőmagot osztottunk és kertet műveltünk – mondja Balatincz Gyöngyi igazgatónő. – Most ezt a kezdeményezést folytatjuk, miközben praktikus ismereteket adunk, belekóstolva a gazdasági tudnivalókba és az egészségnevelésbe.
Háromfán például a matematika tantárgyba is beépítették már, hogy miért érdemesebb a konyhába valót megtermelni, mint vásárolni. Közben igyekeznek elhagyni a tartósító szereket, ami által az elkészített ételek egészségesebbek lesznek.
– Nem titkolt célunk a falusi hagyományok újraélesztése is, a helyi értékek megőrzésében kiemelt feladatunk van – teszi hozzá az igazgatónő. – Hagyományosan készítünk paradicsomlevet, szilvalekvárt és alma-, körtekompótot.
A programba valamennyi pedagógus bekapcsolódott, előtte otthon kipróbálták a tanultakat. Sőt: ki gyümölccsel, ki üvegekkel járult hozzá a sikeres projekthez. Plusz egy pályázat biztosított további eszközöket, például paradicsomdarálót, cukrot.
– A szülők bevonása mindig is célunk volt, nyitottá tettük a programot, így apák-anyák együtt készíthették a gyerekeikkel a befőtteket, és ők maguk is tanulhattak velünk – emelte ki Balatincz Gyöngyi. – Az iskolában a diákok 75 százaléka hátrányos helyzetű, ezért még fontosabb a példamutatás, jó gyakorlatok biztosítása.
A betakarítás projekt három csoportban zajlott, párhuzamosan elsajátítva az elméleti és gyakorlati tudnivalókat. Főtt a lekvár, miközben a gyerekek jegyzeteltek, információkat kerestek az Interneten, lerajzolták az egyes munkafolyamatokat.
A projektzárón végül meg is kóstolhatták az elkészített finomságokat: pogácsát, pitét, süteményt készítettek, miközben prezentáción meséltek a tapasztaltakról. Aztán hazavitték az ötleteiket, és folytatódhatott a munka.