Közélet

2014.04.16. 08:00

Űrtechnika Somogyváron: félévnyire a műholdaktól

Tartani kívánja a somogyvári repülőgépgyár őszi átadási határidejét a beruházásra létrehozott projektcég. A Pelso Management Kft. első ütemben húsz-ötven embernek, a későbbiekben akár háromszáznak is munkát adhat majd. Ezt nyilatkozta lapunknak Dósa János szigetszentmiklósi ügyvezető, a repülőgépek és egyéb űr- és földi járművek, szénszálas kompozit-alkatrészek fejlesztésére és gyártására hivatott technológiai központ ötletgazdája.

Balassa Tamás

A projektcég Marshall-szigeteki bejegyzéséről az ügyvezető azt mondta: mindenben megfelelnek a hatályos magyar és nemzetközi jogszabályoknak. A tényleges tulajdonosi hátteret elfedő cégbejegyezésre vonatkozóan kérdésünkre sem árulta el, milyen befektetők állnak a Pelso Management Kft. mögött, és mint hozzátette, egyes ágazatokban, így az üzleti titkokra érzékeny high-tech-iparban megszokott, ha a tulajdonosok a háttérben maradnak.

A somogyvári gyár leendő profiljáról sem mondott részleteket a beruházó cégvezető. A korábbi sajtóközlésekhez képest az az űrtechnológiai fejlesztések részét képező, részint elektronikai műholdalkatrész-gyártásról tett konkrétabb említést. A repülőgépekhez, vagy akár földi járműveknek szénszálas kompozit, tehát műanyag egységek gyártását tervezik. Egy 2012-es angol nyelvű prezentációban a főbb civil partnereik között az akkor még működő kaposvári NABI mellett, ahol szintén kompozitbuszokat gyártottak, a Bombardier vasúti szerelvénygyártót, a soproni Hirschler üvegipari vállalkozást és az osztrák-kanadai Diamond Aircraft repülőgépgyárat tüntette föl a tulajdonos.

A Dósa János és csapata által az Egyesület Államokban megépített hidroplán, az Avana Larus T-701 típusú turbópropelleres amfíbia, vagyis kétéltű szintén ilyen anyagból készült. Ha az engedélyek meglesznek, ennek a gyártását is Somogyvárra tervezik. A fejlesztőknek tízéves munkája van az Avana Larusban, és még mindig nem sikerült elérniük, hogy HA-as magyar lajstromjelet kapjon az öt- plusz kétszemélyes luxushidroplán. Dósa János szerint az illetékesek három éve nem hajtják végre a bíróság jogerős ítéletét, miszerint nem az európai, hanem a magyar légügyi szervnek kell eljárnia az engedélyeztetésben. Az ügyvezető korábban többször bírálta a hazai hatóságot, amely szerinte nem áll a helyzet magaslatán...

Nagyjából ezer munkahelyet és többmilliárdos adóbevételt jelentene Magyarországnak, ha a két gépet itthon gyárthatnák megálmodóik – mondta a Blikknek négy éve Varga Zoltán hajómérnök Idea–Aircraft Kft. HydroPteronjára is utalva, melyet a magyar viszonyok miatt Szlovákiában épített meg a jogtulajdonosa. A Figyelő öt évvel ezelőtti írása szerint a világújdonságnak számító egymotoros, 25 millió forintra árazott hidroplánra már öt vevő volt. Dósa már öt éve is legalább félmillió euróra, vagyis mai áron több mint 150 millió forintra tette a különlegesség árát. Tíz-tizenöt évvel számolt akkor a nyereséges gyártásig. A fejlesztő Avana Industries Kft. több százmillió forintot költött a prototípusra, és 2010-re tervezte a sorozatgyártást. Sok idő eltelt azóta. Az Avanát Amerikában építette Dósa János barkácsmódszerekkel, majd engedélyeztette, a gyártást hazájában, magyar gépet alkotva akarta folytatni. Akkor már hat éve próbálkoztak. Akárhányszor beadtak valamilyen papírt, a hatóság vagy nem válaszol, vagy kikerülte a kérdést, nyilatkozta akkoriban. Kérdésünkre most azt mondta, a magyar hatóságok között is vannak nagyon konstruktívak, melyek előtt le a kalappal, ilyen a HITA (Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Ügynökség) és van, aki „még a saját kormányát is fúrja”. A magyar hirdoplánok mindenesetre már 2010-ben jól szerepeltek a friedrichshafeni repülőkiállításon, ahol 2013-ban a magyar standon az Avana Larus amfíbia mellett a már szintén Avana név alatt futó Odonata amfíbia volt jelen, tudósított a helyszínről a vízirepülés.hu.



Az engedélyezésnél is nehezebbnek bizonyult a finanszírozás. A pályázati konstrukciók eleve kizárták a fejlesztő cégeket, így a gyártást előkészítő fejlesztés nem lehetett eredményes. A veszteséges cégek viszont nem indulhattak a pályázatokon. 2010-ben aztán mégis megtalálták a lehetőséget regionális operatív programban, és a 446 milliót nyertek barnamezős fejlesztésre. A volt téeszmajor mintegy héthektáros telkén építkeznek azóta. A félig löszös-agyagos területen a talajmechanikai problémák miatt átterveztettek és újra engedélyeztettek egy épületet, ami lassan ment, de a csúszás ellenére is tartani akarják az októberi átadást.

Egyetlen vitatott teljesítés

A pályázati nyertes beruházó a somogyvári Pelso Management Kft., de a kivitelező az újlengyeli High Tech Bau Kft. (HTB), aminek amerikai lakcímmel rendelkezik ügyvezetője Mismás György személyében (a cég tulajdonosa a szigetszentmiklósi M-Geen Kft., ahol szintén Mismás az ügyvezető.) A HTB-vel van teljesítési vitája a kaposvári Valbé Kft.-nek, melynek tulajdonosa a múltkori írásunk után kereste meg lapunkat. Elmondta: 1,6 millió forintos számláját nem fizeti ki a HTB, pedig 2011 nyaráról teljesítési igazolása van. A Valbénak nem sikerült felszámolást eljárást indítania, ezért feljelentést tett a Somogy Megyei Rendőr-főkapitányságon. Onnan márciusban azt a választ kapta, a nyomozás folyik.

Dósa János erről elmondta: egy milliárdos beruházás során előfordulnak jól teljesítési vagy garanciális viták, a somogyvári építkezésnél ez az egyetlen nagyobb tétel tartozik ide. Az épített tetőt finoman szólva sem találták elfogadhatónak, és vitatják a munka ellenértékét is: a teljesítésigazolást szerintük különösnek mondható körülmények között kiállító műszaki vezetőtől megváltak. Egyeztetnének a Valbéval, de ez eddig nem sikerült. A Valbé szerint az igazolt teljesítés magáért beszél, egyébként Dósát nem tekintik partnernek, hiszen neki a HTB-hez nincs köze.

Dósa egyik cége a légi és űrjárművek fejlesztésére alapított budapesti székhelyű, de somogyvári fióktelepű Avana Industries Kft. 2012-ben 45 milliós árbevétel mellett nullához közeli eredményt ért el. Eladósodottsága, rövid lejáratú kötelezettsége 2012-ben ugrott meg négyszázmillió forinttal, aminek lehet köze az egymilliárdos somogyvári építkezéshez. Másik cége a szintén hasonló tevékenységű somogyvári Avana Aerospace Kft. 17 milliós eredményt ért el. A Marshall-szigeteken bejegyezett Dósa-cég, a Pelso Management két alkalmazottal és 2,6 milliós árbevétellel zárta a 2012-es évet.

Címkék#Somogyvár
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!