Közélet

2014.04.25. 07:40

Balatoni hajóspénz: viszi az állam a nyereséget

Nem lesz jó éve a balatoni hajózásnak, már ami az önkormányzati kézben lévő társaság várható idei eredményét illeti, hiszen közel negyvenmillió forinttal csökkenti ezt az ebben az évben az államnak fizetendő tetemes mederhasználati díj.

Fónai Imre

Az állami tulajdonú vizek használatáért fizetendő díj csökkentése érdekében már a Balatoni Hajózási Zrt. előző vezetője is sokat lobbizott. A jelenlegi vezérigazgatótól, Halmos Gábortól azt kérdeztük: ezek szerint sikertelenül?
– Kevés eredményt sikerült elérni a döntéshozóknál – így Halmos. – Annyit azonban igen, hogy a néhány éve meghatározott mederhasználati díjat fokozatosan vezetik be, azaz idén csak annak a 85 százalékát kell megfizetni, majd először jövőre a teljes összeget. Ezen kívül a közforgalmú mólószárak estében jelképes, négyzetméterenként egy forintos a díj, de mindenütt máshol több ezer forintos. A területnagyságokat figyelembe véve társaságunkat is elenyésző mértékben érinti a jelképes díjtétel, hiszen a kőszórások, hajókikötők, vendégmólók, vagy akár a belső hajómozgásra használt kikötőrész lényegesen nagyobb területet adnak ki, melyek után a teljes díjat kell megfizetnünk.



A zrt. idei eredményét elsősorban nem a díjemelkedés befolyásolja negatívan.
– A vízi létesítményre általában tíz esztendőre adja meg a hatóság az üzemeltetési engedélyt, ami több mint tíz kikötőnk esetében egyszerre, éppen most jár le – magyarázta a vezérigazgató. – S mivel a mederhasználati díjat ekkor kell megfizetni, így állhat elő az a helyzet, hogy míg tavaly hétmillió forint volt ez a kötelezettségünk, idén 44 millió forint lesz a saját becslésünk alapján. Azaz közel negyvenmillióval többet kell fizetnünk. Eredmény szempontjából sikeres évet zártunk tavaly, közel hetvenmilliós plusszal, ha tehát 2014-ben ugyanezt megismételjük, akkor is csak harmincmillióval számolhatunk. A társaság közgyűlésén természetesen tájékoztatni fogom erről a tulajdonos önkormányzatokat képviselő polgármestereket azért, hogy az elvárásaikat is ennek a tükrében fogalmazzák meg. Jó hírt is tudok majd nekik mondani: jövőre, amikor nem kell ennyi kikötőnk üzemeltetési engedélyét megújítani, ismét csak néhány millió forint mederhasználati díjat fizetünk.

E közben lapunk értesülései szerint több balatoni személyhajózó magánvállalkozó kifogásolja, hogy az általuk fizetendő kikötőhasználati díjban a Balatoni Hajózási Zrt. „rájuk hárítja” megnövekedett költségeit.

Három éves a kérdés: miért adják oda a hasznot?

A Balaton Fejlesztési Tanács ülésén legutóbb három éve vetődött föl a mederhasználati díj problémája, akkor láttak napvilágot az új díjtételek. Horváth Gyula, a Balatoni Hajózási Zrt. akkori vezérigazgatója azt kérdezte: adják oda egy az egyben a hasznukat az államnak?
„A Balaton és a tómeder állami tulajdon, ezért a tó vizén gazdasági haszon reményében vállalkozást indítani és működtetni csak úgy lehet, hogy az igénybe vevő, üzemeltető az ingatlan használatáért a tulajdonos, a magyar állam képviselői részére díjat fizet” – írtuk meg akkor a nemzeti vagyonkezelő álláspontját. Azt is, hogy a Balatonon több mint száz kikötő üzemelt, de a vagyonkezelő szerint a kikötőt üzemeltető társaságok többsége semmilyen szerződéssel nem rendelkezett a Balaton használatára, hasznosítására. A vagyonkezelő egyébként a rendőrség, a tűzoltóság és vízimentő szolgálat részére térítésmentes mederhasználatot biztosított.
   

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!