Közélet

2014.07.21. 14:44

Nem állunk jól sörben: az olcsót gurítjuk le leggyakrabban

A sörfogyasztó nemzetek közül a magyar a hatodik legkevesebbet költi folyékony kenyérre éves szinten: az egy főre jutó befektetés 138 dollár, azaz nagyjából 32 ezer forint.

Vas András

Miután a sörivási ranglistán fejenkénti évi 75 literrel viszont az előkelő 17. helyen szerepel Magyarország, az előbbi adat azt mutatja, hogy jórészt az olcsóbb sört öntik le honfitársaink a torkukon. A sörivási világranglistát továbbra is a csehek vezetik, fejenként évente 157 litert kortyolnak el – vagyis nagyjából egy korsót naponta –, a legkevesebbet pedig az ukránok költik a maláta-komló kombóra, 72 dollárt, vagyis kevesebb mint 17 ezer forintot.



Hozzájuk képest tehát sokat költenek a magyarok sörre, ahogyan a bosnyákokhoz, bolgárokhoz, panamaiakhoz, s némi meglepetésre a szlovákokhoz viszonyítva is – az északi szomszéd a fejenkénti fogyasztásban évi tíz literrel előttünk, a költségben viszont két dollárral mögöttünk jár –, viszont szintén beszédes adat, hogy egy ausztrál évente 748 dollárt – 175 ezer forintot –, egy ír pedig 688 dollárt – 160 ezer forintot – fordít folyékony kenyérre.
A szakemberek szerint – és őket igazolják a felmérések is – a legurított mennyiség és annak anyagi ellenértéke közötti eltérés elsősorban a sörfogyasztók korosztályi összetételében keresendő. Míg a legnagyobb fogyasztónak számító nemzeteknél össznépi sport a sörivás, addig Magyarországon jól kimutathatóak a generációs szokások: idehaza a fiatalabbak körében sokkal népszerűbbnek számít az erjesztett maláta, mint az ötven felettieknél, sőt, területi eltérések is kimutathatóak: a falun élők többsége inkább a borra esküszik, persze ennek egyik oka az is lehet, hogy az alapanyag megterem a kertben, vagyis sokkal olcsóbban hozzáférhető, mint a sör.

Az idehaza nagyfogyasztónak számító fiatalok viszont nem feltétlenül a minőséget részesítik előnyben a vásárláskor, sokkal inkább az árat, nem véletlen, hogy a hazai eladásokból jelentős részt mondhatnak maguknak a különféle diszkontláncok az alsó kategóriás olcsó söreikkel. A hazai fogyasztás amúgy folyamatosan csökkent az elmúlt években, bár az idei nyárra nem panaszkodhatnak a forgalmazók és a gyártók, hiszen a labdarúgó vb és a kánikulai napok megdobták az éves mennyiséget.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!