Közélet

2013.12.02. 17:06

Ahol a sózás sem megoldás: íme, a veszélyes útszakaszok!

Frontálisan ütközött egy személygépkocsi és egy kamion Ráksi és Igal között: a hétfői balesetnek négy sérültje volt. Ez volt a tél első nagyobb karambolja, s közlekedési szakértők már előre figyelmeztetnek: Somogyban legalább tucatnyi olyan útszakasz, emelkedő van, ahol már most erősen ajánlott a fokozott figyelem.

Harsányi Miklós

Nagy erőkkel vonultak ki hétfőn reggel a tűzoltók és a mentők – egy Igal felé haladó gépkocsi Ráksi határában ütközött a nyerges vontatóval. A rendőrség vizsgálja a baleset körülményeit. A karambol helyszínén tartózkodó egyik személytől azt hallottuk, hogy az ütközés után tűnt fel a sószóró.
– A kérdéses útszakaszon útellenőri szolgálatunk a hajnali órákban bejárást tartott – ezt a flotta menedzsment rendszerünk és útellenőri naplónk alapján is tudjuk bizonyítani – ekkor a jelentések alapján az érintett szakasz burkolata száraz volt – közölte érdeklődésünkre Pécsi Norbert, a Magyar Közút szóvivője. – A baleset 7 óra körül történt. Illetékes üzemmérnökségünkről – a síkosságról kapott információk alapján – sószóró munkagépünk rögtön elindult a telephelyről, hogy síkosságmentesítési munkákat végezzen azon a szakaszon, ahol a baleset is történt.

Pécsi Norbert kiemelte: társaságuk szokott preventív jelleggel végezni sószórást. Ezt azonban csak akkor teszik meg, ha előtte figyelmeztető jelzést kapnak csapadékról, ami lefagyást eredményezhet.
– Az érintett útszakaszon nem jegesedés, hanem páralecsapódás volt, emiatt vált síkossá az útszakasz – tájékoztatott. – Páralecsapódás ellen nem lehet preventíven védekezni, hiszen nem volt sem az előző nap, sem pedig a reggeli órákban csapadék a környéken. Ha száraz utat sózunk, akkor az magába szívja a levegő nedvességét, ha ezután az adott útszakasz veszít a sókoncentrációjából, akkor olyan részeken is előfordulhat jegesedés, ahol nem volt sem csapadék, sem pedig páralecsapódás.

Hiába nulla Celsius fok körüli a hőmérséklet, néhány kilométeren, de akár pár száz méteren belül is korcsolyapályává válhat az úttest.
Könnyen veszélyes lehet a közlekedés – többek közt – a Deseda-híd után a somogyaszalói emelkedőnél, a 67-es úton Vadépuszta térségében, a Ráksi és az Igal közötti szakaszon, Nagyatád és Berzence térségében, a 61-es úton Nagybajom és Böhönye között a dávodpusztai autóbuszmegálló közelében és a simonfai emelkedőnél. A téli közlekedés gondot jelenthet a Gyertyános-völgy közelében, valamint a Gödre–Szentbalázs, Simonfa–Bőszénfa és a Csuró-Porrogszentkirály közötti szakaszon valamint az ecsenyi és a polányi bekötőúton is.

– Sokan nem veszik figyelembe a mikroklimatikus hatásokat, pedig ez is komoly meglepetést okozhat az úton lévőknek – hangsúlyozta Jaczó Győző, a közlekedéstudományi egyesület somogyi elnöke. – Erre kiváló példa az igali tető. A közelben még télen is viszonylag kedvező lehet a közlekedési helyzet, miközben a tetőn sűrű köd, páralecsapódás nehezítheti az autósok dolgát.

A profi sofőröknek állandóan menetre készen kell állniuk, a kaposvári Pannon Mentő Kht. mentőautói havonta 4500-5000 beteget szállítanak. Bődör József ügyvezető azt mondta: nem bíznak semmit a véletlenre. Valamennyi járművüket téli autógumival szerelték fel, s az emberi tényezőt is fontosnak ítélik: hiába rutinosak a gépkocsivezetők, tekintettel az útviszonyokra, gyakran a szokottnál 15-20 perccel korábban indítják el azokat a hajnali járatokat, melyek művesekezelésre viszik a betegeket.

– A társaság autóbuszvezetői – az éves oktatás keretében – elméleti felkészítést kapnak a téli közlekedés veszélyeiről – számolt be Horváth Károly, a Kapos Volán Zrt. titkárságvezetője. – Az oktatásban erős hangsúlyt kap az utasok biztonságának szavatolása, az út- és látási viszonyoknak megfelelő sebesség megválasztása.



Lőrincz József, a kaposvári városi balesetmegelőzési bizottság tagja úgy fogalmazott:: a KRESZ-szabályok életünket, testi épségünket óvják. Németh József, az egyik autóbusz-üzemeltető kaposvári vállalkozás ügyvezetője kiemelte: indulás előtt érdemes meghallgatni az adott térségre vonatkozó időjárás-előrejelzéseket. A téli közlekedés minden úton lévőtől fokozott figyelmet követel, erre figyelmeztetnek a balesetek is. Soha ne vezessünk rutinból.

Téli gumit használnak

– Az utóbbi időszakban azért javult a helyzet: egyre többen vásárolnak téli autógumit – vont mérleget Nagy István, az egyik kaposvári szakműhely tulajdonosa. A járművezetők nagy része persze kivár és az utolsó pillanatokra halogatja a felkészülést. Ezt tapasztalták hétfőn is, amikor 15 járműre szerelték fel a speciális mintázatú, jó tapadást biztosító abroncsot. A szakember szerint, amíg három éve száz somogyi járművezetőből nagyjából 40-50 használt biztonságosabb téli gumit, mostanra 60-70 közlekedik ezzel. Tény: nem olcsó az átállás.  Egy darab téli gumi ára átlagosan 15-20 ezer forint, egy komplett garnitúra – márkától, minőségtől függően – 60-90 ezer forintot kóstál.

– Számos eszköz óvhatja a közlekedők biztonságát, ezek közül a téli autógumi az egyik legfontosabb – húzta alá Schiszler László, aki részt vett a kaposvári balesetmegelőzési bizottság hétfői ülésén, ahol részletesen ismertették az első 10 hónap baleseti statisztikáit. Pécsi Norbert, a Magyar Közút szóvivője azt javasolja: érdemes tájékozódni a társaság Facebook oldalán. Ezen például közzétették az Országos Meteorológiai Szolgálat legfrissebb előrejelzését, miszerint a következő napokban a reggeli, illetve az éjszakai órákban a hőmérséklet jelentősen fagypont alatt várható, így könnyebben előfordulhatnak lefagyások is az országos közúthálózaton.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!