Közélet

2014.01.30. 17:09

Régi telek vidéken: a legjobb, a forró tégla a láb alá

Egykor fából készült, lovak húzta „hótolóval” dolgoztak a somogyi utakon tél idején. Hamuval hintették fel a járdákat, és hótalpakat készítettek saját kezűleg.

Jeki Gabriella

Megállt az élet. Az útnak nincs gazdája. Káosz van az utakon. Mostanság a hókotró olyan, mint Jézus, mindenki tudja, hogy létezik, de még senki se látta! Ilyen és ehhez hasonló bejegyzések járják az országot a közösségi oldalakon, amióta leesett a hó. Tény, hogy a közút és az önkormányzatok sok-sok géppel tisztították az utakat, mégis maradtak vitatható szakaszok mindenfelé.

De hogy volt ez régen? Vajon ötven-hatvan évvel ezelőtt is hasonló anomáliákat tapasztaltunk és mindenfelé jogos-jogtalanul elégedetlen emberekkel találkoztunk?

A 75 éves Horváth Béla a horvát határ mellett, a Gyékényes közelében lévő, huszonpár lakossal büszkélkedő Nagyberekpusztán élte gyermekkorát. Egyszerűen fogalmaz a mai, téli helyzetről: ember legyen a talpán, aki igazságot tud tenni.
– Hat éves koromban kezdtem el iskolába járni, és csak gyönyörű telekre emlékszem – meséli. – Nagyon élveztük, folyton kint játszottunk; az egyik helybéli készítette a szánkókat, amikből legalább hármat a szamár után kötöttünk, az húzott minket. De sokat nevettünk.

Általában november végén jött meg a hó és február végéig megmaradt. Béla bácsi akkor is gyalog járt iskolába a többi nebulóval együtt, az öt kilométerre fekvő Somogybükkösre. Nem volt síléc vagy hótalpak. A leleményes gyerekek azonban készítettek maguknak valami hasonlót nyír- vagy akácfából. A nagyon dombos vidéken a szánkó is jó szolgálatot tett, a -20-25 fokos hidegben a hó tetején is tudtak vele közlekedni.
– Igen nagy, három-négy méteres havak voltak, ha hordta a szél, ez megemelkedett akár hét méteresre is – teszi hozzá. – Az emberek alagutat ástak a hóba, ami olyan stabilan állt, hogy biztonságosan közlekedtünk benne.

Szó mi szó, akkoriban kevés jármű járt az utakon, traktorok és buszok is elvétve. Utóbbi előtt a gyékényesi kavicsbánya lánctalpasa egyengette el az utat. A fa „hótolót” négy ló húzta, és mindenki segített mindenkinek a lapátolásban, közlekedésben is.
– Ma már 10-15 centiméter hónál megáll az élet, én ezt nem értem – csóválja a fejét. – Talán az a baj, hogy ma, akinek autója van, még tíz métert sem megy anélkül. Pedig jobb lenne, ha nem ülnének kocsiba, csak hátráltatják a munkát.
Végül eszébe jut, milyen csodaszép látványban volt részük, ahogyan a hatalmas fák az „égben” összeértek: a vastag hólepel, a lelógó jégcsapok meseszerű környezetet hoztak létre. És mit tettek, ha fáztak? A lábuk alá forró téglát (a lovas kocsin), a zsebükbe forró krumplit, melegítő gyanánt.

Jó élete volt télen a gyerekeknek a ''40-es, ''50-es években a barcsi Hajmási Lászlóné szerint is. Talpraesettségüket bizonyítva a fiúk jobb híján a faklumpájukba léptek, azzal csúszkáltak.
– Nem volt olyan, hogy mentünk az iskolába, és valahol nem tudtunk a hó miatt továbbjutni – meséli. – Már kora reggel eldobálta mindenki a havat a portája elől, ha egész nap esett, akkor többször is.

Utcánként érkeztek a fából készült, háromszög alakú „hótolók”. A lovak csilingelve húzták, mindenki tudta, hogy merre járnak, és jól dolgoznak. Az utakat, járdákat hamuval hintették fel. És házanként takarították szakaszonként az utat, árkokat is. Nem csak télen.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!